• Fri 21 Feb 2020 08:32
    494 visningar
    11 svar
    11
    494

    Flickvän kär i gemensam kollega

    Hej,

    Jag (25) och min flickvän (23) har varit tillsammans i över fyra år. Häromdagen kom en riktig kalldusch, hon berättade att hennes känslor för mig svalnat samtidigt som hon berättade att hon hade blivit förtjust i en gemensam kollega. Vi har jobbat på samma arbetsplats i ungefär ett år och vi är ett gäng som brukar umgås på raster och luncher, bland annat denna kollega. Hon säger att hon har känt dessa känslor för honom i ett par veckor och jag tror henne. Till historien hör att jag inte varit den roligaste att leva med den senaste tiden, har varit stressad över jobb och boende och varit lite onödigt kall. Samtidigt är denna kollega alltid väldigt glad och rolig på dessa raster och luncher där vi alla umgås. Hon har inte pratat eller träffat honom privat så han är antagligen omedveten om detta.

    Vi har haft några långa och gråtfyllda samtal denna veckan där vi kommit fram till att vi ska ge det en chans till, jag hävdar att sådana förälskelser antagligen händer någon gång under ett långt förhållande och att de kan svalna om man aktivt jobbar på förhållandet. Jag har haft någon kortare förälskelse jag med som jag kommit över. Samtidigt som man får tänka på att man bara träffar denna förälskelsen på en viss plats under en viss tid, i detta fallet under trevliga raster och luncher där man får se personen från sin bästa sida. Då är det lätt att man jämför med den tråkiga och sura partnern.

    Vi har försökt att lösa detta på ett rationellt sätt, vi jobbar på förhållandet och ser om förälskelsen svalnar och att känslorna för mig kommer tillbaka. Problemet är att det känns som att hon redan gett upp även fast hon sagt att vi ska ge det en chans. Borde jag egentligen ha lämnat när hon sa detta? Jag känner mig illamående av tanken att förlora henne och väldigt rädd och ängslig för en ensam framtid, och att veta att hon kommer kunna umgås med kollegan mitt framför näsan på mig oavsett vad som händer. Tror ni att det finns en chans att rädda förhållandet eller borde jag avsluta detta utan att försöka rädda det?

    Ursäkta det långa inlägget, detta är bådas första riktiga förhållande så jag känner mig extremt vilsen i hur jag ska hantera detta, tack för eventuella svar!

  • Svar på tråden Flickvän kär i gemensam kollega
  • Fri 21 Feb 2020 10:53
    #1

    Vi människor är olika.

    Om min partner kom och sa till mig att hon fått känslor för någon annan så hade jag valt att avsluta relationen där och då. Jag skulle vara helt ointresserad av att fortsätta vara tillsammans med någon som fått känslor för en annan man. 

    Om du känner att det rätta för dig är att stanna kvar, så gör det. Men jag kan inte låta bli att undra om din chans med tjejen inte hade varit större om du gjorde slut nu....då skulle det kunna bli så att hon snart börjar sakna dig och vill ha tillbaka dig. I en sån här situation är det bättre att vara den som lämnar och inte den som blir lämnad. 

  • Anonym (Sony)
    Fri 21 Feb 2020 12:57
    #2

    Så hon sade inte att hon vill lämna dig, när hon berättade?

    Som ovan skriver, lämna henne. Då kanske hon inser vad hon förlorar. Hon känner ju inte den andre, vet inget om honom, och det är ju dessutom inte säkert att han är kär i henne.

    Ta själv kontroll över situationen.

  • Anonym (Grus i dojjan­.)
    Fri 21 Feb 2020 14:40
    #3

    Jag tycker att hon ska prova att ligga med kollegan ett par gånger så att hon vet och kan jämföra.

    Sen undrar jag varför du alltid drar till med att du känner dig vilsen i dina trådar?

  • Fri 21 Feb 2020 15:14
    #4
    Anonym (Grus i dojjan.) skrev 2020-02-21 14:40:34 följande:

    Jag tycker att hon ska prova att ligga med kollegan ett par gånger så att hon vet och kan jämföra.

    Sen undrar jag varför du alltid drar till med att du känner dig vilsen i dina trådar?


    Hehe bra förslag, för att svara på vilsenheten är det väl för att jag är oerfaren som jag skrev, och det känns jobbigt att gå tillbaka till singellivet efter fyra år. Är väl rädd för att bli ensam resten av livet antar jag, hur patetiskt det än låter
  • Fri 21 Feb 2020 15:39
    #5

    Jag tycker du verkar väldigt mogen och fin som person så som du resonerar kring er situation. Jag tror det är lite som du säger att man kan få någon liten förälskelse någon gång som går över, du sa ju själv att du var med om det. Nu har detta hänt din tjej ocssh jag tycker det låter som att ni har en fin kommunikation och försöker lösa detta. Din tjej hade, liksom du och även jag kunnat låta bli att säga nått och antingen hade hon glöm det eller gjort slut utan att säga den ärliga anledningen. Nu har hon kommunicerat detta med dig iaf.

