• Anonym (...)

    Hur dejtar man i Sverige?

    Hej. Jag är uppvuxen i Sverige men flyttade till England med familjen när jag var 14 och bodde där fram till jag var 25 pga av min dåvarande flickvän som var svensk. Nu har det tagit slut och jag har börjat dejta igen. Jag har därför ingen riktig erfarenhet av att dejta i Sverige och jag har märkt att det är annorlunda i Sverige än i England.

    Jag ska förklara problemet. I England brukade jag träffa tjejer ganska random på krogen och bjöd ut dom på det sättet. Ibland hände det att jag bjöd ut tjejer när jag var på gymmet eller café. Ävrn om det inte var standard så gick det oftast rätt bra att åtminstone ordna en dejt. Men det verkar inte gå hem lika bra i Sverige att gå fram till någon på det sättet utan här verkar det vara annorlunda.

    Så hur ordnar man dejter i Sverige? Har provat Tinder men jag gillar egentligen inte att chatta utan föredrar att träffa personen innan jag dejtar dom. Tacksam för seriösa svar!

    PS: Jag vill absolut inte påstå att tjejer i Sverige är omöjliga eller jobbiga. Om ni tolkar det så ber jag om ursäkt på förhand. Det jag menar är att det är annorlunda här jämfört med England.

  • Svar på tråden Hur dejtar man i Sverige?
  • gyros
    Anonym (...) skrev 2020-02-21 22:31:46 följande:

    Men det verkar inte gå hem lika bra i Sverige att gå fram till någon på det sättet utan här verkar det vara annorlunda.


    Vad grundar du detta på?
  • Anonym (TomJ)

    Det går säkert att göra sådär i Sverige också, även om jag tror att de flesta kvinnor är lite svårflirtade.
    I Sverige är väl nätdejting störst. Märkligt då de flesta inte verkar gilla det.

  • Anonym (...)
    gyros skrev 2020-02-21 22:36:41 följande:

    Vad grundar du detta på?


    Har provat! Det fungerar inte så jag har gett upp det.
  • Koncentration
    gyros skrev 2020-02-21 22:36:41 följande:
    Vad grundar du detta på?
    Jag tycker att han är tydlig i sin TS. Om tar och läser det en gång till.

    Han är född i Sverige men flyttade till England fram till tjugofem års åldern. I England kunde han finna dejter genom caféer, gym & krogen. Här i Sverige är det mycket annorlunda och det har jag hört förut ifrån en kompis som jobbat i England.

    Han sa kortfattat: I England drar man till krogen just för att träffa nya människor. Där är det inga problem att gå ensam. Men i Sverige drar man till krogen med kompisar för att hänga med de människor man redan känner. Sen kan det väl hända att man träffar nya människor i krogen i Sverige också, men inte lika ofta som i England och inte heller i U.S.A kan jag tänka mig. Jag älskar Sverige. Men det som jag älskar med U.S.A är just det där med sociala livet. Helt fantastiskt vad underbart att träffa nya främmande folk nästintill hela tiden i princip. Eller bara allmänt vara social medan man sitter i en park eller något. Trevligt!

    Till TS: Ja, det kanske är en vis utmaning att hitta nya människor som i England. Jag har inga tips. Ibland klickas det dock ordentligt med en främling mitt ute ingenstans. Det är väl kanske så man får ta det. Vänta på just det ögonblicket med att träffa någon som man klickar direkt. Då får man inte missa chansen och vara på hugget direkt. Men man skall inte förvänta sig att man kan snacka med främlingar som i England, tyvärr.

    Du kanske kan finna dejter genom bekanta eller kompisar? Säg att du är sökande? Så kanske de hittar någon åt dig.

    I en annan sammanhang kanske du borde leta upp en förening som du kan gå till. Gör det dock av ren intresse för aktiviteten och inte för att hitta en dejt. Det skulle nog märkas ganska snabbt att du var en sådan som bara är där för att träffa tjejer. Då kan jag tänka mig att alla skulle bara ta avstånd.

    Är du intresserad av någonting? Gå och börja på en förening inom det ämnet.

    Hoppas det blir bra!

    Missförstå mig korrekt! Jag älskar Sverige!! Jag önska bara att det var mer socialt som i England och U.S.A.
  • Anonym (A)

    Min bild är att man (oftast) behöver ha pratat med varandra vid några tillfällen innan man bjuder ut någon. Ofta kan det första steget då vara attman gör något neutralt som att gå och fika, innan det blir aktuellt med vanligt dejtande o det handlar om en okänd person.

    Så om du är på gymmet tex, prata med en tjej flera gånger och upptäck om hon verkar intresserad av att prata tillbaka. Först efter det kan det vara aktuellt att fråga om hon vill hitta på något.

    Att bara gå fram till någon på gymmet som man alls inte känner och bjuda utden kan upplevas som otrevligt.

    På krogen är det inte lika känsligt men även där bör man först prata en stund (fast då räcker ju en kväll) innan man bjuder ut nån. Dvs man går inte bara fram till någon och frågar om en dejtutan man går fram till någon och startar ett samtal. Och om det klickar så att man hänger en stund under kvällen kan man sedan bjuda på dejt eller byta nummer..

    Så skulle jag säga, men det var ett tag sedan jag dejtade, men tror att det fortfarande går till så om man inte endast nätdejtar.

