• Anonym (Vad gör man?)

    HJÄLP! Polisen, vården och samhället tar inte sitt ansvar?

    Mina barns far har fått en kraftig psykos och saknar sjukdomsinsikt.

    Han har uttalat hot mot andra i sin närhet och lever i en helt annan värld.

    Han tycker också att jag kidnappat barnen eftersom han inte får träffa dom nu.

    Jag har fått ringa polisen tre dagar i sträck nu då han har stått utanför min dörr och bankat.

    De griper honom och kör iväg han sen börjar detta om, om och om igen..

    Han behöver definitivt vård innan han skadar någon annan men polisen vägrar köra han till psyket trots att dom vet detta!!

    Har haft mobila teamet med läkare också som tänkte skriva LTP tills dess att han hotade med att han skulle gå ut i media och grejer.

    Då ändrade läkaren sig plötsligt och avvek?

    Vi står nu i ett moment 22 där jag inte vågar gå utanför min dörr och detta påverkar ju också barnen.

    Polisen gör inget, vården gör inget.

    Ska han behöva skada någon innan det tar in han eller för att det ens ska ta in han på vård??

    Har även orosanmälan till socialtjänsten för honom men som sagt, ingen vill ta på sig ansvaret.

    Tilläggas bör även också att han precis blivit varslad från sin lägenhet och har inget jobb, inga vänner och driver därför omkring utomhus nu.

    Detta är ju såklart väldigt jobbigt för mig och mitt samvete då jag även tycker synd om honom men polisen och socialtjänsten har sagt att jag under inga omständigheter får släppa in han. Ändå låter dom han gå runt såhär med vapen på sig och får fortsätta hålla på!!

    Det är ju inte humant?

    Han har fortfarande känslor för mig och kan inte heller acceptera att vi inte är ett par sedan ett år tillbaka.

    Han tror liksom att jag egentligen inte har gjort slut också.

    Behöver alla tips och råd för hur jag ska göra för att det ska hända något?

  • Svar på tråden HJÄLP! Polisen, vården och samhället tar inte sitt ansvar?
  • Anonym (:()

    Fy så jobbigt. Har liknande erfarenheter med min pappa. Om han är en fara för dig själv och andra så bryter de ju mot lagen som låter honom gå fri. Antar att du har kontaktat läkaren igen? Vad säger de? Det är, om jag förstått det rätt, läkaren som först måste skriva intyg så att han kan hämtas OCH hållas kvar på psyket. Om han inte vill till psyket själv tror jag att det är lönlöst att kontakta polisen.

  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (:() skrev 2020-02-18 18:26:25 följande:

    Fy så jobbigt. Har liknande erfarenheter med min pappa. Om han är en fara för dig själv och andra så bryter de ju mot lagen som låter honom gå fri. Antar att du har kontaktat läkaren igen? Vad säger de? Det är, om jag förstått det rätt, läkaren som först måste skriva intyg så att han kan hämtas OCH hållas kvar på psyket. Om han inte vill till psyket själv tror jag att det är lönlöst att kontakta polisen.


    Läkaren va en jourläkare och jag fick aldrig hans namn.

    Ja han är en fara för andra och för sig själv, polisen tog kort på ett stickvapen han hade men när jag ringde idag så hade de tillome glömt lägga in detta i anteckningarna. Det är helt förkastligt.

    De säger att han har psykos men att de inte kan köra han till psyket för att han inte är tillräckligt farlig för andra.

    Men hur ska de veta det om jag säger att de är så? För de är det liksom.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2020-02-18 18:38:44 följande:
    Läkaren va en jourläkare och jag fick aldrig hans namn.

    Ja han är en fara för andra och för sig själv, polisen tog kort på ett stickvapen han hade men när jag ringde idag så hade de tillome glömt lägga in detta i anteckningarna. Det är helt förkastligt.

    De säger att han har psykos men att de inte kan köra han till psyket för att han inte är tillräckligt farlig för andra.

    Men hur ska de veta det om jag säger att de är så? För de är det liksom.
    Mycket riktigt måste han vara en fara för sig själv eller andra för LPT, och det är en ganska hög gräns. Att banka på en dörr räcker inte. Att uttala hot räcker inte heller för annat än att forsla bort honom. Så ja, han måste faktiskt göra något handgripligt innan de tar in honom.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-18 18:49:30 följande:

    Mycket riktigt måste han vara en fara för sig själv eller andra för LPT, och det är en ganska hög gräns. Att banka på en dörr räcker inte. Att uttala hot räcker inte heller för annat än att forsla bort honom. Så ja, han måste faktiskt göra något handgripligt innan de tar in honom.


    Okej, det är ju helt galet att det ska behöva gå så långt?

    Han har ju riktat dödshot mot andra liksom, han har ett våldsförflutet också där han suttit för misshandel. Han fick LPT i höstas men avvek. Borde det inte räcka?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2020-02-18 18:53:34 följande:
    Okej, det är ju helt galet att det ska behöva gå så långt?

    Han har ju riktat dödshot mot andra liksom, han har ett våldsförflutet också där han suttit för misshandel. Han fick LPT i höstas men avvek. Borde det inte räcka?
    Nej det räcker inte på långa vägar. Ingen av sakerna enskilt och inte ens tillsammans räcker. De saker du nämner är historia, det säger inget om här och nu.

