• Anonym (Kaffedraken)

    Föräldrapenning eller a-kassa? Hjälp mig!

    Om han inte ska vårda barnet skall han naturligtvis inte behöva ta föräldrapenning.Om barnet var över ett så hade ju knappast a-kassan kontrollerat att barnet gick på förskola? I min kommun får man dessutom inte ha barnet på förskola mer än 15 timmar som arbetssökande. Vilket jag dock anser väldigt märkligt då man som arbetssökande förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande 8 timmar om dagen.
    Låter totalt orimligt att den information han fått skulle stämma

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om han inte ska vårda barnet skall han naturligtvis inte behöva ta föräldrapenning.Om barnet var över ett så hade ju knappast a-kassan kontrollerat att barnet gick på förskola? I min kommun får man dessutom inte ha barnet på förskola mer än 15 timmar som arbetssökande. Vilket jag dock anser väldigt märkligt då man som arbetssökande förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande 8 timmar om dagen.
    Låter totalt orimligt att den information han fått skulle stämma

  • Anonym (Kaffedraken)
    Drottningen1970 skrev 2020-02-23 18:36:19 följande:

    Tror inte de kan tvinga någon att ta FL när de själva anser att de är arbetssökande.

    Det är väl helt enkelt så att den han pratade med såklart förstår precis som alla andra att ni självklart inte tänker lämna över en liten bebis till släktingar samtidigt som pappan faktiskt är hemma även om han är arbetssökande. Finns inte en jävel som kommer att köpa att du på väg till jobbet åker och lämnat bebisen till farmor eller moster, medans pappa sätter sig framför datorn och aktivt skrivet ansökningar 8 timmar om dagen.


    Fast rimligtvis kan ju a-kassan, om de inte tagit namn och kollat folkbokföringsadress, inte veta hur långt bort släkten bor. De kanske bor vägg i vägg? 
    Jag anser inte att de kan förutsätta att barnet inte kommer lämnas bort. Isf skall svaret när han pratat med dem vara att han kan vara arbetssökande så länge han verkligen lämnar ifrån sig barnet 8h per dag.

    Förstår dock din poäng och att det säkert är så dom tänker, även om de inte borde gör det.
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS. Vilken a-kassa är han medlem i? Detta går att finna på deras hemsida.

    Om ni har ekonomi till att vänta på pengarna så kan din man skriva in sig som arbetssökande, ansöka om a-kassa, söka arbeta 8h om dagen när släkt tar hand om barnet. Alternativt, släkten tar barnet 4 h på dagen och han söker arbete 4h på kvällstid, det kan de inte kontrollera.
    Skulle han sedan bli nekas a-kassa (föga troligt) kan föräldrapenning läggas in retroaktivt, detta kan man göra 90 dagar bakåt. Alltså ingen risk för att din man står utan SGI-skydd pga att han blivit nekad a-kassa

  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2020-02-23 18:55:21 följande:
    15 timmar i veckan räcker gott till för att söka jobb. Om man ska gå kurser och utbildningar vi af så får man lämna sina barn på förskolan för det utöver. Ja man ska stå för arbetsmarknadens förfogande. Det är därför man får öka upp till heltid på förskolan så fort man får jobb.
    Jo men eftersom a-kassans regeler ser ut som så att du skall söka arbete 8h per dag så är det inte rimligt. Sedan hade jag själv som arbetssökande mer än gärna haft barnen hemma på heltid och ägnat kvällar och helger åt att söka jobb.
    Hur man skall fylla 8h per dag med arbetssökande har jag heller aldrig begripit. Iaf där jag bor finns garanterat inte den mängden arbeten att söka.

    Jag ifrågasätter egentligen inte om 15h per vecka är tillräckligt för att söka arbete. Det som är problemet är att det inte går hand i hand med a-kassans regler
  • Anonym (Kaffedraken)
    askyfullofstars skrev 2020-02-23 20:46:16 följande:
    Tänker bara på vad a-kassan sa. Att han måste ta ut fl men han ska ju vara arbetssökande och vi hoppas såklart han kommer få jobb snarast så vi slipper detta. :/ Sedan reagerade jag på det då man inte behöver plocka ut en dag när barnet är under 1 år.
    Jag tror inte den informatoin ni fått stämmer. Jag skulle anmäla mig som arbetssökande och ansöka om a-kassa utan att nämna barn eller barnomsorg över huvud taget
  • Anonym (Kaffedraken)
    askyfullofstars skrev 2020-02-23 22:39:46 följande:

    Ok. Det var bara konstigt att den fliken ?ansök fp? kom upp på a-kassans hemsida. Så vi reagera på det. Vill göra rätt för oss :)


    Ganska märkligt med tanke på att det är försäkringskassan som ansvarar för föräldrapenning
  • Anonym (Kaffedraken)
    Seven Costanza skrev 2020-02-23 23:30:16 följande:

    Jag skulle göra allt jag kunde för att bli berättigad a-kassa och slippa slösa på föräldrapenningen - om han nu faktiskt inte ÄR föräldraledig med barnet utan lägger sin tid på att söka jobb borde han inte kunna nekas a-kassa. Hoppas att det löser sig!


