• Tue 18 Feb 2020 22:47
    370 visningar
    9 svar
    9
    370

    Nån som vet om 1350 p räcker för att söka jobb som uska i Stockholm??

    Så tråkigt.

    Jag trodde verkligen att jag var klar med vård och omsorg nu i mars. Såg av en tillfällighet att det kan krävas minst 1500 poäng för ett slutbetyg.

    Jag har 1450 totalt. Men det jag läst nu på komvux i 1,5 år ligger på 1350.

    Jag har läst vård och omsorg a+b på 950 poäng och är inne på sista uppgiften i min c-nivå nu som är på en annan skola.

    På c-nivån jag sökte stod det boendestödjare/vårdare och är 400 p.

    Har läst en till kurs sen tidigare på 100 p och är uppe i totalt 1450 gymnasiepoäng.

    Nån som vet vad som gäller i Stockholm?

    Måste jag läsa 50 poäng till??? Känns så HIMLA tråkigt då jag hatar att plugga.

  • Svar på tråden Nån som vet om 1350 p räcker för att söka jobb som uska i Stockholm??
  • Anonym­m20
    Tue 18 Feb 2020 22:49
    #1

    Eftersom usk är en anställningstitel så är det arbetsgivaren att bestämma om det är godkänt gör usk jobb eller inte. Sök jobb så får du se.

  • Tue 18 Feb 2020 23:02
    #2
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 22:49:31 följande:

    Eftersom usk är en anställningstitel så är det arbetsgivaren att bestämma om det är godkänt gör usk jobb eller inte. Sök jobb så får du se.


    Ja jag vet om detta. Frågeställningen blev fel. Det måste ju finnas några generella riktlinjer för detta? Jag har sökt usk-jobb med bara erfarenhet som merit. Men nu har jag kämpat i 1,5 år för att få tillräckligt med poäng och utbildning att söka fast tjänst.

    jag ville veta det innan jag söker nåt jobb förstår du!!
  • Wed 19 Feb 2020 06:38
    #3

    Ja, 1350p, räcker för att söka jobb.

    Nej, det finns begränsat med generella riktlinjer då det rör sig om många olika arbetsgivare och verksamheter.

  • Wed 19 Feb 2020 15:25
    #4
    Kjell2 skrev 2020-02-19 06:38:39 följande:

    Ja, 1350p, räcker för att söka jobb.

    Nej, det finns begränsat med generella riktlinjer då det rör sig om många olika arbetsgivare och verksamheter.


    Tack. Känner att jag verkligen inte har tid för fler APL och vara borta från mitt jobb. Är du insatt i detta med vård och omsorgsutbildningar?
  • Wed 19 Feb 2020 16:08
    #5
    humlan123 skrev 2020-02-19 15:25:52 följande:
    Tack. Känner att jag verkligen inte har tid för fler APL och vara borta från mitt jobb. Är du insatt i detta med vård och omsorgsutbildningar?
    Lite. Tycker du ska börja söka jobb. Starta med platser du gjort APL på.


  • Anonym (Lea)
    Thu 20 Feb 2020 06:59
    #6

    Söka jobb kan du alltid göra. Dock finns en risk att du blir anställd som vårdbiträde och med betydligt lägre lön. Jag vet inte hur hårda de är i Sthlm men i min kommun och ett flertal andra kommuner jag känner till, så anställs man inte som uska med för låga poäng.

    Men sök jobb! Det är ju ett bristyrke så jobb kommer du säkert få. Men märker du att att lönen som vårdbiträde hamnar flera tusen lägre än uska så kanske de 50 p är värda att läsas? Det är ju så lite p och borde gå fort.

    Har du gjort dina 3 APL så ingår inga fler, och det finns inga APL i 50 p kurser.

    Tänk också på att man nu får räkna in svenska/sfi och samhällskunskap i poängen, så har du 1450 vårdpoäng och svenska och samhäll, så har du ju 150 p till (svenska 100, samhäll 50).

  • Thu 20 Feb 2020 22:49
    #7
    Anonym (Lea) skrev 2020-02-20 06:59:06 följande:

    Söka jobb kan du alltid göra. Dock finns en risk att du blir anställd som vårdbiträde och med betydligt lägre lön. Jag vet inte hur hårda de är i Sthlm men i min kommun och ett flertal andra kommuner jag känner till, så anställs man inte som uska med för låga poäng.

    Men sök jobb! Det är ju ett bristyrke så jobb kommer du säkert få. Men märker du att att lönen som vårdbiträde hamnar flera tusen lägre än uska så kanske de 50 p är värda att läsas? Det är ju så lite p och borde gå fort.

    Har du gjort dina 3 APL så ingår inga fler, och det finns inga APL i 50 p kurser.

    Tänk också på att man nu får räkna in svenska/sfi och samhällskunskap i poängen, så har du 1450 vårdpoäng och svenska och samhäll, så har du ju 150 p till (svenska 100, samhäll 50).


    Jag hade räknat fel och är uppe i 1500 poäng.

    Problemet är att två av kurserna ingår i barn och fritid enligt skolverket. Men förstår du hur skolan/Stockholms komvux kan lägga ut det som en fördjupning i vård och omsorg då?

