• Tue 18 Feb 2020 19:51
    6409 visningar
    38 svar
    38
    6409

    Ärligt, långa dagar förskolan

    Hej!

    Jag skulle önska era åsikter och tankar kring detta..

    Ska snart börja jobba igen, min man och jag pendlar båda två cirka 1 timme med tåg till våra jobb.

    Utöver det är det heltidstjänster.

    Detta skulle resultera i att vår lilla tjej skulle behöva gå på förskolan från 07 till 17.30 varje dag om vi skulle fortsätta så.

    Alternativet är att våra chefer låter oss (om dem låter oss) förskjuta våra arbetsdagar, ena börjar tidigare och den andra senare för att lösa hämtning/lämning tidigare.

    Alternativ två, någon av oss går ner i arbetstid eller byter jobb. Att gå ner i arbetstid skulle göra att vi kunde hämta klockan 16 istället så lång dag ändå.

    Ärligt, är detta helt galet eller hur gör alla föräldrar egentligen? Känns som att vår situation är unik men det kan den omöjligt vara!! Hur skadligt är det för en 1,5åring att gå så långa dagar?

  • Svar på tråden Ärligt, långa dagar förskolan
  • Wed 19 Feb 2020 07:53
    #21

    Alltså wow!

    Tack tack tack för era svar. Alla svar är väldigt givande och jag känner att vi har väldigt mycket mer i ryggen nu för att ta beslut.

    Så intressant att se det ur er pedagogerssyn @Nattviol!

    Och väldigt bra tankar från dig @Cosinus, du har rätt i att med pendlingen är det inte fördelaktigt med kortare dagar endast! Bra synpunkt!

    STORT tack till er alla :)

  • Wed 19 Feb 2020 08:46
    #22

    Pendling är skit.

    Jobba hemifrån en dag i veckan var om det går. Blir - 4 på dagis per vecka iom pendlingen.

    Om inte, förskjut tiden som ni säger.

    Kortare arbetsdagar minskar inte pendlingen, var då hellre ledig en hel dag.

  • Ljbs
    Wed 19 Feb 2020 09:15
    #23

    Vi har inte haft möjlighet att ändra arbetstider o varit i ett känsligt familjeläge vilket inte tillåtit arbetsbyte.

    Våra två första hade mycket bra vidtelsetider medans vår tredje, nu tre, fått dra nit. 730-1730 mån-fre. Någon gång då o då kommer vi från nån timme tidigare men det är inte ofta.

    Haft brutal ångest över detta. Fått trösta mig med att hon älskar förskolan och aldrig är ensamt barn mer än en halvtimme max.

    Hade hon inte trivts så bra hade jag vänt på varenda sten för att finna lösning.

  • gbgumm­an
    Wed 19 Feb 2020 16:57
    #24

    Vi löste det så att vi flyttade nära mitt jobb och jag gick också ner i tid. Jobbade 90%. Men jag var tvungen att börja 8:15 så jag lämnade aldrig på fsk. Men kunde hämta 4 dagar i veckan vid ok tid. Min man har flexibel tid och lämna alla dagar och delade hämtning med min mamma en dag.

  • Wed 19 Feb 2020 17:32
    #25

    Vi har gjort så att jag arbetar 7-15:30/16:00 och mannen arbetar 9:30-18:30. Vi har aldrig haft mer än en halvtimmes resväg som väl är så dottern har gått som längst 9-16:30. Att gå omlott är verkligen toppen och att ha ett jobb som tillåter flextid är det bästa (tycker jag). Numera har jag tio minuters promenad till jobbet och att slippa pendla är verkligen bland det bästa jag upplevt.

  • Wed 19 Feb 2020 19:37
    #26
    AnnaSthlm skrev 2020-02-19 08:46:41 följande:

    Pendling är skit.

    Jobba hemifrån en dag i veckan var om det går. Blir - 4 på dagis per vecka iom pendlingen.

    Om inte, förskjut tiden som ni säger.