    Kan inte annat än hålla med. Helt fel att behöva ta föräldradagar när han borde ha full rätt att få a-kassa när planen verkligen är att han skall vara arbetssökande.

    Dessutom så har man bara rätt till föräldrapenning om man vårdar barnet. Så rimligtvis har ts man inte ens rätt rill föräldrapennknh om nu släktingarna tar barnet.

    Och som sagt, a-kassan hade inte brytt sig ett skit om barnet gick 15h vecka på förskola och vårdades av sin förälder resten av tiden, då räknas man minsann som arbetssökande på heltid.

    Nej ts ge er inte på detta
  • Anonym (Kaffedraken)
    askyfullofstars skrev 2020-02-24 13:02:07 följande:

    Maken har varit fl (tillsammans med mig) sedan december. 3 månader tillsammans och 3 månader själv nu är planen. Jag hade planerat vara hemma med henne mycket längre och känner att jag inte fått tillräckligt med tid hemma. Maken mår bäst av att jobba och jag tvärtom. Har ett mkt krävande arbete så kommer helt färdig när jag kommer hem, jobbigt att vara utan min dotter. :/


    Ni klarar er inte ekonomiskt om han är arbetssökande och du föräldraledig? Tänker bara om ni inte reflekterat över det. Förstår om inte ekonomin går ihop
  • Anonym (Kaffedraken)
    askyfullofstars skrev 2020-02-24 16:08:07 följande:

    Dessvärre inte. :( Vi har utgifter på närmre 20.000 kr i månaden. Vi har inte plockat ut mkt fp heller pga vi inte vill ha barnet i förskola tidigt så vill inte ta därifrån heller. Hans chef satte oss i en förjävlig sits där innan jul. Känns så kasst att behöva gå tillbaka till arbetet så ?tidigt?. Dottern blir snart 8 mån.


    Men alltså jag skulle säga att han anmäler sig arbetslös och ansöker om a-kassa. Blir det inte beviljat så kan han lägga föräldrapenning retroaktivt för att skydda sin sgi. Nämn inget om barn eller barnomsorg i ansökan. Jag är ganska övertygad om att ni fått felaktiga uppgifter.

    Dessutom, om fyra månader skulle barnet i teorin kunna börja på förskola och skulle alltså då kunna ha bara tillstånd att gå 15h per vecka vid arbetslös förälder. Då skulle din man ha rätt att gå på a-kassa trots att han tar hand om barnet 25 timmar per vecka.

    Förstår du orimligheten i att de uppgifterna ni fått skulle stämma? Kan inte den ni pratat med missuppfatta det som att pappan faktisk skulle ha barnet hemma på heltid och inte få hjälp av släkt med omsorgen?

    Tips för att spara föräldradagar (rent generellt). Vi har en dotter på ett år. Har inte tagit ut en enda dag. Från hennes 1-års dag har jag studerat 50% vilket skyddar HELA min sgi. Alltså, 50% studier ger 100% skydd så länge de är csn-berättigade, man behöver alltså varken ta lån eller bidrag om man inte vill. Räcker att man är berättigad det. Tanken är att fortsätta så tills dottern är 2 och sedan ta föräldradagar. Då kan vi alltså vara hemma på heltid tills hon är 3,5.

    Om ekonomin i framtiden tillåter så kan kanske ett alternativ för dig vara att studera 50% bara för att skydda sgi och ha barnet hemma på heltid (alternativ låta barnet gå några timmar i vecka på förskola och du studerar när barnet är där istället för på kvällstid).

    Hoppas det löser sig för er. I min värld är detta en fråga som skall drivas rättsligt om han skulle bli nekad a-kassa.

    Och jag vill bara säga att jag har full förståelse för att han inte vill vara hemma med barn. Vi som läser detta har ingen aning om hans relation till barnet eller eventuella anknytningsproblem. Eller om han helt enkelt bara hemskt gärna vill jobba. Tråkigt för dig som vill vara hemma att det blivit såhär.

