• Anonym (Hjälp)

    Okänd orsak till klåda?? hjälp?

    Enda sen i julas har jag haft klåda i underlivet och jag börjar bli OTROLIGT trött på det. 


    är en ung tjej. har fast partner sen snart fem år. 


    Varit hos vårdcentralen och tagit en himla massa prov för svamp och könssjukdommar, bakteriel infektion, graviditetstest... allt visar negativt och här sitter jag fortfarande med kliande mus. 


     


    har testat Canesten och Pevaryl utan resultat eller förändring. 


    Jag har gryniga flytningar och sköra slemhinnor. 


    Det kliar liksom bara när mina flytningar kommer i kontakt med yttre könsorganet och så kliar det på de blöta områderna.. om jag är torr på yttre könsorganet hela tiden kliar det inte. 


    luktar som normalt tycker jag. normal färg men konsistensen är grynig. 


    när jag kliar brukar det drabbade området svälla upp.


    ibland när jag kliat mig kan det börja klia i mina nagelveck lite senare på dagen. vet ej om det är relaterat men kanske bra att nämna. 


    Vi kör även med parfymfri skonsamt tvätt och sköljmedel så tror inte jag reagerar på det.. 


     


    Killen har också klåda men han har haft det länge och misstänker han har svamp killar kan få. 


    har inga andra besvär vad jag märkt... hoppas någon kan hjälpa mig så jag kan komma med förslag till läkare vad det kan bero på så jag får snabbare hjälp!


     

  • Svar på tråden Okänd orsak till klåda?? hjälp?
  • Anonym (Anonym)

    Testa att behandla er båda två samtidigt med Canasten. Köp varsin receptfri tub på Apoteket och testa. När det gäller vissa saker behöver båda behandla sig samtidigt, annars bollar man bara problemet mellan varandra.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-19 22:40:43 följande:

    Testa att behandla er båda två samtidigt med Canasten. Köp varsin receptfri tub på Apoteket och testa. När det gäller vissa saker behöver båda behandla sig samtidigt, annars bollar man bara problemet mellan varandra.


    fast jag har varit hos vårdcentral och dom kan inte se att jag har svampinfektion.


    vet inte om det är normalt men när jag tog vagitorerna så fick jag super keso-flytningar dagarna efter men bara då... vanligtvis är det bara lite grynigt. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-02-20 00:21:05 följande:

    fast jag har varit hos vårdcentral och dom kan inte se att jag har svampinfektion.

    vet inte om det är normalt men när jag tog vagitorerna så fick jag super keso-flytningar dagarna efter men bara då... vanligtvis är det bara lite grynigt. 


    Det kan vara så att man är allergisk mot medicinen tyvärr. Jag tål inte Pevaryl alls, blir värre när jag använder det. Men Canasten funkar för mig.

    När jag hade problem med underlivet en gång så fick jag tips om Femiflor, jag testade det och då blev allt bra. Det är receptfritt på Apoteket. 10 kapslar som man sväljer en per dag, de innehåller mjölksyrabakterier som går till underlivet. Det återställer miljön därnere om det blivit obalans. Kan vara värt att testa.
  • möjligt

    Det låter exakt som svamp. Sen blir slemhinnorna skadade och sköra av svampen vilket gör allt värre

    Kanske har testet från vårdcentralen visat fel? Eller så var du svampfri just då men du och din pojkvän skickar det fram och tillbaka ?

    Testa en längre kur canesten båda två samtidigt, en dryg vecka

    Samtidigt som ni avstår sex för ett tag både under och efter behandlingen för att ge slemhinnorna en chans att återhämta sig samtidigt som du boostar med någon typ av mjölksyrakapslar el likn. Finns på apoteket som vagitorer eller typ lactalbalans eller vagiC

  • Anonym (Hjälp)
    möjligt skrev 2020-02-20 10:21:56 följande:

    Det låter exakt som svamp. Sen blir slemhinnorna skadade och sköra av svampen vilket gör allt värre

    Kanske har testet från vårdcentralen visat fel? Eller så var du svampfri just då men du och din pojkvän skickar det fram och tillbaka ?

    Testa en längre kur canesten båda två samtidigt, en dryg vecka

    Samtidigt som ni avstår sex för ett tag både under och efter behandlingen för att ge slemhinnorna en chans att återhämta sig samtidigt som du boostar med någon typ av mjölksyrakapslar el likn. Finns på apoteket som vagitorer eller typ lactalbalans eller vagiC


    vi har inte haft sex sen i julas alls och jag har ändå sköra slemhinnor.. 


    dom kollade både i mikroskop och gjorde en odling och jag hade lika mycket besvär då som jag har nu... :/


    jag fick en anti-svamp kräm jag skulle använda en vecka med kortison utskrivet som bara lindrar kliandet medan jag använder den men ingen som helst skilnad när behandlingen är över.. 

