• Happygirlgirl

    Knöl i brösten?! Återkallelse

    Hejsan!

    Jag varit första gången på mammografi den 22 januari 2020. Fyllt nyss 40 år. Fick brev hem inom 2 veckor att komma 20e februari 2020 på kompletterande undersökning så jag var där idag. Först röntgar mig en sjuksköterska som säger att det är inget farligt utan en cysta i mitt högea bröst. Sedan kommer in läkare. Det blev ultraljud. De kollade noga högra bröstet och i armhålan. Sedan så bedövar de bröstet och tror två eller tre gånger med nålen borrade i bröstet som klickade till 2 ggr. Sedan frågade jag vad de sett och läkarem sa en knuta på 2 cm och att de inte vet om det har funnits innan eller är ngt nytt för att jag är första gången där. Det behöver kollar upp det helt enkelt. Direkt efter undersökningen skickar de mig direkt till receptionen på ovanvåningen med en lapp. Receptionen kollade snabbt in i datorn och snabbt fixade fram papper och sa ingeting, hon va glad. Sedan gav mig sjuksköterskan snabbt bara två lappar och sa att det var allt och att jag kan gå. Jag stannade och läste snabbt lapparna.

    1. På ena lappen står: Välkommen till kirurgiska mottagningen och att man ska fylla i vissa frågor som om man har menstruation...hormonbehandling..arbetssökande eller pensionär.

    2. På den andra lappen står:* Din tid är bokad hos den och den läkaren 11 mars 2020 och tiden. Under står:- Det går bra ta med närstående vid besöket. Vänligen fyll i uppgiftsformulär. Inget mer.

    Jag frågade sjuksköterskan om detta betyder dåligt besked så jag vet men sköterskan sa att alla kallas på det sättet tillbaka..oavsett om folk har bra resultat eller dåliga eller normala. Att de ger inga besked per brev eller telefon. ALLA KALLAS tillbaka på det sättet till läkaren för att få beskedet.

    Jag förstår ingeting för att läst överallt att sköterskan eller läkare ringt de att komma tillbaka och sagt att de ska ta med sig sin man exempelvis om det var bröstcancer.

    Eller att sköterskan ringt de på telefonen om att proverna är okay om de är okay och att de behöver inte komma alls.

    Vad anser ni dessa lappar betyder? Ljuger ngn för mig eller vad har ni för erfarenheter? Till mig sa de att de ger samma lappar till alla och alla kommer tillbaka träffa läkare oavsett vilka besked de ska få. DE ger inga besked per telefon eller brev. Varken bra eller dåliga. Motsats till vad folk sa. Det här är i Skåne.

    Tack för hjälpen!

    Mvh, Nancy

Svar på tråden Knöl i brösten?! Återkallelse