  • Anonym (TomJ)
    gyros skrev 2020-02-21 22:36:41 följande:
    Vad grundar du detta på?
    Han bodde i England och det var annorlunda där.
    Huvudstaden är London, har du säkert hört talas om nån gång.
    Många hävdar att hårdrock uppfanns i England. The Beatles, Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath. Det är gamla band men du kanske har hört talas om dom också.
    En av de roligaste serierna som gjorts är Fawlty Towers. Gammal serie, men den har visats många gånger i svensk TV. Kanske att du sett det nån gång?
  • Anonym (Anonym kvinna)

    Jag har träffat killar o pojkvänner genom att de stannat mig i offentliga miljöer och frågat om jag vill ta en kopp kaffe, eller liknande. Ofta med en fin komplimang.

    Jag älskar det och önskar att det hände mer ofta. Jag har största respekt för killar som vågar fråga, och det ger killen ett extra plus i kanten för mig, att han har modet att driva utvecklingen dit han vill!

    Nu är jag gift sen många år, så tyvärr har det hänt att jag varit tvungen att avböja trevliga invitationer. Men jag önskar ändå att det hände oftare. Jag förstår mig heller inte på dejtingvärlden i Sverige, förstår inte kvinnor som inte gillar en trevlig invit (om det nu ens är så) och jag förstår inte fega män som segar med att ta första steget.

    Jag har flera gånger själv tagit första steget, men för det mesta leder det ingenstans, så har slutat med det

  • Anonym (TomJ)
    Anonym (Anonym kvinna) skrev 2020-02-22 10:06:12 följande:

    Jag har träffat killar o pojkvänner genom att de stannat mig i offentliga miljöer och frågat om jag vill ta en kopp kaffe, eller liknande. Ofta med en fin komplimang.

    Jag älskar det och önskar att det hände mer ofta. Jag har största respekt för killar som vågar fråga, och det ger killen ett extra plus i kanten för mig, att han har modet att driva utvecklingen dit han vill!

    Nu är jag gift sen många år, så tyvärr har det hänt att jag varit tvungen att avböja trevliga invitationer. Men jag önskar ändå att det hände oftare. Jag förstår mig heller inte på dejtingvärlden i Sverige, förstår inte kvinnor som inte gillar en trevlig invit (om det nu ens är så) och jag förstår inte fega män som segar med att ta första steget.

    Jag har flera gånger själv tagit första steget, men för det mesta leder det ingenstans, så har slutat med det


    Det där har jag gjort många gånger. Förr. Alla tjejerna såg glada ut, men jag fick nej av olika anledningar.
    Läser man om sånt på såna här forum så vill de flesta tjejerna inte att killar gör sånt.
  • Anonym (TomJ)
    Anonym (Anonym kvinna) skrev 2020-02-22 10:06:12 följande:

    Jag har flera gånger själv tagit första steget, men för det mesta leder det ingenstans, så har slutat med det


    Samma här.
  • gyros
    Koncentration skrev 2020-02-22 06:26:07 följande:
    Jag tycker att han är tydlig i sin TS. Om tar och läser det en gång till.

    Han är född i Sverige men flyttade till England fram till tjugofem års åldern. I England kunde han finna dejter genom caféer, gym & krogen. Här i Sverige är det mycket annorlunda och det har jag hört förut ifrån en kompis som jobbat i England.

    Han sa kortfattat: I England drar man till krogen just för att träffa nya människor. Där är det inga problem att gå ensam. Men i Sverige drar man till krogen med kompisar för att hänga med de människor man redan känner. Sen kan det väl hända att man träffar nya människor i krogen i Sverige också, men inte lika ofta som i England och inte heller i U.S.A kan jag tänka mig. Jag älskar Sverige. Men det som jag älskar med U.S.A är just det där med sociala livet. Helt fantastiskt vad underbart att träffa nya främmande folk nästintill hela tiden i princip. Eller bara allmänt vara social medan man sitter i en park eller något. Trevligt!
    Det var inget ifrågasättande men tack för förtydligandet.
    Anonym (TomJ) skrev 2020-02-22 07:29:57 följande:
    Han bodde i England och det var annorlunda där.
    Huvudstaden är London, har du säkert hört talas om nån gång.
    Många hävdar att hårdrock uppfanns i England. The Beatles, Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath. Det är gamla band men du kanske har hört talas om dom också.
    En av de roligaste serierna som gjorts är Fawlty Towers. Gammal serie, men den har visats många gånger i svensk TV. Kanske att du sett det nån gång?

    Berätta mer.
  • Anonym (Anonym kvinna)
    Anonym (TomJ) skrev 2020-02-22 10:14:32 följande:

    Det där har jag gjort många gånger. Förr. Alla tjejerna såg glada ut, men jag fick nej av olika anledningar.

    Läser man om sånt på såna här forum så vill de flesta tjejerna inte att killar gör sånt.


    Ja, och jag är tjej och tycker också att det är jättekonstigt.

    Jag teor inte det är så vanligt heller, efter vad jag hör när jag pratar med random tjejkompisar. Fast mina kompisar säger att de gärna skulle vilja att det hände.

    Så... Sverige kanske är som TS skriver, ett land med killar som inte bjuder ut okända tjejer, och tjejer som inte vill bli inviterade av någon som de inte känner? Vad vet jag? Jag fattar inte heller hur det går till här i Sverige, och jag är svensk o bott här hela mitt liv. Vi kanske är lite konstiga här?
Svar på tråden Hur dejtar man i Sverige?