• CTvdP

    Gipsa fraktur handled

    Hej!

    -Fraktur i handleden, någon med kunskap och erfarenhet om sånt?

    Har många frågor men svävar i ovisshet...

    Skadade mig vid ett fall rakt ner i golvet, föll platt framåt och tog emot mig på handflatorna. Utsträckta armar skulle jag tro. Reflexmässigt.

    Besökte akuten 3 dagar senare, de sade ?tag en Alvedon och gå å lägg dig? typ.

    Fyra dagar senare var det ännu inte ok, och jag var tillbaka. Fick en enkel gipsskena efter en skelettröntgen som inte visade nåt. Läkaren misstänkte båtbenet och remitterade till MR 10 dagar senare.

    Resultatet av den får jag av ortoped som jag tydligen är inbokad hos om 1 vecka, då det alltså gått nästan 4 veckor sedan olyckan.

    Jag fasar ju för att det stämmer, att det skulle vara båtbenet. (Minst 12 veckor!) Min chef är på mig och vill ha besked han också så klart.

    Nu försöker jag själv dra slutsatser, googlar och söker ledtrådar på nätet.

    -Idiotiskt, jag vet. Men att bara ?sitta ner i båten? känns inte alls bra, jag vill veta vartåt det lutar! Jag menar, det kanske bara är en stukning och jag kan vara tillbaka på jobbet om 1 vecka!

    (Om de inte hittade nåt på MR, varför då remittera mig vidare till ortoped? Utan att ens ringa upp mig och fråga hur jag mår? Kanske hade jag blivit bra?)

    Nu undrar jag om någon av er har erfarenhet av att gipsa sånt här??

    Första gången de gipsade mig visste de inte, men misstänkte båtbensfraktur.

    Då lades ett kalkgips i en skena runt tummen och en bit ner på armen, på undersidan av armen. Runt detta lades en vanlig elastisk binda.

    Detta var på akuten en vecka efter olyckan.

    Sen gjordes en MR ca en vecka senare som jag inte får veta svaret på förrän om 1 vecka när jag ska till ortopeden.

    Dagen efter MR fick jag ett nytt gips, på egen begäran, eftersom det första blivit för stort och inte längre kändes fixerande. (Jag fick mer smärta eftersom jag nu kunde röra på handleden. )

    Nu fick jag gå till ortopedmottagningen och blev gipsad där, inte på akuten.

    En charmig man gjorde sitt bästa för att inte avslöja för mig vad som står i journalen när jag frågade. Han sade tex att ?jag vet vad det står, men jag får inte säga det. Läkaren måste säga det, så jag inte ger dig felaktig information?

    Sen sade han att han kommer att lägga ett lite annorlunda gips än det jag hade. Och han spände ögonen i mig och sade att när han tagit bort gipset fick jag INTE röra på tummen.

    Gipsningen började på samma sätt. Vadd å strumpa mot huden. (När han trädde strumpan på tummen gjorde det ont)

    Sen en kalkskena runt basen och första leden på tummen och ner på underarmen. (Tummens yttre led är fri och det känns ok att vicka på den)

    Men denna gång var skenan 10cm längre och placerad på den sidan av underarmen som är närmast kroppen. Inte som den förra, på UNDERSIDAN av armen.

    Sen efter detta lade han inte en linda som tidigare, utan virade ett mönstrat rosa plastgips runt hela armen/handen.

    Känns lite som ?dubbelgips? då, för plastgips är väl också fixerande?

    -När man lägger plastgips, lägger man då ofta kalkgips under? Den info jag hittat så läggs plast cirkulärt direkt på vadd.

    -Varför lägger man i så fall först en gipsskena av kalk, och sedan ÄVEN ett plastgips runt hela armen, räcker det inte med bara plast?

    -Är det här förfarandet inte något jag kan dra några slutsatser av, utan bara ?normalt??

    Jag funderar så klart över om de ändå SETT något, och därför gör en i mitt tycke, kraftigare gipsning?

    -Om man får ett brott på underarmen, typ mitt på ?benet? liksom, gipsar man då annorlunda än om det bara är båtbenet?

    Jag har nämligen även ont mitt på underarmens utsida om jag vrider på min handled, och något flyttar på sig och knäpper tydligt. Läkaren hörde det redan första gången, och sade det är muskler som knakar.

    Nu med det här högre gipset kan jag inte längre röra mig så det knakar och gör ont, de har liksom fixerat det och det känns skönt.

    Jag grunnar ju på om det är båtbenet, ledband, eller Ulna som pajjat.

    Någon som kan hjälpa mig med en teori?

  • Svar på tråden Gipsa fraktur handled
  • CTvdP

    [img=undefined]

    Här är en video där man hör hur det lät innan jag fick ett hårdare och längre gips. Smärtan och ljudet kommer alltså från en punkt mitt på underarmen

  • Anonymm20

    Det är ingen slm kan gisa vad du har för fraktur. Du får helt enkelt vänta på ortopeden säger. (Det rosa ser dock ut som gasbinda man sätter utanpå gipset...)

Svar på tråden Gipsa fraktur handled