• Anonym (Hjälp)

    Vågar man åka utomlands som gravid med tanke på coronaviruset?

    Hej,
    Är gravid med första barnet och jag och sambon har planerat in en "sista" resa bara vi 2 på väldigt många år framåt. Vi har inte rest på länge därför vore det väldigt mysigt.
    Vi kommer åka en vecka när jag är i vecka 26,jag har kollat med flygbolaget och inresereglerna för landet att det är ok att resa i den veckan, vi har tagit ledigt från jobbet och allt är klart.

    Men nu börjar sambon tveka om vi verkligen ska åka p.g.a coronaviruset och det faktum att jag är gravid, landet vi tänkte åka till har inga bekräftade fall, däremot är sambon orolig för att vistas på internationella flygplatser med väldigt mycket folk samlade från andra länder.

    Datumet för resan är om en månad och vi måste bestämma oss om vi ska åka eller inte och jag känner mig verkligen helt rådvill, om jag inte varit gravid så hade vi inte ens tvekat, men dels har ju gravida sänkt imunförsvar, sedan verkar det som att man inte riktigt vet hur viruset påverkar ofödda barn (har googlat massor).

    Någon som har några bra råd att ge? Å ena sidan känns risken att bli smittad liten och vi missar en underbar upplevelse, å andra skulle man väl aldrig förlåta sig själv om det inträffade och något hände bebis

  • Svar på tråden Vågar man åka utomlands som gravid med tanke på coronaviruset?
  • Anonym (Mackenzie)

    Ps förstår din oro! Man får nästan tänka igenom detta o se så inte oron överväger förväntningarna! =/ Då bättre "ha det roliga kvar" även om det blir längre fram. Förstår ni även berörs av mellanlandningar? Kram!

  • Pope Joan II

    Jag känner mig inte så sugen på att resa under rådande omständigheter. Jag har också svårt att se att vi, Sverige, skulle kunna undkomma detta även om vi stannar hemma. Jag tror att det loppet redan är kört. 

  • Anonym (...)

    Har du kollat om din reseförsäkring täcker en eventuell förlossning och prematurvård? Vissa reseförsäkringar gäller bara till vecka 28 .. vad händer om de stänger ner alla flyg några veckor och ni blir fast på turistorten? Nu är jag kanske överdrivet negativ .. förlåt

  • Tecum

    Gravid eller ej så skulle jag aldrig resa utomlands i dagens läge. Flygplatser och turistmål är högriskområden när det gäller smittor. Håller med Pope Joan, nya fall kommer att dyka upp överallt och det är inte frågan OM utan NÄR vi har det i Sverige.

  • Anonym (???)

    Vad har graviditeten med detta att göra?? Du tänker att barnet skulle smittas i magen eller? Det handlar ju om ert liv i första hand. Sen vet man inte hur sjuk man bli, i värsta fall dör man och då dör barnet med. Tanken borde finnas där även om du inte vore gravid. Jag är det inte och skulle aldrig resa just nu nånstans.

  • Anonym (???)

    Vad har graviditeten med detta att göra?? Du tänker att barnet skulle smittas i magen eller? Det handlar ju om ert liv i första hand. Sen vet man inte hur sjuk man bli, i värsta fall dör man och då dör barnet med. Tanken borde finnas där även om du inte vore gravid. Jag är det inte och skulle aldrig resa just nu nånstans.

  • Anonym (???)

    Vad har graviditeten med detta att göra?? Du tänker att barnet skulle smittas i magen eller? Det handlar ju om ert liv i första hand. Sen vet man inte hur sjuk man bli, i värsta fall dör man och då dör barnet med. Tanken borde finnas där även om du inte vore gravid. Jag är det inte och skulle aldrig resa just nu nånstans.

  • Anonym (Anonymous)

    Det går utmärkt att åka till Åland..

  • Whitehorse1979

    Oavsett så skulle jag inte åka nu och jag är inte gravid.

    Min kollega blev avrådd från att boka en resa till Grekland.

    Vi har funderat på England men även där och nu känner jag att nej, vi får se hur det blir

Svar på tråden Vågar man åka utomlands som gravid med tanke på coronaviruset?