    Varför blev han av med arbetet? Finns indikationer på diskriminering eller handlar det om arbetsbrist?
  • Anonym (Kaffedraken)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-24 18:01:49 följande:
    Men jaha? Han tycker alltså att det är bättre att lämna bort en 8-månaders till en släkting på dagarna, än att själv vara föräldraledig, eftersom han mår bäst av att jobba? Som förälder, även som pappa, får man ibland prioritera ner sin egen bekvämlighet för barnets skull. Du gör ju det genom att börja jobba fast du inte vill, vad gör han?
    Med tanke på att ts har släkt som bor grannar så misstänker jag att de har en mycket god relation till barnet. Dessutom finns inget som säger att barnet behöver vara med dem i 8 hela timmar.
    Pappan kanske väljer att börja sin dag som arbetssökande klockan 10 och sluta klockan halv sju. Medan mamman arbetar från 7 till halv fyra. Det betyder isf att barnet vårdas av någon annan i kanske 6 timmar. Jag specifiverade pappans tider nu bara för att vara tydlig. Av dessa timmar är det inte orimligt att barnet sover 3.

    Vem är vi att döma varför pappan inte vill/kan ta hand om barnet? Själv lever jag med en man med anknytningsproblem som inte hade klarat barnet på egen hand hela dagar när barnet var 8 månader. Då löser man inte heller detta problem genom att vara tvungen att ansvara för barnet 8h per dag. Detta är något som jobbas fran succesivt
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jagochdublirvi skrev 2020-02-24 20:42:53 följande:
    Det låter på dig som om hans förre chef sa upp din man bara för att djävlas. Jag gissar på att det finns en bra anledning till det, tex arbetsbrist och i det läget handlar det inte om att vara taskig.

    Hur kommer det sig att han inte kan ta hand om barnet? För ser man det så och det inte finns några problem med anknytningen från hans sida så lär han ju ha gott om tid till att söka jobb mer än 8 timmar om dagen även om han tog hand om barnet samtidigt. Dygnet har ändå 24 timmar och om barnet är som de flesta andra 8 månaders så lär hen ju även sova middag. Så medan du jobbar och barnet är vaket ägnar han tid åt sitt barn. När du är hemma, eller när du jobbar och barnet sover kan han aktivt söka jobb. På så vis lär han garanterat få åtta timmar per dag till att söka jobb. När han är själv med barnet och barnet sover kan han ägna sig åt att skriva sina ansökningar, när du är hemma, eller någon timme i veckan kan din släkting ta hand om barnet och då kan han kontakta arbetsgivare per telefon. Det finns mängder med folk som både är föräldralediga och plugga på distans, samtidigt, och har ändå tid att ta hand om sina barn. Jag känner även folk som jobbar och har med sig sina barn till jobbet. Nu fungerar det ju inte för alla men för många gör det nog det. Av de som jag känner till handlar det om allt från att jobba som konsult och ha med barnet på kundmöten, till en som jobbar inom marknadsföring och digitala medier och en som jobbar med bl a utbildningar. Sedan vet jag flera som även pluggat, vissa till och med på universitetet. Studierna har de skött när barnet sovit eller när den andra föräldern varit hemma. Ibland har barnet fått följa med till skolan. Så jag kan inte förstå varför pappan inte kan ta hand om sitt barn? Om det är pga dålig anknytning, trots att han varit hemma tre månader redan, då skulle det ju vara perfekt läge att jobba på densamma

    Är inte du man berättigad till a-kassa? Kan ni dra ner på några utgifter?
    Om vi pratar anknytningsproblem som verkligen är ett PROBLEM så skulle jag säga tt det är idiotiskt att bli lämnad själv 8h med sitt barn. Nu kan jag bara utgå från mina egna upplevelser, men i min värld är detta någonting som succesivt måste jobbas fram och som med otur kan bli värre om man utsätter sig på det sättet.

    Oavsett så handlar frågan om ifall han har rätt till a-kassa utifrån att barnet inte har en förskoleplats. Det vill jag hävda att han har då andra personer skall ta hand om barnet.

    Det är ju faktikst så att detta är ett ypperligt tillfälle att spara på föräldradagarna vilket detta par verkar vilja. Om nu planen är att han aktivt ska öka arbete så är det ju då perfekt om han kan få den a-kassa han är berättigad till istället för att ta föräldrapenning.

