• Anonym (Trött­)
    Fri 21 Feb 2020 21:23
    180 visningar
    9 svar
    9
    180

    Tabu att prata om att blivit misshandlad

    Varför är det så svårt att berätta?Folk vill inte höra det och kan neka att så kan det inte vara.Kvinnor som inte blivit misshandlade vet att det förekommer men det kan inte hända deras släkt eller vän.Jag lever som jag inte har blivit misshandlad,eftersom dom flesta kan inte ta in detta .Det är fortvarande tabu.Jag håller oftast tyst om detta men blir irriterad av meningar:men han var inte våldsam.Det är 2020 och folk är tröga.

  • Svar på tråden Tabu att prata om att blivit misshandlad
  • Anonym (H)
    Fri 21 Feb 2020 21:52
    #1
    +1

    Jag bestämde mig ganska tidigt för att berätta. Mitt ex är dömd för brott mot mig och kvinnan han träffade efter mig. Jag tänker inte bära skammen för det han gjorde mot mig.

    Jag tror att många har fördomar om att det bara är socialt utslagna kvinnor som blir misshandlade. Jag är högutbildad, lever ett vanligt medelklassliv och en del verkar inte kunna få ihop det.

    Sedan tror jag att en del tänker att man är svag och det borde inte svenska feministiskt medvetna kvinnor vara. Jag är inte svag, jag gjorde allting "rätt" - gick tidigt, polisanmälde och fick hjälp av kvinnojouren.

    Sedan finns det de som medvetet eller omedvetet skuldbelägger kvinnan. Hon har ett mönster av att söka sig till sådana män och man kan säkert ändå prata med mannen. Jag har varken före eller efter mitt ex träffat en våldsam man och de som har försökt prata med honom har ångrat sig bittert.

    Jag tror också att många fortfarande ser kvinnomisshandel som en privatsak. Det hade låtit helt annorlunda om om man hade blivit misshandlad av en vilt främmande man på gatan.