• Anonym (Hjälp­)
    Wed 19 Feb 2020 22:18
    2663 visningar
    15 svar
    15
    2663

    Röker igen efter 10 års uppehåll

    Hjälp är så pinsamt har inte rökt sedan jag blev gravid för 10 år sedan men för en månad sedan fick jag för mig att testa en cigg när jag var hos min väninna på en kaffe. Rökte två cigg hos henne. Dagen efter köpte jag ett paket som jag kunde röka lite ibland men rökte upp det på två dagar sen va jag fast. Skäms som bara den. Vad gör jag nu? Hjärnan säger sluta direkt men vet inte hur eller om jag ens vill men kan ju inte va 37 år och tjuvröka

  • Svar på tråden Röker igen efter 10 års uppehåll
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 08:59
    #4
    bullen1984 skrev 2020-02-20 07:41:21 följande:

    Är också fd rökare och har kommit på mig själv med att tycka att rökare ser korkade ut. 

    Där står de utanför butiker och fryser bara för att få dra in giftig rök. 

    Luktar gör de också. tänk ett steg längre. 


    Precis sån va jag med så hade inte en tanke på att jag kunde trolla ditt igen.
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 09:01
    #5
    Anonym (Fd rökare) skrev 2020-02-20 07:36:21 följande:

    Men jisses vad dumt gjort - bara att ta nya tag och bestäm dig för att du vill vara rökfri

    Jag slutade röka när jag blev gravid och var rökfri under 3 år, sen trillade jag dit då jag var på fest och drack mig stupfull. Det tog mig några år innan jag bestämde mig för att nu får det räcka.

    Idag har jag varit rökfri i 13 år!


    Bra jobbat! Hade väldigt svårt för att sluta sist. Va nog mkt pga av min graviditet som jag klarade det sist.
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Thu 20 Feb 2020 09:58
    #6
    Mackan1978 skrev 2020-02-20 02:07:36 följande:

    Oj då.. Inte bra.

    Ja du måste tvinga dig att sluta. Köp inga fler cigg.


    Tack för tipset
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 26 Feb 2020 22:26
    #9
    Anonym (Gjort samma sak) skrev 2020-02-25 19:32:31 följande:

    Du är absolut inte ensam om att ramla dit många år efter rökstopp. Jag höll uppe i sju år i samband med att jag fick två barn. Började feströka lite och ganska snart rökte jag i vardagen också. Tjuvrökte i början men blev ganska snart påkommen av min man och har tyvärr fortsatt att röka. Kändes som ett stort misslyckande gentemot mig själv men också pinsamt bland vänner som nästan hade förträngt att jag hade varit rökare. Så länge du tjuvröker finns nog chansen att sluta eftersom det är ganska besvärligt men det bygger ju på att du verkligen vill sluta. Är det ingen i din omgivning som vet att du röker?


    Har haft extremt svårt att stå emot suget. Röker ca 10 cigg om dagen nu. Några kollegor, vänner och min man (är rökare) vet att jag röker så börjar så sakteliga bli en dålig hemlighet på gott och ont. Börjar mer och mer inse att jag inte är långt ifrån 1,5 paket om dagen igen och att jag kommer ha extremt svårt o sluta igen.

    Har du givit upp tanken på att sluta?
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Mon 2 Mar 2020 09:47
    #12
    Less is more skrev 2020-02-26 23:22:22 följande:

    Du behöver själv verkligen vilja sluta.

    Annars går det inte.

    Varför röker du innerst inne. Känns det som att du blir mer koncentrerad, vaknar till och blir lite gladare.

    Så var det för mig när jag rökte i alla fall. Jag köpte alltid paket om 10 cigg - för jag skulle ju sluta sen - var ju inte rökare egentligen....

    Har inte rökt på 15 år och kommer aldrig börja igen. Däremot gissar jag att jag åtminstone haft lite adhd och tendens att bli lite nedstämd ibland - vilket bleknat och mognat bort med åren. Cigg var som ett uppåttjack för mig. Antagligen som.självmedicinering. Kanske likadant för dig ?

    Kanske ska du kontakta vårdcentralen och be om hjälp med rökavvänjning.


    Problemet är nog att viljan inte finns där till 100. Har gett upp tankarna på att sluta. Har lagt sluta röka tankarna på is.
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 11 Mar 2020 09:59
    #14
    Anonym (Gjort samma sak) skrev 2020-03-10 21:46:07 följande:

    Du får trösta dig med att lungorna fått vila från rökningen i många år och sikta på att hålla konsumtionen på en rimlig nivå. Hur har ditt/dina barn reagerat och kommenterat?


    Ja jag får väl tänka så. Barnens pappa har rökt hela tiden så för dom är det ingen jätte grej att även mamma går ut o röker. Ligger ganska stadigt på 15 cigg om dagen nu.

    Hur reagerade dina barn?
Svar på tråden Röker igen efter 10 års uppehåll