• Anonym (Längtan)

    Orsak till längtan efter fler barn...?

    Jag är 4-barnsmamma och gift, samma man sedan 15 år tillbaka - vi blir båda 40 år nästa år. Barnen är mellan 1-12 år. De två första var planerade, sen gick det 5 år och de två nästkommande var båda ?hoppsan-trots-preventivmedel-barn? - men vi välkomnade dem :) Mannen har sagt skämtsamt att han egentligen var nöjd med 2 barn, men samtidigt ryckt lite på axlarna och sagt hoppsan med ett leende typ. Jag däremot har aldrig sagt stopp efter 2 barn, men jag har respekterat min mans önskan ändå och haft preventivmedel. NU är vi ju extra försiktiga, så försiktiga att JAG initierat avhållsamhet mycket. Har haft dåligt samvete över oplanerade graviditeter och hade det under hela graviditeterna också, så har gått flertalet månader mellan sex ibland :/ Nu till problemet - jag har en extrem barnlängtan efter ett 5:e och sista barn... men jag är så osäker på varför jag har det... mysigt att vara gravid, men 50% av graviditeten (i mitt fall) har varit jobbig tung och ond av foglossning mm. Själva förlossningarna har gått ok, varit svajigt ett par gånger med tvära kast osv, men alltid slutat ?lyckligt?. Kronisk sömnlöshet är väl heller inget man saknar? Eller? Fler barn - många syskon - tryggheten det inger nu och i framtiden, att de alltid kommer ha varandra - lycka även för mig som förälder. Så jag tror att min barnlängtan är genuin - men varför? Min man hade nog tyckt jag var galen, har inte nämnt för honom, för vill reda ut mina egna tankar först. Kan ni hjälpa mig?

  • Svar på tråden Orsak till längtan efter fler barn...?
  • Anotherone

    Jag är lika gammal som du och har fått barn med många år emellan så vi har idag både tonåring och litet dagisbarn
    Dels är det kanske en biologisk längtan, det ÄR mysigt med bebisar. Men där har jag fått fokusera på praktiska frågor, att vi faktiskt är nöjda nu, att vi vill få tid och resurser att leva och utforska med de barn vi har. Så vi ska inte ha fler.

    Dels kanske det är en ofrivillig stress över att den fertila perioden i ens liv snart är över. Även om jag då landat i att jag inte vill ha fler barn så är det sorgligt. Det är jättesorgligt att jag snart är för gammal. Och att det verkligen är ALDRIG MER. Det är liksom ett kapitel i ens liv som är över.

    Du har flera barn = dina barn har redan syskon. Och fler än genomsnittet. 

    Sen kan en ju alltid ha en önskan om fler ändå...
    Några tankar ifrån mig!

  • Anonym (Längtan)
    Anotherone skrev 2020-02-19 12:15:38 följande:
    Jag är lika gammal som du och har fått barn med många år emellan så vi har idag både tonåring och litet dagisbarn Dels är det kanske en biologisk längtan, det ÄR mysigt med bebisar. Men där har jag fått fokusera på praktiska frågor, att vi faktiskt är nöjda nu, att vi vill få tid och resurser att leva och utforska med de barn vi har. Så vi ska inte ha fler. Dels kanske det är en ofrivillig stress över att den fertila perioden i ens liv snart är över. Även om jag då landat i att jag inte vill ha fler barn så är det sorgligt. Det är jättesorgligt att jag snart är för gammal. Och att det verkligen är ALDRIG MER. Det är liksom ett kapitel i ens liv som är över. Du har flera barn = dina barn har redan syskon. Och fler än genomsnittet.  Sen kan en ju alltid ha en önskan om fler ändå... Några tankar ifrån mig!

    Tack för dina tankar!
  • mamaleona

    Det är en naturlig process med ett uns sorg i sig, att när yngsta barnet är under 3år, sakna gravidtiden o bebistiden. Hänger helt o hållet ihop med att man blir äldre, och en fas i livet är över sas. Brukar gå över då yngsta närmar sig 3. Njut av era barn. Hälsn en bm

  • Anonym (J)
    mamaleona skrev 2020-02-19 14:29:24 följande:

    Det är en naturlig process med ett uns sorg i sig, att när yngsta barnet är under 3år, sakna gravidtiden o bebistiden. Hänger helt o hållet ihop med att man blir äldre, och en fas i livet är över sas. Brukar gå över då yngsta närmar sig 3. Njut av era barn. Hälsn en bm


    Sen finns det faktiskt de som inte alla gillar graviditet och bebistid men vill ha många barn ändå. De som ser framåt och vill ha många vuxna barn omkring sig.
Svar på tråden Orsak till längtan efter fler barn...?