    Kortare arbetsdagar minskar inte pendlingen, var då hellre ledig en hel dag.


    Pendling suger verkligen, så det suger ännu mer att jag verkligen gillar mitt jobb...

    Jag har verkligen tagit till mig om att vara ledig en dag i veckan istället, låter som en god idé! Det kan nog bli så, sen hoppas jag att min man skulle kunna förskjuta sin arbetstid de andra dagarna!

    Tack för dina tankar!
  • Wed 19 Feb 2020 19:39
    #27
    Ljbs skrev 2020-02-19 09:15:44 följande:

    Vi har inte haft möjlighet att ändra arbetstider o varit i ett känsligt familjeläge vilket inte tillåtit arbetsbyte.

    Våra två första hade mycket bra vidtelsetider medans vår tredje, nu tre, fått dra nit. 730-1730 mån-fre. Någon gång då o då kommer vi från nån timme tidigare men det är inte ofta.

    Haft brutal ångest över detta. Fått trösta mig med att hon älskar förskolan och aldrig är ensamt barn mer än en halvtimme max.

    Hade hon inte trivts så bra hade jag vänt på varenda sten för att finna lösning.


    Betryggande att veta att dem Överlever iallafall, om ingen lösning skulle finnas för oss!

    skönt att er tjej trivs :)
  • Wed 19 Feb 2020 20:36
    #28

    Hej TS! Vill bara komma med ett litet inspel, som egentligen inte är direkt svar på dina frågeställningar. Självklart ska ni gå ner i tid om ni upplever att det blir bäst för er som familj. Jag gick ner lite i tid, men blev lite tagen på sängen av allt vabbande i början. Jag minns att vi var hemma i snitt nästan en dag i veckan med båda barnen när de började på förskolan - visst, det kanske inte kan ses som någon kvalitetstid direkt men det var ändå dagar som spenderades tillsammans (läsa böcker, mysa i soffan, pyssla, sova middag ihop...). Kan eventuellt vara värt att ta med i kalkylen, tänker jag. Allt gott önskar jag dig/er!

  • Wed 19 Feb 2020 20:54
    #29

    Jag har precis börjat jobba och minstingen som är 21 mån går oftast 7:30-15:30, men lämnas ibland 8 och hämtas ibland kl 15. Jag jobbar 90 procent men har olika tider så jobbar vissa dagar till 16:30 eller 17, vilket gör att jag kan hämta tidigare ibland, samt blir ledig 1-2 vardagar/mån då jag jobbar 10 timmar helg/mån också. Jag har ingen föräldrapenning att ta ut, men tycker det är lika bra att jobba lite mindre nu när man är van att leva på mindre pengar. Det blir ju ändå så mkt bättre ekonomi än med fp, i synnerhet eftersom man sparade dagar för att kunna va hemma längre.

    Min man jobbar vanligtvis 7-16, men alla dagar som jag jobbar längre än till 15 så slutar han istället kl 15 och kan då hämta 15:30. Han har dagar kvar så kan ta ut fp och tar helt enkelt fl sista timmen. På så sätt blir inte hans inkomstbortfall så stort. Vi har två skolbarn också som har aktiviteter. Skulle vi båda jobba heltid så skulle vi inte ens hinna till deras aktiviteter vissa dagar. Älskar din man också sitt jobb med pendling? Annars kanske nån av er på sikt kan byta jobb och få kortare restid. Vi har tur så sett, max 20 min för mig och ca 30 min för min man.

    Hade inte tvekat att gå ner i tid i ert fall.

  • nernu
    Thu 20 Feb 2020 04:52
    #30

    Ni är tyvärr inte unika och ja jag tror att det är skadligt.

    Ett så litet barn ska inte lämnas hela dagarna till ett gäng pedagoger och vikarier som ska se till 15 lika små barns behov samtidigt. Det är så vårt samhälle ser ut men jag anser att det är sjukt. Personligen hade jag nog gjort vad som helst för att undvika det. Dra ner på utgifter och se till att det går runt med mindre inkomst helt enkelt.

