• Anonym (Vill ha lugn och ro)

    Störande granne med småbarn

    Jag bor granne med en småbarnsfamilj med två barn på 8 resp snart 4 år. Det yngsta barnet för extremt mycket oväsen när det är hemma, dvs all tid det barnet inte går i förskolan. Det är en massa skrikande hela tiden. Barnet pratar knappt alls utan skriker bara, alltså för oväsen.

    Jag har tidigare sagt till mamman att jag störs av detta, men hon menade att pojken är så liten och ännu inte börjat prata, samt att föräldrarna försöker dämpa honom men att det inte går.

    Är det för mycket begärt att INTE ha skrik från 05.30 på morgonen och tills ungen går och lägger sig!?

  • Svar på tråden Störande granne med småbarn
  • Anonym (...)

    Ett barn som är 4 år och inte kan prata? Det bör dom söka hjälp för, för det är inte normalt.

    Och hela familjen verkar ha problem för det är heller inte normalt att barnen skriker dygnet runt. Är det ledsna/hysteriska skrik?

  • Anonym (Vill ha lugn och ro)
    Anonym (...) skrev 2020-02-21 10:58:07 följande:

    Ett barn som är 4 år och inte kan prata? Det bör dom söka hjälp för, för det är inte normalt.

    Och hela familjen verkar ha problem för det är heller inte normalt att barnen skriker dygnet runt. Är det ledsna/hysteriska skrik?


    Alltså det är bara detta barnet som skriker, övriga familjemedlemmar är vad det verkar normala. Nä alltså inte hysteriska skrik utan mer som att han leker extremt högljutt och istället för att prata är det bara massa oväsen.
  • Anonym (mmm)

    Barnljud räknas som normalt, så det ska extremt mycket till för att tex en hyresvärd ska säga något. Men du kan ju alltid prata med denne och fråga om de kan hjälpa till på något sätt.

  • Anonym (elak)

    Eller så gör du en anonym orosanmälan till soc.
    En familj med 4åring som inte kan prata.
    Kanske får de hjälp.

  • Anonym (Vill ha lugn och ro)
    Anonym (mmm) skrev 2020-02-21 11:05:35 följande:

    Barnljud räknas som normalt, så det ska extremt mycket till för att tex en hyresvärd ska säga något. Men du kan ju alltid prata med denne och fråga om de kan hjälpa till på något sätt.


    Vi bor i en brf, men jag kanske kan höra av mig till styrelsen?
  • Anonym (...)
    Anonym (Vill ha lugn och ro) skrev 2020-02-21 11:02:53 följande:

    Alltså det är bara detta barnet som skriker, övriga familjemedlemmar är vad det verkar normala. Nä alltså inte hysteriska skrik utan mer som att han leker extremt högljutt och istället för att prata är det bara massa oväsen.


    Har han NPF kanske?
  • Anonym (Vill ha lugn och ro)
    Anonym (...) skrev 2020-02-21 11:10:20 följande:

    Har han NPF kanske?


    Ingen aning
  • LFF
    Anonym (mmm) skrev 2020-02-21 11:05:35 följande:

    Barnljud räknas som normalt, så det ska extremt mycket till för att tex en hyresvärd ska säga något. Men du kan ju alltid prata med denne och fråga om de kan hjälpa till på något sätt.


    Även "normala" ljud ska hållas dämpade inom vissa tider. Tex 06-22 på vardagar. Detta brukar finnas i hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens trivselregler. 
  • LFF
    Anonym (mmm) skrev 2020-02-21 11:05:35 följande:

    Barnljud räknas som normalt, så det ska extremt mycket till för att tex en hyresvärd ska säga något. Men du kan ju alltid prata med denne och fråga om de kan hjälpa till på något sätt.


    Även "normala" ljud ska hållas dämpade inom vissa tider. Tex 06-22 på vardagar. Detta brukar finnas i hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens trivselregler. 
  • Anonym (Vill ha lugn och ro)
    Anonym (elak) skrev 2020-02-21 11:09:15 följande:

    Eller så gör du en anonym orosanmälan till soc.

    En familj med 4åring som inte kan prata.

    Kanske får de hjälp.


    Tror inte att barnet har fyllt 4 än, men han är ganska lång... har för mig att han föddes nån gång hösten 2016 iaf. Minns det eftersom jag var nyinflyttad när han var bebis. Men åldern på barnet kanske inte spelar så stor roll? Bra förslag.
Svar på tråden Störande granne med småbarn