• Anonym (Hmm)
    Fri 21 Feb 2020 20:38
    284 visningar
    8 svar
    8
    284

    Hur viktigt är humor?

    Jag kommer förlova mig med min partner, men jag är inte hundra på att det kommer hålla tills vi dör. Han är helt underbar, mer omtänksam än någon jag haft tidigare, älskar mina barn sen tidigare osv. Jag känner djup ömhet och mycket kärlek, men hur vet man om känslan är ? the one?? Är det inte rätt om man ens tvekar?. Har ni tvekat, eller är ni säkra på att ni hittat er match?

    Ett exempel då som får mig att tveka, han tycker att det roligaste man kan göra är att skapa obehag, rädsla eller ilska när man vill skämta med någon. Tidigare har han och andra i familjen skämtat om att någon är allvarligt sjuk, ligger för döden och så vidare. Så långt går inte han men han gillar typ pranks där syftet är att bli lurad. Nån vecka sen sa han att han lurat en som han ville skulle ringa upp honom att ringa direkt genom att hålla en kniv mot hundens hals, ta ett foto och skriva ?ring direkt annars? typ eller nåt. Då sa jag, ?men så hade du väl inte gjort mot vår bebis om vi hade en?? ?Nej sa han för den skulle ju kunna minnas.? ? Men om den sov då?? Sa jag. ?Ja då skulle jag kunna göra det? fick jag till svar då.

    Jag kan verkligen inte förstå humorn i den typen av provokation. Det är ju bara obehagligt. Eller?

  • Svar på tråden Hur viktigt är humor?
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 21 Feb 2020 20:40
    #1

    Frågetecknen ska vara citationstecken

  • Fri 21 Feb 2020 20:52
    #2

    Humor är viktigt och framför allt att man inte har icke-kompatible sensibilitet runt humor är viktigt. Han humor verkar vara provokativ (och på den morbid-provokativa skalan) och är du en sån som inte uppskattar sån humor (.....) så lovar jag, det kommer INTE fungera i längden. Du kommer bara störa dig och göra dig osäker och till slut kanske rädd på riktigt och han kommer störa sig på att du inte tycker att han är rolig och börja "skämta" mer på detta sätt för att provocera. Det riktigt jobbiga är att det kan gå så illa att du har rätt i att vara rädd. Det är ofta sån här typ av humor som eskalerar och går över styr... Alltså inte "den här typen av humor går ofta över styr" utan "när humor går över styr så är det oftast sån här humor" om du förstår vad jag menar. 

    Det här är förresten INTE samma sak om svart humor eller galg-humor.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 21 Feb 2020 21:02
    #3
    Aniiee skrev 2020-02-21 20:52:29 följande:

    Humor är viktigt och framför allt att man inte har icke-kompatible sensibilitet runt humor är viktigt. Han humor verkar vara provokativ (och på den morbid-provokativa skalan) och är du en sån som inte uppskattar sån humor (.....) så lovar jag, det kommer INTE fungera i längden. Du kommer bara störa dig och göra dig osäker och till slut kanske rädd på riktigt och han kommer störa sig på att du inte tycker att han är rolig och börja "skämta" mer på detta sätt för att provocera. Det riktigt jobbiga är att det kan gå så illa att du har rätt i att vara rädd. Det är ofta sån här typ av humor som eskalerar och går över styr... Alltså inte "den här typen av humor går ofta över styr" utan "när humor går över styr så är det oftast sån här humor" om du förstår vad jag menar. 

    Det här är förresten INTE samma sak om svart humor eller galg-humor.


    Det är kanske svårt att sätta sig in eftersom det låter så mycket konstigare i text. Men absolut, han vill provocera. Han skulle aldrig såra eller skada då som jag känner honom, men jag förstår inte riktigt det roliga i att låtsas att man ska göra det. Han vet att jag inte tycker att luras är samma sak som att skämta, så han gör det sällan med mig. Men när han skrattar åt sig själv och vad han har gjort så har jag ju svårt att skratta med. Med icke-kompatibel sensibilitet menar du att man anpassar sig så att man kan ha kul åt samma saker? Han kan vara rolig på andra sätt också som är helt ok.
  • Anonym (H)
    Fri 21 Feb 2020 21:33
    #4

    Humor är väldigt viktigt, men ännu viktigare är ju att ni har samma humor. Jag vill ha kul med min sambo, asgarva åt larviga saker och känna att vi har så förbannat roligt ihop! Det vill väl du med? Det verkar du inte ha med din kille och det hade varit en enorm dealbreaker för mig.

