• Anonym (Svart­sjukem­onstre­t)
    Thu 20 Feb 2020 23:06
    147 visningar
    21 svar
    21
    147

    Extrem svartsjuka=Ingen hjälp?

    Jag lider av extrem svartsjuka. Så illa att jag har försökt söka hjälp för den. Jag riskerar att förlora min man över detta, men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Ingen remiss från vårdcentralen till psykiatrin, ingen remiss till psykolog...får uppfattningen att de bara tycker jag är jobbig där.

    Men jag vet inte vart jag skall ta vägen med detta. Just nu vet jag att han aldrig skulle vänstra, aldrig har vänstrat, att han älskar mig, att han inte håller på med något eller någon annan än mig, men rätt var det är spinner hjärnan igång.

    Då ältar jag detta, söker igenom hans sociala medier, snor hans telefon, kollar hans e-mail och ibland har jag tom. spionerat på honom. Det är som en fix idé att han vänstrar. Jag skulle nog dö av sorg om han gjorde det men jag letar ändå. Jag hittar ingenting, ibland får jag för mig något och skriker på honom.

    Han blir inte arg, säger inte ifrån och försöker lugna mig med att jag får kolla igenom allt, när jag vill och är han ifrån mig skickar han sms varje timme. Det lugnar mig litegrann men inte helt. Går den där timmen över med 10minuter blir jag jätteorolig och får för mig att han är med någon annan.

    Som ni hör är jag helt störd och jag beter mig jobbigt mot min man. Men jag får ingen hjälp från vården. Behöver jag betala fulla kostnaden till en psykolog själv? Det kan ju bli jättedyrt.

  • Svar på tråden Extrem svartsjuka=Ingen hjälp?
  • Anonym (f)
    Fri 21 Feb 2020 00:49
    #1

    Ta upp att du vill ha psykologsamtal via vårdgarantin. Du får då själv lista ut vilka psykologer som är knutna till din vårdcentral, men du får iaf 10 samtal på det sättet. Lättare om du hade fått en diagnos dock, har du det?

  • Anonym (Svart­sjukem­onstre­t) Trådstartaren
    Fri 21 Feb 2020 06:54
    #2
    Anonym (f) skrev 2020-02-21 00:49:00 följande:

    Ta upp att du vill ha psykologsamtal via vårdgarantin. Du får då själv lista ut vilka psykologer som är knutna till din vårdcentral, men du får iaf 10 samtal på det sättet. Lättare om du hade fått en diagnos dock, har du det?


    Nej, jag har ingen diagnos vad jag vet.
  • Fri 21 Feb 2020 07:02
    #3
    +1

    Det finns privat psykoterapi. Kostar lite men kan ju vara värt om du verkligen vill ha hjälp.

  • Fri 21 Feb 2020 08:31
    #4
    Anonym (Svartsjukemonstret) skrev 2020-02-20 23:06:04 följande:

    Jag lider av extrem svartsjuka. Så illa att jag har försökt söka hjälp för den. Jag riskerar att förlora min man över detta, men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Ingen remiss från vårdcentralen till psykiatrin, ingen remiss till psykolog...får uppfattningen att de bara tycker jag är jobbig där.

    Men jag vet inte vart jag skall ta vägen med detta. Just nu vet jag att han aldrig skulle vänstra, aldrig har vänstrat, att han älskar mig, att han inte håller på med något eller någon annan än mig, men rätt var det är spinner hjärnan igång.

    Då ältar jag detta, söker igenom hans sociala medier, snor hans telefon, kollar hans e-mail och ibland har jag tom. spionerat på honom. Det är som en fix idé att han vänstrar. Jag skulle nog dö av sorg om han gjorde det men jag letar ändå. Jag hittar ingenting, ibland får jag för mig något och skriker på honom.

    Han blir inte arg, säger inte ifrån och försöker lugna mig med att jag får kolla igenom allt, när jag vill och är han ifrån mig skickar han sms varje timme. Det lugnar mig litegrann men inte helt. Går den där timmen över med 10minuter blir jag jätteorolig och får för mig att han är med någon annan.

    Som ni hör är jag helt störd och jag beter mig jobbigt mot min man. Men jag får ingen hjälp från vården. Behöver jag betala fulla kostnaden till en psykolog själv? Det kan ju bli jättedyrt.


    Ja, det tycker jag att du ska göra. Se det som en del av terapin. Skynda dig iväg till någon kompetent terapeut så att du kan sluta trakassera, tortera och psykiskt misshandla din man. 
  • Anonym (f)
    Fri 21 Feb 2020 11:12
    #5
    Anonym (Svartsjukemonstret) skrev 2020-02-21 06:54:57 följande:
    Nej, jag har ingen diagnos vad jag vet.
    Troligtvis så har du, med tanke på hur du agerar och mår. Men du kan ju inte sätta den själv. Tror dock att du borde vara inom psykiatrin för att få rätt hjälp, prova skriv en egenremiss till öppenvårdspsyk där du bor. Be att få utredas, beskriv exakt det du beskrev här.
  • Fri 21 Feb 2020 12:02
    #6

    Diagnossättare, gäsp.

