• Anonym (Less)

    Ok att sambon inte får åka med på semester?

    Min sambo tjänar betydligt mindre än mig, vilket i sig inte är något problem. Problemet är det faktum att hans enda bidrag till hushållsekonomin är hälften av matkontot. Vi har två barn. Jag betalar allt rörande dem (barnomsorg, kläder, aktiviteter, SL-kort osv), alla räkningar, är den enda som amorterar på lån och den enda som sparar något.

    Han röker, äter restaurangluncher och köper datorgrejer till sin spelhörna. Hans kreditkort är maxat och han betalar av 300 kr/månad. Trots 17000 netto (och inga kostnader) är han pank flera dagar före lön.

    Just nu är vi helt uppenbart på väg mot en separation, i min värld, men han vägrar ta in det. Han vägrar flytta (såklart) men jag letar mindre bostadsrätt och står i kö till hyres.

    Jag har ingen lust att bjuda honom på en semesterresa, men vill gärna resa med barnen. Visst har jag rätt att vägra bjuda med honom?

    Jag är också rädd att han ska godkänna att vi reser själva, men obstruera när det närmar sig. Kan han hindra resan om barnen har giltiga pass? Bör jag göra något annat (typ, få det skriftligt)?

  • Svar på tråden Ok att sambon inte får åka med på semester?
  • Anonym (Jag)

    Med tanke på att han inte betalar något annat än mat av era utgifter och har så mycket ut varje månad, tycker jag det är naturligt att han inte kan komma med på resa om han inte betalar sin andel själv. Helt ohållbar situation, inte konstigt att du är på väg att lämna förhållandet. Vad säger han själv om den ekonomiska biten? 

  • Anonym (Singelpappa)

    När jag levde ihop med barnens mamma så hade vi delade ekonomi. Jag tjänade dubbelt så mycket som hon. Hon var mor till mina barn, varför skulle hon behöva snåla och inte jag?

    Skulle hon stanna hemma bara för att jag hade råd att resa med barnen själv och inte hon.

    Man är väl en familj och spelar i samma lag?

    Vill inte barnen att pappa följer med på resa?

  • Anonym (K)

    Ursäkta att jag helt lämnar din fråga angående resandet men honom skulle jag ju göra mig av med illa kvickt. En mer oansvarig människa måste man nog leta efter.. Ha ett förhållande och 2 barn och bete sig som en tonåring utan skyldigheter. Bor ni i hus borde du kunna kasta ut honom rent ut sagt. Eftersom bara du betalar. Om ni nu bor i hus dvs. Äger han halva skulle jag separera ännu fortare. Annars sitter du och amortera på ett hus som han kan kamma hem hälften av pengarna för.

    Sen tror jag att du som har bäst ekonomi har störst chans att få bo kvar med barnen men där gissar jag vilt..

    Du förtjänar bättre.

  • Anonym (K)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2020-02-23 02:38:59 följande:

    När jag levde ihop med barnens mamma så hade vi delade ekonomi. Jag tjänade dubbelt så mycket som hon. Hon var mor till mina barn, varför skulle hon behöva snåla och inte jag?

    Skulle hon stanna hemma bara för att jag hade råd att resa med barnen själv och inte hon.

    Man är väl en familj och spelar i samma lag?

    Vill inte barnen att pappa följer med på resa?


    Förstår ditt tänk, men att få ut 17 000 och inte hjälpa till mer med ekonomin är ju obegripligt. Att prioritera en hobby (datorn) framför sin familjs gemensamma ekonomi. Klart han inte skall följa med. Han skulle utan problem kunna få ihop en reskassa med den inkomsten. Som man bäddar får man ligga.
  • Anonym (John)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2020-02-23 02:38:59 följande:

    När jag levde ihop med barnens mamma så hade vi delade ekonomi. Jag tjänade dubbelt så mycket som hon. Hon var mor till mina barn, varför skulle hon behöva snåla och inte jag?

    Skulle hon stanna hemma bara för att jag hade råd att resa med barnen själv och inte hon.

    Man är väl en familj och spelar i samma lag?

    Vill inte barnen att pappa följer med på resa?


    Har du ens läst inlägget om hur pappan/jättebebisen beter sig?
  • Anonym (Samtal)

    Sätt er ner och prata!

    Om du tjänar mer så kommer du mest troligt betala mer för erat gemensamma, med det inte sagt att han inte ska betala något. Det mest rättvisa borde väl vara en procentuell uppdelning?

  • Anonym (Herregud)

    Men herregud!! Gör slut! Han är ingen man. Han vill förmodligen inte flytta ut och göra slut för han vet att han aldrig kommer få en ny tjej.

    Du förtjänar bättre!!!

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2020-02-23 02:38:59 följande:

    När jag levde ihop med barnens mamma så hade vi delade ekonomi. Jag tjänade dubbelt så mycket som hon. Hon var mor till mina barn, varför skulle hon behöva snåla och inte jag?

    Skulle hon stanna hemma bara för att jag hade råd att resa med barnen själv och inte hon.

    Man är väl en familj och spelar i samma lag?

    Vill inte barnen att pappa följer med på resa?


    Fast de är väl inte en familj längre, de ska separera. Givetvis behöver man inte ta med sitt ex på semestern oavsett om hen betalar för sig eller ej.

    Sen kan man ju diskutera tajmingen att resa på semester mitt i separationen, men det kanske till och med är en bra grej.

    Däremot vet jag inte hur det är juridiskt om ts får ta med sig barnen utomlands mot den andre vårdnadshavarens uttryckliga vilja. Det kanske inte är lämpligt att göra mitt i en separation. Jag har ingen direkt kunskqp om det dock, spekulerar bara.
  • Sasu

    Han borde inte kunna stoppa dig, har dina barn samma efternamn som dig? Om inte kan de kräva att du har ett dokument som pappan skrivit på att de får följa med.

  • bullen1984
    Anonym (Singelpappa) skrev 2020-02-23 02:38:59 följande:

    När jag levde ihop med barnens mamma så hade vi delade ekonomi. Jag tjänade dubbelt så mycket som hon. Hon var mor till mina barn, varför skulle hon behöva snåla och inte jag?

    Skulle hon stanna hemma bara för att jag hade råd att resa med barnen själv och inte hon.

    Man är väl en familj och spelar i samma lag?

    Vill inte barnen att pappa följer med på resa?


    Fast han snålar ju inte. Han bränner ju sina pengar på annat. Varför ska han bränna hennes pengar också? 
Svar på tråden Ok att sambon inte får åka med på semester?