    Enligt ditt resonemang hinner han söka arbete på annan tid än den han umgås med barnet. Vad är det som säger att släkten inte tar barnet när hen ska sova och han söker jobb då och sedan även på kvällen när frun är hemma och på så sätt får ihop 8h men ändå hinner umgås med barnet på dagtid?
    Och ja. Jag hävdar att man bör ha a-kassa i detta scenario eftersom man aktivt söker arbete och står till arbetsmarknadens förfogande. Han kan börja på dagen vid erbjudande då det finns andra som kan ta barnet.

    Att räkna med att hinna söka jobb när barnet sover, enligt dig flera timmar, om dagarna är inte heller självklart. 
    Min dotter sover PÅ mig på dagarna, enda sättet om hon ska sova. Och visst kan manjobba med en hand men min dotter blir garanterat störd av detta samt att det går väldigt mycket långsammare. Det går inte att ta för givet att detta fungerar.

    Min dotter vaknar 04.00 vilket gör att jag dessutom har ett behov av att sova när hon gör det
    .
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jagochdublirvi skrev 2020-02-24 20:42:53 följande:
    Det låter på dig som om hans förre chef sa upp din man bara för att djävlas. Jag gissar på att det finns en bra anledning till det, tex arbetsbrist och i det läget handlar det inte om att vara taskig.

    Hur kommer det sig att han inte kan ta hand om barnet? För ser man det så och det inte finns några problem med anknytningen från hans sida så lär han ju ha gott om tid till att söka jobb mer än 8 timmar om dagen även om han tog hand om barnet samtidigt. Dygnet har ändå 24 timmar och om barnet är som de flesta andra 8 månaders så lär hen ju även sova middag. Så medan du jobbar och barnet är vaket ägnar han tid åt sitt barn. När du är hemma, eller när du jobbar och barnet sover kan han aktivt söka jobb. På så vis lär han garanterat få åtta timmar per dag till att söka jobb. När han är själv med barnet och barnet sover kan han ägna sig åt att skriva sina ansökningar, när du är hemma, eller någon timme i veckan kan din släkting ta hand om barnet och då kan han kontakta arbetsgivare per telefon. Det finns mängder med folk som både är föräldralediga och plugga på distans, samtidigt, och har ändå tid att ta hand om sina barn. Jag känner även folk som jobbar och har med sig sina barn till jobbet. Nu fungerar det ju inte för alla men för många gör det nog det. Av de som jag känner till handlar det om allt från att jobba som konsult och ha med barnet på kundmöten, till en som jobbar inom marknadsföring och digitala medier och en som jobbar med bl a utbildningar. Sedan vet jag flera som även pluggat, vissa till och med på universitetet. Studierna har de skött när barnet sovit eller när den andra föräldern varit hemma. Ibland har barnet fått följa med till skolan. Så jag kan inte förstå varför pappan inte kan ta hand om sitt barn? Om det är pga dålig anknytning, trots att han varit hemma tre månader redan, då skulle det ju vara perfekt läge att jobba på densamma

    Är inte du man berättigad till a-kassa? Kan ni dra ner på några utgifter?
    Om vi pratar anknytningsproblem som verkligen är ett PROBLEM så skulle jag säga tt det är idiotiskt att bli lämnad själv 8h med sitt barn. Nu kan jag bara utgå från mina egna upplevelser, men i min värld är detta någonting som succesivt måste jobbas fram och som med otur kan bli värre om man utsätter sig på det sättet.

    Oavsett så handlar frågan om ifall han har rätt till a-kassa utifrån att barnet inte har en förskoleplats. Det vill jag hävda att han har då andra personer skall ta hand om barnet.

    Det är ju faktikst så att detta är ett ypperligt tillfälle att spara på föräldradagarna vilket detta par verkar vilja. Om nu planen är att han aktivt ska öka arbete så är det ju då perfekt om han kan få den a-kassa han är berättigad till istället för att ta föräldrapenning.

    Enligt ditt resonemang hinner han söka arbete på annan tid än den han umgås med barnet. Vad är det som säger att släkten inte tar barnet när hen ska sova och han söker jobb då och sedan även på kvällen när frun är hemma och på så sätt får ihop 8h men ändå hinner umgås med barnet på dagtid?
    Och ja. Jag hävdar att man bör ha a-kassa i detta scenario eftersom man aktivt söker arbete och står till arbetsmarknadens förfogande. Han kan börja på dagen vid erbjudande då det finns andra som kan ta barnet.

    Att räkna med att hinna söka jobb när barnet sover, enligt dig flera timmar, om dagarna är inte heller självklart. 
    Min dotter sover PÅ mig på dagarna, enda sättet om hon ska sova. Och visst kan manjobba med en hand men min dotter blir garanterat störd av detta samt att det går väldigt mycket långsammare. Det går inte att ta för givet att detta fungerar.