    Hur har du haft det tidigare i ditt liv, med relationer till föräldrar, partners och vänner? Skilsmässa, otrohet eller missbruk hos föräldrar? Vart och när kan du ha börjat ifrågasätta din egen tillit till andra?

  • Anonym (f)
    Fri 21 Feb 2020 12:05
    #7
    Andiie87 skrev 2020-02-21 12:02:37 följande:

    Diagnossättare, gäsp.

    Hur har du haft det tidigare i ditt liv, med relationer till föräldrar, partners och vänner? Skilsmässa, otrohet eller missbruk hos föräldrar? Vart och när kan du ha börjat ifrågasätta din egen tillit till andra?


    Det är ju inte för själva diagnosens skull. Utan för att få rätt hjälp.

    Få människor kan hantera den extrema formen av svartsjuka genom att fundera lite på sin bakgrund i ensamhet.
  • Gameof­throne­s
    Fri 21 Feb 2020 12:18
    #8
    Anonym (Svartsjukemonstret) skrev 2020-02-20 23:06:04 följande:

    Jag lider av extrem svartsjuka. Så illa att jag har försökt söka hjälp för den. Jag riskerar att förlora min man över detta, men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Ingen remiss från vårdcentralen till psykiatrin, ingen remiss till psykolog...får uppfattningen att de bara tycker jag är jobbig där.

    Men jag vet inte vart jag skall ta vägen med detta. Just nu vet jag att han aldrig skulle vänstra, aldrig har vänstrat, att han älskar mig, att han inte håller på med något eller någon annan än mig, men rätt var det är spinner hjärnan igång.

    Då ältar jag detta, söker igenom hans sociala medier, snor hans telefon, kollar hans e-mail och ibland har jag tom. spionerat på honom. Det är som en fix idé att han vänstrar. Jag skulle nog dö av sorg om han gjorde det men jag letar ändå. Jag hittar ingenting, ibland får jag för mig något och skriker på honom.

    Han blir inte arg, säger inte ifrån och försöker lugna mig med att jag får kolla igenom allt, när jag vill och är han ifrån mig skickar han sms varje timme. Det lugnar mig litegrann men inte helt. Går den där timmen över med 10minuter blir jag jätteorolig och får för mig att han är med någon annan.

    Som ni hör är jag helt störd och jag beter mig jobbigt mot min man. Men jag får ingen hjälp från vården. Behöver jag betala fulla kostnaden till en psykolog själv? Det kan ju bli jättedyrt.


    Jag tror att det har hänt ngt så att du blir såhär fråga dig själv? Varför? Har du dåligt självförtroende, ? Inget du behöver svara utan detta är bara frågor som du kan ställa dig själv. Har du varit såhär sen barnsben. ? Då kan det kanske vara nått trumatiskt som har hänt. 
    Kan du börja med nått smått lägga av med nått som du gör? Sluta kolla hans mail? börja med det. Börja idag ska jag inte titta, nästa dg försökasamma sak men märker du att det blir mindre behov att kika på hans mail så kan du börja med sluta titta på hans mobil...

    Svar JA du kommer nog förlora honom för han kommer inte orka, det tar psykiskt på en, han kommer inte vilja bilda familj kanske och börja detta spegla på barnen så blir det arv till barnet.
  • Fri 21 Feb 2020 14:14
    #9
    -1
    Anonym (f) skrev 2020-02-21 12:05:29 följande:

    Det är ju inte för själva diagnosens skull. Utan för att få rätt hjälp.

    Få människor kan hantera den extrema formen av svartsjuka genom att fundera lite på sin bakgrund i ensamhet.


    Ser inte att diagnos-hysterin (asperger, adhd, borderline, narcissistisk personlighetsstörning etc.), vilka är en vag kategorisering av beteendemässiga symtomkluster, har avhjälpt samhällets psykiska ohälsa i någon vidare grad. Det som vi bör lägga pengar och fokus på är den enskilda personen och psykoterapi och inte psykiatri. Om du förstår vad jag menar är du iaf något insatt.

    Visst kan vissa diagnossättningar vara behjälpliga, men merparten NEJ. Sluta med att försöka sätta diagnos på folk utifrån ditt svart-vita tänkande.
  • Fri 21 Feb 2020 14:15
    #10
    Anonym (f) skrev 2020-02-21 12:05:29 följande:

    Det är ju inte för själva diagnosens skull. Utan för att få rätt hjälp.

    Få människor kan hantera den extrema formen av svartsjuka genom att fundera lite på sin bakgrund i ensamhet.


    Ser inte att diagnos-hysterin (asperger, adhd, borderline, narcissistisk personlighetsstörning etc.), vilka är en vag kategorisering av beteendemässiga symtomkluster, har avhjälpt samhällets psykiska ohälsa i någon vidare grad. Det som vi bör lägga pengar och fokus på är den enskilda personen och psykoterapi och inte psykiatri. Om du förstår vad jag menar är du iaf något insatt.

    Visst kan vissa diagnossättningar vara behjälpliga, men merparten NEJ. Sluta med att försöka sätta diagnos på folk utifrån ditt svart-vita tänkande.
Svar på tråden Extrem svartsjuka=Ingen hjälp?