  • Fri 21 Feb 2020 22:29
    #5

    Hans humor låter ju mest sjuk. Inte trevligt alls.

  • Sat 22 Feb 2020 12:58
    #6

    Jag ser flera delar i detta. Dels att jag iaf vill dela humor med min partner eftersom det är en viktig del i alla mina relationer, oavsett typ. Att kunna skratta och ha roligt tillsammans.

    En annan del är att just den här mannens humor är såpass extrem att de flesta inte ens kommer uppfatta det som humor, utan obehagligt/hotfullt beteende. Utifrån din text verkar du även känna åt det hållet.

    Så du varken delar humor med honom eller känner sig likgiltig inför hans humor. Du direkt ogillar den, kanske till och med riktigt mycket.

    Ännu en del är att du verkar ha uttryckt att du ogillar hans pranks och skämt, men att han inte verkar ta dina känslor på allvar?

    För min egen del skulle det vara en dealbreaker. Han humor är för udda och olik min för att jag skulle skratta eller ens känna mig helt säker på om det faktiskt var humor.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (nope)
    Sat 22 Feb 2020 13:21
    #7
    Anonym (Hmm) skrev 2020-02-21 20:38:48 följande:

    Jag kommer förlova mig med min partner, men jag är inte hundra på att det kommer hålla tills vi dör. Han är helt underbar, mer omtänksam än någon jag haft tidigare, älskar mina barn sen tidigare osv. Jag känner djup ömhet och mycket kärlek, men hur vet man om känslan är ? the one?? Är det inte rätt om man ens tvekar?. Har ni tvekat, eller är ni säkra på att ni hittat er match?

    Ett exempel då som får mig att tveka, han tycker att det roligaste man kan göra är att skapa obehag, rädsla eller ilska när man vill skämta med någon. Tidigare har han och andra i familjen skämtat om att någon är allvarligt sjuk, ligger för döden och så vidare. Så långt går inte han men han gillar typ pranks där syftet är att bli lurad. Nån vecka sen sa han att han lurat en som han ville skulle ringa upp honom att ringa direkt genom att hålla en kniv mot hundens hals, ta ett foto och skriva ?ring direkt annars? typ eller nåt. Då sa jag, ?men så hade du väl inte gjort mot vår bebis om vi hade en?? ?Nej sa han för den skulle ju kunna minnas.? ? Men om den sov då?? Sa jag. ?Ja då skulle jag kunna göra det? fick jag till svar då.

    Jag kan verkligen inte förstå humorn i den typen av provokation. Det är ju bara obehagligt. Eller?


    Låter inte som en partner jag hade satsat på! Inte bara pga den konstiga humorn men för att du faktiskt inte är 100 % säker. 

    Det där skulle jag inte ens kalla för humor. Det är lite som när någon mobbar en annan, och denne säger ifrån och får svaret "men jag skojade ju bara" 

    Exemplet med kniv skulle jag faktiskt bli rädd för. sa han på allvar att han skulle kunna göra så med en sovande bebis eller var det också del av "skötte"? 
  • Anonym (nope)
    Sat 22 Feb 2020 13:22
    #8
    Anonym (nope) skrev 2020-02-22 13:21:21 följande:
    Låter inte som en partner jag hade satsat på! Inte bara pga den konstiga humorn men för att du faktiskt inte är 100 % säker. 

    Det där skulle jag inte ens kalla för humor. Det är lite som när någon mobbar en annan, och denne säger ifrån och får svaret "men jag skojade ju bara" 

    Exemplet med kniv skulle jag faktiskt bli rädd för. sa han på allvar att han skulle kunna göra så med en sovande bebis eller var det också del av "skötte"? 
    "skämtet" 
Svar på tråden Hur viktigt är humor?