    Känner mig lurad faktist. Tack för ditt inlägg.
    Anonym (Lea) skrev 2020-02-20 06:59:06 följande:

    Söka jobb kan du alltid göra. Dock finns en risk att du blir anställd som vårdbiträde och med betydligt lägre lön. Jag vet inte hur hårda de är i Sthlm men i min kommun och ett flertal andra kommuner jag känner till, så anställs man inte som uska med för låga poäng.

    Men sök jobb! Det är ju ett bristyrke så jobb kommer du säkert få. Men märker du att att lönen som vårdbiträde hamnar flera tusen lägre än uska så kanske de 50 p är värda att läsas? Det är ju så lite p och borde gå fort.

    Har du gjort dina 3 APL så ingår inga fler, och det finns inga APL i 50 p kurser.

    Tänk också på att man nu får räkna in svenska/sfi och samhällskunskap i poängen, så har du 1450 vårdpoäng och svenska och samhäll, så har du ju 150 p till (svenska 100, samhäll 50).


    Tack!

    Jag räknade om och jag har 1500 poäng.

    3 av 200 p kurserna är vård och omsorgsarbete 1 och 2 och socialt arbete.

    Däremot har jag läst pedagogiskt ledarskap och socialt arbete som enligt skolverket ingår i barn och fritid. Men på Stockholms stad komvux-antagning står det att boendestödjare/vårdare är en fördjupning i vård och omsorg. Och inte barn och fritid.

    Hur går det ihop! Känner mig lurad. Enligt vård och omsorgscollage får jag inte räkna med dessa 300 poäng, så för att få dessa måste jag plugga det.

    Måste man ha detta diplomet från vård och omsorgscollage tror du? Jag skulle få ett diplom från min skola skrev läraren när jag frågade. Men skolan verkar tyvärr inte vara certifierad.
  • Thu 20 Feb 2020 22:49
    #8
    Anonym (Lea) skrev 2020-02-20 06:59:06 följande:

    Söka jobb kan du alltid göra. Dock finns en risk att du blir anställd som vårdbiträde och med betydligt lägre lön. Jag vet inte hur hårda de är i Sthlm men i min kommun och ett flertal andra kommuner jag känner till, så anställs man inte som uska med för låga poäng.

    Men sök jobb! Det är ju ett bristyrke så jobb kommer du säkert få. Men märker du att att lönen som vårdbiträde hamnar flera tusen lägre än uska så kanske de 50 p är värda att läsas? Det är ju så lite p och borde gå fort.

    Har du gjort dina 3 APL så ingår inga fler, och det finns inga APL i 50 p kurser.

    Tänk också på att man nu får räkna in svenska/sfi och samhällskunskap i poängen, så har du 1450 vårdpoäng och svenska och samhäll, så har du ju 150 p till (svenska 100, samhäll 50).


    Jag hade räknat fel och är uppe i 1500 poäng.

    Problemet är att två av kurserna ingår i barn och fritid enligt skolverket. Men förstår du hur skolan/Stockholms komvux kan lägga ut det som en fördjupning i vård och omsorg då?

    Känner mig lurad faktist. Tack för ditt inlägg.
    Anonym (Lea) skrev 2020-02-20 06:59:06 följande:

    Söka jobb kan du alltid göra. Dock finns en risk att du blir anställd som vårdbiträde och med betydligt lägre lön. Jag vet inte hur hårda de är i Sthlm men i min kommun och ett flertal andra kommuner jag känner till, så anställs man inte som uska med för låga poäng.

    Men sök jobb! Det är ju ett bristyrke så jobb kommer du säkert få. Men märker du att att lönen som vårdbiträde hamnar flera tusen lägre än uska så kanske de 50 p är värda att läsas? Det är ju så lite p och borde gå fort.

    Har du gjort dina 3 APL så ingår inga fler, och det finns inga APL i 50 p kurser.

    Tänk också på att man nu får räkna in svenska/sfi och samhällskunskap i poängen, så har du 1450 vårdpoäng och svenska och samhäll, så har du ju 150 p till (svenska 100, samhäll 50).


    Tack!

    Jag räknade om och jag har 1500 poäng.

    3 av 200 p kurserna är vård och omsorgsarbete 1 och 2 och socialt arbete.

    Däremot har jag läst pedagogiskt ledarskap och socialt arbete som enligt skolverket ingår i barn och fritid. Men på Stockholms stad komvux-antagning står det att boendestödjare/vårdare är en fördjupning i vård och omsorg. Och inte barn och fritid.

    Hur går det ihop! Känner mig lurad. Enligt vård och omsorgscollage får jag inte räkna med dessa 300 poäng, så för att få dessa måste jag plugga det.

    Måste man ha detta diplomet från vård och omsorgscollage tror du? Jag skulle få ett diplom från min skola skrev läraren när jag frågade. Men skolan verkar tyvärr inte vara certifierad.
  • Thu 20 Feb 2020 22:50
    #9

    Typiskt. Sidan hakade upp sig.

Svar på tråden Nån som vet om 1350 p räcker för att söka jobb som uska i Stockholm??