  • Thu 20 Feb 2020 05:14
    #31

    Vi båda har gått ner i tid. Min man jobbar 75% och jag 80%. Dottern går 8.30 - 15.30 max. Ofta hämtas hon redan någon gång mellan 14.30 och 15.

    Tufft ekonomiskt? JA! Men vi får prioritera helt enkelt. Vi storhandlar och försöker ha matlådor. Semestrar mycket i Sverige osv men vi tycker att det är värt det.

  • Thu 20 Feb 2020 05:18
    #32

    Jag är dessvärre fullt övertygad om att det är dåligt och skadligt för småbarn att vara iväg från sina föräldrar så tidigt och så länge. Det finns lösningar för att komma runt långa dagar och tidig förskolestart - för många (ensamstående har sällan råd) - men få som ändå har möjlighet gör så.

    Vi gjorde såhär:

    - Skolade in när de var 2 år och 3 år.

    - Jag arbetade i början 40 % (4 timmar 4 dagar i veckan) vilket innebar korta dagar på förskolan. Gjorde det i typ ett halvår för att de sakta skulle komma in i förskolans rutiner.

    - När jag gick upp till heltid saxade vi. Han lämnade barnen vid 09-09:30 och slutade sent. Jag jobbade 05-13:30 och hämtade senast 14.

    - Vi har bestämt att endast en av oss får ha pendling och då maximalt 1 timmes resväg, för om något händer vill vi att en av oss ska kunna vara där på stört.

    - Barnens morföräldrar brukade ha barnen 1-2 dagar/vecka vilket innebar ännu mindre tid på barnförvaringen/förskolan.

    Nu är de 3 och 4 och har fått en lillebror. Givetvis är barnen hemma medan vi är föräldralediga tills lillebror är 2-3 år. Äldsta hinner dock börja förskoleklass.

    Tänk om! Barnen är små en så kort tid... Det ÄR värt att leva lite snålare för att slippa ha långa dagar på förskolan. Såg ett citat häromdagen som sa ungefär: Om vi började sätta våra barn på förskola vid 6 månader och förskolorna hade "lära-gå-övningar" skulle människan inom en generation vara övertygad om att barn inte kan lära sig gå utan förskolan. Det är värt att ha i åtanke när vissa (med dåligt samvete?) pratar om hur mycket deras små ettåringar lärt sig sedan de började förskolan (bebisarna hade troligen utvecklats hemma också...).

  • Thu 20 Feb 2020 07:39
    #33

    Hej ts

    Som förälder och förskollärare är mitt bästa tips att om ni på något sätt kan gå omlott satsar på att hämta tidigare snarare än att lämna senare. Jag vet att det är olika men har än så länge bara mött barn som hade mått bättre av att hämtas tidigare. Speciellt höst och vinter när mörkret faller på tidigt. På alla de förskolor jag har jobbat har vi stängt ute.

  • Thu 20 Feb 2020 10:29
    #34

    Skulle rekommendera att ni går ner i arbetstid om ekonomin tillåter det.

    Jag är FL just nu men sitter och planerar som ni. Min man har ca 30-45 minuter till/från jobbet beroende på trafik men jag har väldigt nära, 10 minuter med cykel.

    Maken kommer lämna på fsk ca 8, och jag hämtar vid 14:30-14:45 då jag går ner i tid och arbetar 80%. Kommer ha en längre dag men då flexar maken och går tidigare så han hämtar vid 16 senast.

    Nackdelen om ni fortsätter arbeta heltid men går omlott blir ju att det blir jobbigt för er, att knepa och knåpa hela tiden tär i längden.

  • Thu 20 Feb 2020 10:39
    #35
    EllieJo skrev 2020-02-18 20:56:52 följande:

    Verkligen tacksam för att du delar med dig!

    Åh, man vet ju att det är dyrt med barn osv. Men jag trodde att detta ?leva på minimum? skulle vara över efter f-ledigheten när man började jobba igen!

