• Anonym (Först­a gången­)
    Sun 23 Feb 2020 00:19
    419 visningar
    13 svar
    13
    419

    Överdrivet nitisk med hygien som gravid?

    Som gravid tvättar jag händerna ofta, duschar efter att jag gjort nummer 2 (tanken på att allt bajs/alla partiklar inte är borta ger mig oroskänslor kring att få infektion) och är väldigt noggrann när jag tar på mig nya trosor. Det har blivit lite av ett tvång, men råkar mina fötter (fotsulorna) röra tyget, som sitter för fiffi liksom, när jag tar på mig trosorna blir jag paranoid och måste slänga trosorna i tvätten och försöka på nytt med ett nytt par. Det blir liksom en hel process att ta på sig trosor utan att fötterna rör tyget, men jag oroar mig över att bakterier från mina fötter ska hamna på tyget och sedan vandra upp i livmodern? Jag förstår att detta kanske inte är rationellt, jag tror inte att andra gravida ens tänkt tanken på att ta på sig trosor på något speciellt vis.. Men jag känner någon som förlorat sitt barn pga. intrauterin infektion, och därför har jag nästan utvecklat tvång kring detta. :(

    Så, hur sjuk i huvudet är jag? Det finns väl ingen sanning kring mina farhågor egentligen? :/ 

  • Svar på tråden Överdrivet nitisk med hygien som gravid?
  • Anonym (Först­a gången­) Trådstartaren
    Sun 23 Feb 2020 00:29
    #2
    Anonym (Samma) skrev 2020-02-23 00:22:19 följande:

    Det skulle kunna varit jag som skrivit detta inlägg men jag är inte gravid.


    Hehe, där ser man. Jag har aldrig haft ett sånt här behov som ogravid faktiskt.. Däremot så är det något som kommit längre in i graviditeten.. Var inte sån här i början..
  • Anonym (Först­a gången­) Trådstartaren
    Sun 23 Feb 2020 01:04
    #4
    Anonym (Samma) skrev 2020-02-23 00:36:14 följande:

    Jag var orolig under graviditeten också men inte lika orolig för infektioner som nu. En läkare berättade för mig att det i princip är omöjligt för bakterier att komma upp i livmodern under graviditeten pga att slemproppen sitter för och skyddar mot bakteriers angrepp. De som förlorar sina barn pga infektion har oftast redan haft infektionen sedan de blev gravida så bakteriena fanns redan i livmodern och inte kommit dit efter de blev gravida.


    Det är ju betryggande åtminstone.. Hoppas jag bara nojar i onödan. :/
  • Anonym (Först­a gången­) Trådstartaren
    Sun 23 Feb 2020 18:44
    #8
    Caliot skrev 2020-02-23 02:34:31 följande:

    Såg inte att du redan fått samma svar. Ursäkta upprepningen :P


    Nejdå, ingen fara. Tack så mycket! :D 
  • Anonym (Först­a gången­) Trådstartaren
    Sun 23 Feb 2020 18:45
    #9
    Anonym (pratamednågon) skrev 2020-02-23 08:33:07 följande:

    Prata med din barnmorska om din orationella rädsla. Det där är inte sunt att gå runt och oroa sig över på det viset du gör. 


    Jag skulle inte direkt säga att jag går runt och oroar mig, däremot så har jag lite tvång med vissa saker. Om jag inte gör detta får jag inte fullständigt panik och tror inte att bebisen ska dö direkt.
  • Anonym (Först­a gången­) Trådstartaren
    Sun 23 Feb 2020 21:16
    #11
    Pope Joan II skrev 2020-02-23 18:47:49 följande:
    Låter som om din graviditet - och händelsen med fosterdöd hos din bekant - utlöst ett tvångssyndrom. Det tycker jag att du genast ska ta hjälp för att få bukt med. 
    Jamen, absolut.
Svar på tråden Överdrivet nitisk med hygien som gravid?