  • möjligt
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-02-20 12:33:03 följande:

    vi har inte haft sex sen i julas alls och jag har ändå sköra slemhinnor.. 

    dom kollade både i mikroskop och gjorde en odling och jag hade lika mycket besvär då som jag har nu... :/

    jag fick en anti-svamp kräm jag skulle använda en vecka med kortison utskrivet som bara lindrar kliandet medan jag använder den men ingen som helst skilnad när behandlingen är över.. 


    Jag har fått något liknande när jag använt Pevaryl då jag är överkänslig mot den. Canesten fungerar men annars kan du be om flucosanol(?) som är en tablett.

    Har du provat mjölksyra vagitorer eller likn?

    Tror du har en kombination av svamp och överkänslighet mot svampmedicinen. Slutar det klia när du smörjer med svampkräm så är det sannolikt svamp men det kan vara svårt att komma ur det så att det inte direkt kommer tillbaka när man slutar. En gång när jag hade riktigt illa så testade jag den där svamptabletten och då försvann det helt
  • Anonym (Hjälp)
    möjligt skrev 2020-02-20 12:57:47 följande:
    Jag har fått något liknande när jag använt Pevaryl då jag är överkänslig mot den. Canesten fungerar men annars kan du be om flucosanol(?) som är en tablett.

    Har du provat mjölksyra vagitorer eller likn?

    Tror du har en kombination av svamp och överkänslighet mot svampmedicinen. Slutar det klia när du smörjer med svampkräm så är det sannolikt svamp men det kan vara svårt att komma ur det så att det inte direkt kommer tillbaka när man slutar. En gång när jag hade riktigt illa så testade jag den där svamptabletten och då försvann det helt

    ja pevaryl sved väldigt mycket medan canesten inte kändes alls.. 


    blir strax uppringd av VC och får hoppas jag kan få nån tabletter utskrivet istället... sjukt trött på det här :(

  • Anonym (Hjälp)
    möjligt skrev 2020-02-20 12:57:47 följande:
    Jag har fått något liknande när jag använt Pevaryl då jag är överkänslig mot den. Canesten fungerar men annars kan du be om flucosanol(?) som är en tablett.

    Har du provat mjölksyra vagitorer eller likn?

    Tror du har en kombination av svamp och överkänslighet mot svampmedicinen. Slutar det klia när du smörjer med svampkräm så är det sannolikt svamp men det kan vara svårt att komma ur det så att det inte direkt kommer tillbaka när man slutar. En gång när jag hade riktigt illa så testade jag den där svamptabletten och då försvann det helt

    ja pevaryl sved väldigt mycket medan canesten inte kändes alls.. 


    blir strax uppringd av VC och får hoppas jag kan få nån tabletter utskrivet istället... sjukt trött på det här :(

  • möjligt
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-02-20 13:28:31 följande:

    ja pevaryl sved väldigt mycket medan canesten inte kändes alls.. 

    blir strax uppringd av VC och får hoppas jag kan få nån tabletter utskrivet istället... sjukt trött på det här :(


    Ja Pevaryl blir för många ett problem för det tar först död på svampen men skadar slemhinnorna så mycket att direkt efter kommer svampen tillbaka värre än någonsin(eftersom motståndskraften är 0 hos de skadade slemhinnorna) plus att skadorna och irritationen från originalreaktionen mot medicinen finns kvar och gör allt värre
  • Anonym (Tröttpålivet)

    Hej!

    Har också märkliga besvär där nere.

    Och dina symtom låter som mina!

    . Men mina rodnande områden kan vara mer eller Mindre och variera i ?rödhet?,

    Ibland svullnar mynningen och inre läpparna utan att för det varken klia eller göra ont.

    Tagit prover två gånger och visar ingen svamp.

    Fått alla läkemedel i tablettform man kan få. Händer absolut ingenting.

    Fått två olika krämer, händer noll.

    Provat olika vagitorer, noll resultat på Ngt.

    Tvättar bara med olja, smörjer morgon och kväll med mjukgörande salva.

    Varken rakar eller vaxar.

    Äter probiotika.. och socker snål kost.

    Menskopp som jag är skit noga med.

    oparfymerat tvättmedel, inget skölj medel och 90 grader!

    Går ständigt utan trosor så fort jag har tillfälle osv.

    Ingenting funkar och det har pågått alldeles för länge :(

    Haft svamp en gång innan pga antibiotika och fick då en flukonazul och det forsade ut och blev bra på bara någon dag. Händer ingenting med dessa doser jag fått nu.

    Börjar bli så trött på det här då det hindrar mig i så mycket.

    Kan inte ha ?Ngt? samliv med min partner, kan inte motionscykla eller köra likande pass på gymmet och inte rida tex.

    Knappt att jag kan jobba vissa dagar för att det är så fruktansvärt jobbigt.

    Gyn säger hela tiden att det är solklar svamp och att dom gjort allt dom kan. Vilket inte direkt hjälper i Detta läge.

    Hoppas det löser sig någon gång för oss båda!

Svar på tråden Okänd orsak till klåda?? hjälp?