    Min dotter vaknar 04.00 vilket gör att jag dessutom har ett behov av att sova när hon gör det
    .
  • Anonym (Kaffedraken)
    S23 skrev 2020-02-24 21:07:05 följande:
    Om vi pratar anknytningsproblem som verkligen är ett PROBLEM så skulle jag säga tt det är idiotiskt att bli lämnad själv 8h med sitt barn. Nu kan jag bara utgå från mina egna upplevelser, men i min värld är detta någonting som succesivt måste jobbas fram och som med otur kan bli värre om man utsätter sig på det sättet.

    Oavsett så handlar frågan om ifall han har rätt till a-kassa utifrån att barnet inte har en förskoleplats. Det vill jag hävda att han har då andra personer skall ta hand om barnet.

    Det är ju faktikst så att detta är ett ypperligt tillfälle att spara på föräldradagarna vilket detta par verkar vilja. Om nu planen är att han aktivt ska öka arbete så är det ju då perfekt om han kan få den a-kassa han är berättigad till istället för att ta föräldrapenning.

    Enligt ditt resonemang hinner han söka arbete på annan tid än den han umgås med barnet. Vad är det som säger att släkten inte tar barnet när hen ska sova och han söker jobb då och sedan även på kvällen när frun är hemma och på så sätt får ihop 8h men ändå hinner umgås med barnet på dagtid?
    Och ja. Jag hävdar att man bör ha a-kassa i detta scenario eftersom man aktivt söker arbete och står till arbetsmarknadens förfogande. Han kan börja på dagen vid erbjudande då det finns andra som kan ta barnet.

    Att räkna med att hinna söka jobb när barnet sover, enligt dig flera timmar, om dagarna är inte heller självklart. 
    Min dotter sover PÅ mig på dagarna, enda sättet om hon ska sova. Och visst kan manjobba med en hand men min dotter blir garanterat störd av detta samt att det går väldigt mycket långsammare. Det går inte att ta för givet att detta fungerar.

    Min dotter vaknar 04.00 vilket gör att jag dessutom har ett behov av att sova när hon gör det
    blev publicerat inann jag skrivit klart...

    Fördelen med ett barn som vaknar tidigt är at hon somnar 16.30, vilket gör att jag har tid att studera 50% på kvällarna. Men att lägga 8 timmar per dag hade aldrig gått.

    Vi vet ingenting om ts mans relation till barnet eller vad barnet har för behov och kan därför inte veta hur mycket tid som kan läggas på annat samtidigt som man har hand om barnet.

    Man har uppenbarligen rätt att vara föräldraledig på deltid och ha a-kassa resten om barnet den tiden omhändertas av någon annan. SÅ att Ts man inte skulle ha rätt till A-kassa tycker jag verkar helt orimligt
  • Anonym (Kaffedraken)
    GGN skrev 2020-02-25 17:44:25 följande:

    Varför är han inte bara föräldraledig?

    Jag kan förstå hur Arbetsförmedlingen tänker, lätt att luras så man kan slippa använda upp föräldradagar.


    Fast om det nu uppenbarligen är tillåtet att ha förskolebarn hemma 25h per vecka (här får dom inte gå mer än 15h när man är arbetslös) så är det ju helt orimligt att ts man inte ska få a-kassa för att det skulle kunna hända att han ?fuskar??
  • Anonym (Kaffedraken)
    GGN skrev 2020-02-25 19:20:25 följande:
    Men det här är inget förskolebarn. Och dessa barn kan man slänga in på heltid om man får ett jobbpass.
    Ja och ts man skall söka arbete och de har familj som ska ta hand om barnet. Han jan alltså "slänga in" barnet där om han får jobbpass. Han kan tom bokstavligen slänga in barnet eftersom de bor grannar
  • Anonym (Kaffedraken)
    GGN skrev 2020-02-26 07:53:14 följande:

    Jag trodde barnet bara var åtta månader men jag kanske har läst fel...


    Jo barnet är 8 månader. Men antar att barnet har en väldigt god kontakt med dessa personer. Vilket gör att jag tror att detta inte är något större problem för barnets del.

    Hade du reagerat om det handlade om ett separerat par med nya partners som bodde grannar, men barnet bodde bara hos den ena familjen permanent, men har god kontakt med sin andra förälder och dess nya partner? För i princip är det ju samma sak i detta fall egentligen
Svar på tråden Föräldrapenning eller a-kassa? Hjälp mig!