• Anonym (Hanna)

    Kan någon förklara för mig hur fan symfys/fundus-mätningar kan vara en bra metod? Känns ju jättekonstigt...

    Hur kan man mäta livmodern utanpå magen med ett måttband som en säker metod för att barnet utvecklas rätt...? Liksom jag har basically noll fett på kroppen men hur fungerar det om man är kraftigt överviktig? Det finns ju fett på magen som då ökar måttet?! Fattar ingenting! Även sådant som gaser i magen, förstoppning och sådant kan ju påverka magens omfång.

    Sedan tycker jag att det är jättekonstigt att barnmorskan bara trycker lite snabbt på blygdbenet och håller måttbandet där, jag menar det kan ju omöjligt bli helt lika varje gång.

    När jag mätte sist så hade magen bara växt en och en halv centimeter på två veckor och barnmorskan sa att om det bara hade växt en centimeter så hade hon blivit lite fundersam men eftersom det var en och en halv så var det ingen fara. Asså va? Den där halva centimetern känns ju som felmarginal när hon sätter måttbandet mot blygdbenet eller om jag basically andades ut eller in hahaha.

    Seriöst jag förstår verkligen inte hur detta är en bra metod, förklara för mig!

  • Svar på tråden Kan någon förklara för mig hur fan symfys/fundus-mätningar kan vara en bra metod? Känns ju jättekonstigt...
  • Anonym (L)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-20 15:55:34 följande:

    Hur kan man mäta livmodern utanpå magen med ett måttband som en säker metod för att barnet utvecklas rätt...? Liksom jag har basically noll fett på kroppen men hur fungerar det om man är kraftigt överviktig? Det finns ju fett på magen som då ökar måttet?! Fattar ingenting! Även sådant som gaser i magen, förstoppning och sådant kan ju påverka magens omfång.

    Sedan tycker jag att det är jättekonstigt att barnmorskan bara trycker lite snabbt på blygdbenet och håller måttbandet där, jag menar det kan ju omöjligt bli helt lika varje gång.

    När jag mätte sist så hade magen bara växt en och en halv centimeter på två veckor och barnmorskan sa att om det bara hade växt en centimeter så hade hon blivit lite fundersam men eftersom det var en och en halv så var det ingen fara. Asså va? Den där halva centimetern känns ju som felmarginal när hon sätter måttbandet mot blygdbenet eller om jag basically andades ut eller in hahaha.

    Seriöst jag förstår verkligen inte hur detta är en bra metod, förklara för mig!


    Varför frågade du inte barnmorskan när du var där?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ungefärligt) skrev 2020-02-20 16:00:31 följande:

    www.babyhjalp.se/livmodern-matt-symfys-fundus

    Det är en ungefärlig uträkning av hur fostret växer. Vill man veta exakt måste man göra TUL.


    Men hur är det ens ungefärligt? Tycker det känns hokus pokus.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (L) skrev 2020-02-20 16:08:49 följande:

    Varför frågade du inte barnmorskan när du var där?


    Jaaaa det måste nog vara för att jag är rädd för min barnmorska och för feg för att fråga henne eller bara vill ha uppmärksamhet här...

    Har du aldrig funderar över något i efterhand?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ungefärligt) skrev 2020-02-20 16:00:31 följande:

    www.babyhjalp.se/livmodern-matt-symfys-fundus

    Det är en ungefärlig uträkning av hur fostret växer. Vill man veta exakt måste man göra TUL.


    Det står ju livmodern mått i tabell. Så hur förhåller man sig till den tabellen om man är kraftigt överviktig?
  • Anonym (L)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-20 16:11:00 följande:
    Jaaaa det måste nog vara för att jag är rädd för min barnmorska och för feg för att fråga henne eller bara vill ha uppmärksamhet här...

    Har du aldrig funderar över något i efterhand?
    Med tanke på hur dryg du låter så ja, ett av alternativen är det nog...
  • syntharen
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-20 16:13:13 följande:

    Det står ju livmodern mått i tabell. Så hur förhåller man sig till den tabellen om man är kraftigt överviktig?


    Jag har också funderat lite på det men tror att där får man ju gå efter kurvan. En kraftig överviktig kan ju inte ha en sk normal sf-kurva så då får BM nog bara kolla att magen växer och följer sin egen kurva. Sedan känner ju bm på barnet genom magen och kan göra sig en uppfattning om barnet växer som det ska.

    Jag har haft till synes helt olika stora magar i samma vecka med alla 3 barnen men SF-måttet har ändå varit exakt samma. Så gaser och allt sånt påverkar nog inte måttet när man ligger ner. Samma med fett, det lägger sig mycket åt siden när man ligger ner.
  • Anonym (Ungefärligt)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-20 16:09:27 följande:
    Men hur är det ens ungefärligt? Tycker det känns hokus pokus.
    Du tror alltså att svensk sjukvård sysslar med hokuspokus? I vilket syfte skulle de göra det? Lura patienter eller? Och vad skulle de vinna på det då? Försök tänk efter! Eller är det ofta du tror sjukvården inte vet vad de pysslar med utan bara gör saker på måfå?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (L) skrev 2020-02-20 16:14:14 följande:

    Med tanke på hur dryg du låter så ja, ett av alternativen är det nog...


    Så onödig fråga av dig bara :)
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ungefärligt) skrev 2020-02-20 16:39:02 följande:

    Du tror alltså att svensk sjukvård sysslar med hokuspokus? I vilket syfte skulle de göra det? Lura patienter eller? Och vad skulle de vinna på det då? Försök tänk efter! Eller är det ofta du tror sjukvården inte vet vad de pysslar med utan bara gör saker på måfå?


    Man lyssnar inte på hjärtljud med tratt längre heller, för man har bättre metoder med doppler. Klart att det kan finnas förlegade metoder inom sjukvården?! Du tror alltså att allt bara ska vara som det alltid har varit bara för att? :p Klart att man kan ifrågasätta sjukvård och säkerhet. Jag tycker att det finns tvivelaktigheter med KUB också så ja. Ser inget problem med att undra varför man gör som man gör.
Svar på tråden Kan någon förklara för mig hur fan symfys/fundus-mätningar kan vara en bra metod? Känns ju jättekonstigt...