    Jag diskuterade just den här frågan med en läkare i somras och han påpekade att det är tur att folk inte kan spärras in mot sin vilja hur lättvindigt som helst. Det är därför de har tre kriterier som måste vara uppfyllda innan en person tas in. Det betyder inte att den sitter under LPT hur länge som helst, den kan lyftas iom att nästa läkare som träffar personen kan anse den "frisk" nog att inte hållas under tvångsvård längre.
  • Anonym (f)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-18 18:49:30 följande:
    Mycket riktigt måste han vara en fara för sig själv eller andra för LPT, och det är en ganska hög gräns. Att banka på en dörr räcker inte. Att uttala hot räcker inte heller för annat än att forsla bort honom. Så ja, han måste faktiskt göra något handgripligt innan de tar in honom.
    Nä, han kan visst få lpt om han "bara" har en psykos. Har polisen kört honom till psykakut? För det är vad de borde göra. 
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (f) skrev 2020-02-18 19:50:55 följande:

    Nä, han kan visst få lpt om han "bara" har en psykos. Har polisen kört honom till psykakut? För det är vad de borde göra. 


    Polisen säger att det är vårdens ansvar, vården i sin tur vill inte ta de ansvaret och således blir det bara ett moment 22.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (f) skrev 2020-02-18 19:50:55 följande:
    Nä, han kan visst få lpt om han "bara" har en psykos. Har polisen kört honom till psykakut? För det är vad de borde göra. 
    Du har fel. Jag är ansvarig för en person som har mentala problem, däribland psykos, och jag har haft flertal samtal med både vårdcentralens läkare och olika läkare inom psyk. Man kan inte låsa in en person enbart för att de har en psykos. De måste bl.a. vara en fara för sig själv eller andra.

    1) Lider av allvarlig psykisk störning (t ex psykos)
    2) Har behov av dygnetruntvård (annars fara för sig själv eller andra)
    3) Motsätter sig vård frivilligt

    ALLA dessa tre måste vara uppfyllda, och det verkar inte stämma in på ts situation.

    https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=175
  • Anonym (f)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2020-02-18 22:30:58 följande:
    Polisen säger att det är vårdens ansvar, vården i sin tur vill inte ta de ansvaret och således blir det bara ett moment 22.
    Ja, jag vet att de kan hålla på sådär. Dåligt av dem. 
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-18 23:30:24 följande:
    Du har fel. Jag är ansvarig för en person som har mentala problem, däribland psykos, och jag har haft flertal samtal med både vårdcentralens läkare och olika läkare inom psyk. Man kan inte låsa in en person enbart för att de har en psykos. De måste bl.a. vara en fara för sig själv eller andra.

    1) Lider av allvarlig psykisk störning (t ex psykos)
    2) Har behov av dygnetruntvård (annars fara för sig själv eller andra)
    3) Motsätter sig vård frivilligt

    ALLA dessa tre måste vara uppfyllda, och det verkar inte stämma in på ts situation.

    https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=175

    Jag jobbar inom psykiatrin, och kan säga att det där fungerar väldigt olika beroende på läkare/stad/polis. Dödshot ÄR en fara för andra. 
  • Anonym (f)

    Hade fortsatt trycka på mobilt team, instruera polisen att du vill ha in honom för bedömning av läkare, alltså köras till psykakut, inte till häkte eller utanför stan en sväng, som de gör ibland, för att de inte förstår situationen.

    Har han haft psykos förut?
    Har han någon diagnos?

  • Anonym (-)

    Har väldigt liknande erfarenhet med mina barns pappa. Han har lpt:ats vid ett par tillfällen men alltid skrivits ut inom ett par dagar igen. Och det är ju inte så att de är mirakulöst friska och stabila efter ett par dagars inlåsning. Det känns verkligen tröstlöst.

    Mitt råd är ändå att fortsätta söka hjälp hos alla instanser, men framförallt se till att du och barnen är trygga. Ta hand om dig själv så att du orkar ta dig igenom allt. Vi har levt så här i många år och det tär.

  • Anonym (f)
    Anonym (-) skrev 2020-02-19 06:32:43 följande:

    Har väldigt liknande erfarenhet med mina barns pappa. Han har lpt:ats vid ett par tillfällen men alltid skrivits ut inom ett par dagar igen. Och det är ju inte så att de är mirakulöst friska och stabila efter ett par dagars inlåsning. Det känns verkligen tröstlöst.

    Mitt råd är ändå att fortsätta söka hjälp hos alla instanser, men framförallt se till att du och barnen är trygga. Ta hand om dig själv så att du orkar ta dig igenom allt. Vi har levt så här i många år och det tär.


    Även jag har levt med en partner med liknande problem, som jag till sist helt bröt med. Det var det enda jag kunde göra för mig och mina barn. För att själv orka. Idag mår han relativt bra, har ingen psykos, jobbar osv
  • Anonym (..)

    Ring uppdrag granskring el kalla fakta el nån journalist som kan göra atr detta kommer ut i media så kanske samhället agerar..

  • Anonym (lll)

    Här har vi också haft problem med en anhörig med samma typ av problem + barn inblandade.
    Till slut blev personen tvingad in till vård (inte av oss) och vi fick aldrig riktigt veta hur det gått till men vi tror att det var en läkare som låg bakom, men det tog ett par månader innan det blev verklighet. Vi fick veta efter intagningen att de hade skickat ett brev till personen ett par månader innan men att personen då hade överklagat att de ville tvångsinta  (efter 2 hembesök) (jag visste inte ens att man fick överklaga sånt!). Överklagandet avslogs och det var då de kunde ta in personen. 

    Tyvärr inget råd men det här gick i af via dels socialen + psykvården, innan det till slut lyckades. 

Svar på tråden HJÄLP! Polisen, vården och samhället tar inte sitt ansvar?