    Och herregud, du är 24:a år!! Du har hela livet framför dig och det är ingen fara att vara ensam om det blir så.

    Ni jobbar på det som du skrivit, tiden får avgöra helt enkelt. Sätt en gräns för dig själv hur länge till detta får pågå innan du behöver veta från tjejen hur hon vill ha det. Så länge, ansträng dig för att inte vara kall som subskribera tidigare och var dig själv.

  • Sat 22 Feb 2020 10:36
    #6
    Nicco123 skrev 2020-02-21 15:39:17 följande:

    Jag tycker du verkar väldigt mogen och fin som person så som du resonerar kring er situation. Jag tror det är lite som du säger att man kan få någon liten förälskelse någon gång som går över, du sa ju själv att du var med om det. Nu har detta hänt din tjej ocssh jag tycker det låter som att ni har en fin kommunikation och försöker lösa detta. Din tjej hade, liksom du och även jag kunnat låta bli att säga nått och antingen hade hon glöm det eller gjort slut utan att säga den ärliga anledningen. Nu har hon kommunicerat detta med dig iaf.

    Och herregud, du är 24:a år!! Du har hela livet framför dig och det är ingen fara att vara ensam om det blir så.

    Ni jobbar på det som du skrivit, tiden får avgöra helt enkelt. Sätt en gräns för dig själv hur länge till detta får pågå innan du behöver veta från tjejen hur hon vill ha det. Så länge, ansträng dig för att inte vara kall som subskribera tidigare och var dig själv.


    Tack för de fina orden och råden! Det värmer i en jobbig tid
  • Sat 22 Feb 2020 11:08
    #7

    Det är jobbigt att bli förälsjäkad i någon annan än den man lever med. På många sätt älskar man ju sin partner, men klarar inte alls att leva upp till det.

    Min bästa vän blev djupt förälskad i en kollega, och jag är ganska övertygad om att hon blev kär och älskade på riktigt. Maken fick aldrig reda på det, och det blev aldrig ett förhållande. Hon stannade kvar.

    De två hittade varandra i vardagen på jobbet, och samtalen var oändliga. De var i en bubbla. Fortfarande ser de varandra, de är i färg för varandra när övriga världen är svartvit. Det är nu över tio år sedan, hon rodnar fortfarande när han passerar. När vi är ute ihop händer det att hon viskar till mig att hon saknar honom så.

    Jag tycker jättemycket om hennes man, han är otroligt trevlig och han älskar sin fru.

    Men jag förstår precis vad hon hittade i kollegan.

    Rätt eller fel, jag hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för alla inblandade och att ni alla får hitta det liv ni drömmer om.

  • Anonym (Manne­)
    Sat 22 Feb 2020 11:12
    #8
    Huxflux1 skrev 2020-02-21 08:32:27 följande:

     Samtidigt är denna kollega alltid väldigt glad och rolig på dessa raster och luncher där vi alla umgås. Hon har inte pratat eller träffat honom privat så han är antagligen omedveten om detta.


    En del tjejer dras till roliga clowner. Men hon har inte delat vardagen med honom, som ni har gjort. Hon kanske ändrar sin uppfattning om honom då.
    Jag skulle ha avslutat direkt om tjejen fått känslor för en annan.
  • Anonym (U)
    Sat 22 Feb 2020 12:12
    #9

    Alla kan få känslor för en annan person utanför förhållandet, skulle vilja påstå att det är rätt vanligt i längre relationer. Tycker inte man behöver bryta upp direkt bara för att, känslor kan man inte rå för och det handlar mer om vart man gör med allt.

  • Anonym (Manne­)
    Sat 22 Feb 2020 12:16
    #10
    Anonym (U) skrev 2020-02-22 12:12:30 följande:

    Alla kan få känslor för en annan person utanför förhållandet, skulle vilja påstå att det är rätt vanligt i längre relationer. Tycker inte man behöver bryta upp direkt bara för att, känslor kan man inte rå för och det handlar mer om vart man gör med allt.


    Nej, det är ju roligt att ens partner blir kär i en annan. Lika roligt som en clown är.
  • Sat 22 Feb 2020 15:20
    #11

    Jag hade avslutat direkt om jag var du, vem vill vara med nån som erkänt att hen tappat känslor för en o fått känslor för en annan?

    Hon kommer nog försöka testa med honom men hålla kvar dig som reserv ifall det skiter sig

Svar på tråden Flickvän kär i gemensam kollega