• Anonym (Anna)

    Orolig! Lågt T4 gravid (hypotyros)

    Jag har hypotyreos sedan några år tillbaka. Värdena har varit bra sedan jag började med levaxin 50 mg. Är nu gravid och värdena har varit okej fram tills för fyra veckor sedan när jag var i graviditetsvecka 24. TSH låg då på 1,5 och T4 på 7. Referensvärdet på T4 för gravida ska ej vara under 8. Häromdagen tog jag nya prover som visade TSH 1,9 och fortfarande T4 7. Jag har läst att det kan vara skadligt för barnets utveckling om T4 är lägre än 8. Läkaren säger dock att det inte är någon fara eftersom TSH-värdet är bra.

    Någon som har koll på detta? Tycker det är jättesvårt att sätta mig in i allt kring sköldkörteln när jag läser på internet. Borde jag oroa mig?

    Snälla hjälp är orolig :/

  • Svar på tråden Orolig! Lågt T4 gravid (hypotyros)
  • Anonym (H)

    Har du Facebook? Bli isåfall medlem i gruppen Hypotyreos och graviditet! Jag är gravid nu, har hypotyreos och har fått mycket hjälp i den gruppen. Jag tycker iaf att du absolut borde få höja dosen. Det finns utrymme både för att sänka TSH och höja T4. Och ja, du har rätt, T4 ska ligga i övre referens och verkligen inte i det lägre. Fostret tar T4 från dig och du behöver höja!

  • Anonym (Anna)

    Tack för ditt svar. Har tyvärr inte facebook. Kände nästan att läkaren blev irriterad när jag lyfte min oro. Tror du jag vågar höja 25 mg utan läkarens rekommendation? Eller kan det bli fel med TSH värdet då? Känner mig så hjälplös när det inte tas på allvar.

  • Anonym (H)
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-20 17:07:44 följande:

    Tack för ditt svar. Har tyvärr inte facebook. Kände nästan att läkaren blev irriterad när jag lyfte min oro. Tror du jag vågar höja 25 mg utan läkarens rekommendation? Eller kan det bli fel med TSH värdet då? Känner mig så hjälplös när det inte tas på allvar.


    Jag har själv höjt i smyg utan att läkaren vet om det.. Du kan ju börja höja med 25mcg, dvs en halv tablett av vad du har nu! Vänta 4-6 veckor och sen ta nya prover.
  • Anonym (Anna)

    Var du gravid då? Mest det som oroar mig att barnet ska ta skada. Vad tror du om att äta 50mg varannan dag och 75mg varannan dag?

  • Anonym (H)
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-20 17:34:59 följande:

    Var du gravid då? Mest det som oroar mig att barnet ska ta skada. Vad tror du om att äta 50mg varannan dag och 75mg varannan dag?


    Yes, jag är gravid i vecka 30 nu och höjde själv med 25mcg då min barnmorska tyckte att jag hade bra värde. Ska ta prov om någon vecka bara och se hur det ser ut! Ja, du kan testa höja så om det känns bra för dig! :) Blir det för hög höjning är det bara att sänka igen.
  • Anonym (Anna)

    Tack för tipset! Ska börja redan i morgon. Får jag fråga var du hade för värden?

    Så jag kan alltså förvänta mig att T4 kommer höjas om jag tar större dos levaxin? Och TSH kommer sjunka?

    Tror du att fostret tagit skada av mitt låga T4?

  • Anonym (H)
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-20 19:45:52 följande:

    Tack för tipset! Ska börja redan i morgon. Får jag fråga var du hade för värden?

    Så jag kan alltså förvänta mig att T4 kommer höjas om jag tar större dos levaxin? Och TSH kommer sjunka?

    Tror du att fostret tagit skada av mitt låga T4?


    Mitt TSH har legat runt 0,68 hela graviditeten och mitt T4 på 18! Men när jag kom till vecka 21 steg mitt TSH till 1,6 och T4 sjönk till 15. Inte jättefarligt, men jag mår bättre med ett pressat TSH och högre T4! Men barnmorskan tyckte det såg bra ut.. Så jag höjde själv med 25mcg. Ja, resultatet med doshöjning brukar bli ett lägre TSH och högre T4! Hoppas det funkar för dig med.

    Hur såg dina värden ut innan vecka 24? Tror inte det ska vara någon fara iaf! Fostret tar som mest T4 av dig i veckorna innan vecka 20, så har du haft bra värden i de kritiska veckorna så är det jättebra! Efter vecka 12 producerar även fostret sina egna sköldkörtelhormon, så även där är det lugnt. :)
Svar på tråden Orolig! Lågt T4 gravid (hypotyros)