• Sat 22 Feb 2020 21:36
    3374 visningar
    16 svar
    16
    3374

    Varför blir jag alltid utmattad?

    Hej!
    Jag hoppas verkligen komma i kontakt med andra som känner som mig för jag har ingen i min närhet som verkar vara likadan... 
    Jag är 25 år och jobbar just nu på ett jobb som fått mig nära sjukskrivning flera gånger på grund av utmattningssyndrom. Jag har sedan två år tillbaka gått hos kbt och jobbat med mig själv och mår idag egentligen ganska bra, men problemet jag har är att jobba gör mig väldigt matt. Jag har funderat mycket och insett att det alltid varit såhär. Jag har jobbat sedan jag var 16 år och har på nästan alla mina jobb känt mig utmattad... Jag jobbade inom förskola som vikarie när jag var 19 och minns tydligt hur jag ibland helt enkelt inte orkade leka med barnen utan blev sittandes och kände yrsel, dåsighet... Jobbade några år senare i butik och minns hur jag fick gå in på lagret ibland för att jag knappt orkade stå upp ute i butiken, jag blev helt matt. Pluggade två år och under denna tiden blev jag sjukskriven pga depression samt utmattning. Började sedan jobba där jag jobbar idag, första halvåret gick bra men sedan började alla dessa symptom komma tillbaka. Redan första halvåret upplevde jag matthet, dåsighet, yrsel. Orkeslös helt enkelt. Jag har ingen motivation till att gå till jobbet, det tar så otroligt mycket energi för mig då jag måste bita ihop och istället krashar jag ofta när jag kommer hem. Jag har självklart varit hos läkaren och de tog några prover men konstaterade att det inte är något fel på mig. 
    Men det känns som om det är något fel på mig!? Jag klarar alltså inte av att jobba heltid, jag är 25 år? Jag har inga andra vänner i min närhet som är som mig, alla andra pluggar eller jobbar 100% eller mer och har utöver det ork att träna, festa, och göra roliga saker... Medans jag själv får sjukskriva mig från jobbet då och då för att jag helt enkelt inte ens har ork att lämna lägenheten? 
    Jag vill verkligen vara tydlig med att detta inte är lathet utan det jag upplever är otroligt verkligt och fysiskt jobbigt för mig. Jag känner mig så himla konstig. Min kbt säger att detta inte alls är onormalt utan kallar mig för känslomänniska vilket såklart låter rimligt, men det känns konstigt, jag känner mig ensam och det känns inte alls normalt att vara 25 år och ha känt dessa symptom sedan jag var...19? Extra jobbigt är det nu när det går ut över min älskade sambo. Jag har ingen energi övers till honom utan är alltid trött. Sexlusten, var är den? Men det värsta är nog ändå när jag är på jobbet och blir helt matt i hela kroppen, yr, dåsig. Och det är inte ett vanligt blodsockerfall utan det håller i sig... 

    Finns det någon här inne som känner igen sig i mig och kanske har råd? Tips? Vart ska jag vända mig?

  • Svar på tråden Varför blir jag alltid utmattad?
  • Sun 23 Feb 2020 05:27
    #3

    Det vet jag inte om jag har. De gånger jag sökt i vården så har de nog bara tagit basic prover typ sänka osv. Är det något man kan be om?

  • Sun 23 Feb 2020 10:11
    #5

    Hej! Ångest har jag också men det yttrar sig annorlunda. Kanske detta kan vara det också? När jag får ångest i vanliga fall påverkar det mig på annat vis och jag har inte så stora problem med det längre. Jag har insett att jag bockar i nästan alla kriterier för utmattningssyndrom i tidigt stadie men har som sagt känt av detta sedan jag var 19 och i många olika arbetssituationer. Tycker det är så konstigt...

  • Mon 24 Feb 2020 09:04
    #12

    Oj så många ni är som känner igen sig. Jag är verkligen inte glad att ni gör det men glad att jag inte är ensam. Jag ska försöka svara lite på det ni skrivit. 

    Jag har inga implantat så det kan det tyvärr inte vara. Jag tror att jag har testat mig för sköldkörteln när jag var yngre, pga jag har en "stor hals" haha, många läkare som reagerat på att det är svullet men det gjorde de som sagt när jag var yngre och då visades ingenting. 

    Kan man ha blodbrist även om man inte har mens? Jag har i många år ätit zoely p-piller som inte gör att jag inte får mens. 

    Anonym (B), gick du då till läkaren och fick dessa tester gjorda? 

    Något som hjälpte mig lite var under sommaren förra året så fick jag efter många om och men gå ner i tjänst till 80%. Det funkade jättebra för mig, jag hann få tid för återhämtning. Men min chef är ett rövhål och sa mer eller mindre till mig att jag får be om en sjukskrivning för att fortsätta på 80%. Jag har därför under hösten kämpat för att komma till en läkare pga jag ofta är så trött när jag jobbar att jag bara gråter, att jag inte orkar vara en bra sambo att jag inte orkar träna eller ens göra min yoga som jag mår så bra av. De sa då till mig att "stressa mindre gumman" :) ... Tillslut blev jag remitterad till vår företagshälsovård då de ansåg att detta var arbetsrelaterat. Jag fick inte mycket hjälp där heller för de tyckte jag var för frisk för en sjukskrivning. 

    Så nu står jag här igen, har jobbat fem dagar i streck och känner mig helt utmattad. Jag tittar på schemat och planerar in när jag behöver ringa mig sjuk för jag vet att jag krashar. Detta känns ju verkligen inte hållbart. 

    Sedan är det såklart mycket provocerande för mig att vi lever i ett samhälle där alla förväntas klara av att jobba 100% trots att alla verkligen inte är gjorda för det...

    Jag tror i alla fall efter era meddelanden att jag ska söka mig till vården och fråga om de kan ta lite prover på mig. Får väl börja där...

  • Wed 25 Mar 2020 09:29
    #15

    väldigt tacksam för alla svar. Jag har nu testat äta rosenrot i ungefär en månad och även om det är placebo (eller inte?) så känner jag mig piggare nu. Med tanke på corona har jag inte känt att jag velat belasta vården men något jag vill göra längre fram är att gå dit och ta prover för att se om jag kan ha brist på något. 

Svar på tråden Varför blir jag alltid utmattad?