• Wed 19 Feb 2020 08:23
    239 visningar
    5 svar
    5
    239

    Hjälp!!! Snälla visa tempkännare

    Hej, behöver hjälp med lite analys från kloka tempkännare. Jag och min man har gjort 6 aktiva försök att bli gravida. På försök tre fick jag tidigt mf. Har dotter på 10, sedan tidigare.

    Detta är andra mån jag tempar på riktigt. Tempade lite med örontemp innan. Jag lägger tre bilder. Den första med bara några temperaturer är med örontemp och den visar cirka 0,4 grader mer än tempen från babyplan. Andra bilden är mitt flesta försök till tempning, första veckan är med örontemp innan jag fick hem den nya. Tredje bilden är denna månads tempning.

    Nu till min fråga jag är idag troligen på äl+5 men varför har min temp gått så stadigt ner igår och idag? Har äl uteblivit? Har jag östrogen/progesteronbrist? Kan det vara för att jag sovit otroligt dåligt senaste 1,5 veckan? Sovit 2-3 timmar i stöten, vaknat, somnat om. Kurvan är väldigt hackig i början, jag var förkyld då, kan det vara därför?

    Jag har kört med äl-test hela tiden och fått positivt varje månad. Slutade med p piller i slutet av juli. Fick regelbunden mens nästan direkt. Har alkrid haft regelbunden mens sedan jag fick den när jag var 13 år. Den har aldrig hoppat över och har varit max 2 dagar sen vid något tillfälle i livet. Har en cykellängd på 27-28 dagar och en lutealfas på 11-12 dagar.

    Vad tänker ni?

    Mvh

    Orolig själ

  • Svar på tråden Hjälp!!! Snälla visa tempkännare
  • Wed 19 Feb 2020 08:27
    #1

    Ska tillägga också att jag alltid känner av min äl. Får äl-smärtor. Kände det denna gång på kvällen cd16, borta morgon cd17. Har haft rikligare Äl-sekret denna månad och positivt ältest på morgonen cd16

  • Wed 19 Feb 2020 19:22
    #2

    Jag tempar också och min kurva har sett ut som din, väldigt hackig och gått ner. Jag har bara antagit att det är för att jag varit förkyld i 1,5 vecka och därmed sovit väldigt dåligt. 

    Vi får helt enkelt se när mensen kommer, då kan man ju veta mer säkert om när ÄL var.

  • Thu 20 Feb 2020 08:05
    #3
    milor skrev 2020-02-19 19:22:29 följande:

    Jag tempar också och min kurva har sett ut som din, väldigt hackig och gått ner. Jag har bara antagit att det är för att jag varit förkyld i 1,5 vecka och därmed sovit väldigt dåligt. 

    Vi får helt enkelt se när mensen kommer, då kan man ju veta mer säkert om när ÄL var.


    Tack för svar! Känns alltid skönt när någon upplevt samma. Idag är tempen uppe en bit över coverline igen. Läste på lite amerikanska sidor igår och tydligen finns det något som heter corpus luteumdip eller The second estreogen surge. Östrogen går ner två gånger under cykeln, först vid ägglossningen och sedan vanligen runt 4-5dpo igen när gulekroppen tar över. Tydligen kan man få en rejäl tempsänkning då i 1-2 dagar.
  • Thu 20 Feb 2020 19:27
    #4

    Jaså, det visste jag inte! Tack för den infon:)
    Min temp har precis stigit upp över cover line igen så vi verkar ha lite liknande.

  • Fri 21 Feb 2020 06:08
    #5
    milor skrev 2020-02-20 19:27:44 följande:

    Jaså, det visste jag inte! Tack för den infon:)

    Min temp har precis stigit upp över cover line igen så vi verkar ha lite liknande.


    Nä det var ny info för mig också. Men vad skönt att den verkar gå upp lite! Min stack i väg högt uppåt idag så det blev verkligen en djup svacka i kurvan.
Svar på tråden Hjälp!!! Snälla visa tempkännare