    Haha! Får lite ont i magen av tanken på att det ska fortsätta så i flera år! Men så får det vara, man får väl hitta någon balans i hur mycket tid man ska gå ner!


    Vi har varit FL ganska länge, och hela tiden tagit ut ganska lite dagar så en av oss haft ca 4000 i månaden. Även om jag kommer arbeta deltid (80%) så känns det som en rejäl ökning av inkomst när jag börjar jobba jämfört med de 4000 som varit tidigare. Allt är ju relativt :)
  • Thu 20 Feb 2020 19:50
    #36

    Om ni kan så säger jag som andra, försök lösa era tider. Eller flytta närmare era jobb alt byt jobb även om ni trivs. Min erfarenhet är också att om man kan ta en dag ledigt istället för att komma och hämta lite tidigare varje dag är bättre. Då har man en hel dag man kan mysa på, ingen är trött osv. 

    Min favoritdag att vara ledig är måndagen faktiskt. Då har jag vilat upp mig under helgen och är pigg och kan hitta på något om jag vill. Tar jag fredagen är jag mest pigg på söndagen och då är inte allt öppet. 

    Alt onsdagen så man får en dag i v att vila upp sig på, men personligen tycker jag bättre om sammanhängande ledighet. 

  • Thu 20 Feb 2020 22:42
    #37

    Jag tycker att närheten till förskola till/från arbetet är oslagbart. På så sätt kortas ju även tiden på förskolan för barnet om föräldern slipper pendla, och man är nära till hands om det händer något tex barnet blir sjukt under dagen.

    Jag har lyxen att dels ha en man som arbetar skift och jag jobbar just nu i byggnaden bredvid förskolan, och vi bor 10 min gångväg från förskolan. Det gör att vi går omlott, tidigast lämnas sonen (2,5 år) kl 07:45 (Jag börjat 08:00) och hämtas senast 14:30 (då pappa slutar kl 14 vissa veckor). De veckor han jobbar 14-22:30, så ställer farfars upp, jag slutar senast 15:30. Eftersom vi känner att barnomsorg i max 2 timmar per dag känns fel, så får han vara hemma (eller rättare sagt äta mellis hos farmor och farfar som bor på samma gata som oss).

    Det blir lite pusslande, i synnerhet då jag är lärarvikarie i hela grundskolan och har olika scheman varje vecka. Men då är närheten till förskola och arbete jätteviktigt.

  • Sat 22 Feb 2020 08:18
    #38

    Finns inget generellt svar som funkar för alla.

    Det beror på hur barnet är, hur förskolan är, hur barnet utvecklats och hur barnet trivs och hur mycket intryck barnet klarar. Detta kan variera mycket bland småbarn.

    Jag vet 1,5 åringar som klarar det fint. Men själv har jag en 2,5 åring, som inte orkar långa dagar (mer än 6 timmar) blir trött av intrycken efter de timmarna. Kan tillägga att barngruppen är ca 18 barn, blandade åldrar. Har provat långa dagar, men vi valde att dra ner på timmarna sen.

    Går nu 5 timmar/dag. Jag har valt att studera på distans under denna tid nu, så att hen ska slippa de långa dagarna. Men hade hen orkat långa dar (som vissa barn gör) så hade vi ökat timmarna. Vår ekonomi och billiga boende gör att vi kan välja att prioritera så. Har inte dyra lån, villa eller ens en bil som måste betalas varje månad. Sådant förstår jag kan göra att man inte har nåt val.

    Det finns inget rätt eller fel. Det dåliga samvetet blir man ändå aldrig av med, hur "rätt" man än gör. Alla vill ju bara sitt barns bästa liksom.

    Mitt tips är att ni testar att låta ert barn vara där de timmarna ni jobbar plus restiden.

    OM det inte skulle funka, ja då får ni prova olika alternativ att dra ner på tiden senare om inget annat skulle funka. Testa och se hur det går, prata med pedagogerna. Lycka till !!!

Svar på tråden Ärligt, långa dagar förskolan