• Anonym (Tokig tant)

    Preventivmedel med hormoner- Dags för debatt?

    Jag tillhör den grupp som började med p-piller som ung, var nog antagligen kring 15 år gammal när jag fick mitt första recept. Efter det har jag bara kört på och fortsatt med samma piller, som jag ansåg att jag mådde bra på, i drygt 10- 11 års tid. Under den tiden var jag konstant mer eller mindre deprimerad, eller snarare så var det som att tonårens kriser aldrig riktigt tog slut. Jag kopplade aldrig det här till mina piller eftersom det var dödsfall inom familjen och andra livshändelser som påverkade mitt mående. 

    Men för ca tre år sedan ungefär så slutade jag använda dom, efter en längre tid som singel när mitt recept gick ut och jag inte orkade förnya det. Jag tog alltså inte beslut om att sluta pga bieffekter. Det var bokstavligt talat som att dra upp en rullgardin, jag mådde så oerhört mycket bättre psykiskt. Jag fick energi och motivation, jag började känna lust till att göra saker igen och fick kraft nog för att ta tag i mina gamla obearbetade bekymmer. Det var så tydligt att det var mina piller som låg bakom den dimman som jag under tiden den var där inte märkt. 
    En studie på Neovletta (som jag använde mig av förut) gjordes 2017 som visar på just det här problemet, att p-piller sänker det allmänna välmåendet, men den har i princip gått obemärkt förbi de större aktörerna. 

    För ett år sen ungefär träffade jag en fantastisk partner och kondomanvändandet är ju inte den mest fantastiska saken här i världen även om den fyller sitt syfte. Så för ett tag bestämde jag mig för att prova p-piller igen, en annan sort då såklart. Nu två veckor senare så sitter jag återigen med en konstant känsla av att livet är grått, ingen sexlust alls, otroligt kort stubin gällande det mesta och tvivel på min relation (som inte ger mig NÅGON orsak till tvivel), samt att jag reagerar oproportionerligt starkt på småsaker. Detta är hur jag betedde mig för två år sedan, inte den jag är idag. Historien upprepar sig kan man säga, med den enda skillnaden att idag är jag medveten om vad som inte stämmer in på mina "äkta" känslor. Och jag vet att denna effekt möjligen avtar, men mest troligt kommer ha en konstant effekt på mitt mående.

    I mina bekantskaper har jag upptäckt att vi är många som upplevt detta. Började med p-piller i tonåren för att sluta drygt tio år senare av olika anledningar och upptäckte hur man mådde utan extra hormoner i kroppen.
    Hur många fler finns där ute undrar jag? Och hur många mår egentligen så mycket sämre än vad dom borde utan att veta om det? 

    Min upplevelse (och många jag känner) är att när man kommer till en barnmorska med liknande historier och inte vill äta hormoner så tror de inte på det man berättar utan vill ändå att man ska prova ett annat hormon. I tre månader då såklart. Testar man olika hormonpreparat som får en att må dåligt under tre månader vardera har det gått ganska lång tid av ens liv och måendet har kunnat ställa till med en hel del problem. 

    Jag har en tanke kring det också, inom dessa tre månader kommer kroppen ha reagerat på tillförseln av hormonet negativt, detta är ju varför de rekommenderar att man håller ut i tre månader. Men när de negativa effekterna klingar av efter ett tag, hur vet man att det stämningsläge man har då är samma som utan hormoner? Jag menar att det är risk att man förknippar ett mående som är bättre än det mående man hade inledningsvis, med hur man normalt mår utan hormoner.  

    Jag förstår såklart att det finns dom som detta fungerar alldeles utmärkt för och jag motsätter mig inte preventivmedel som sådant, för det är en nödvändighet. Och det är klart bättre än alternativet att bli ofrivilligt gravid, speciellt som tonåring. Men att informationen och kunskapen kring detta känns bristfällig och att det bemötande man får när man inte vill använda preventivmedel med hormoner ibland upplevs nedlåtande är inte okej. Jag vet inte riktigt vad som bör eller kan göras åt detta, jag är varken vetenskapsman, barnmorska eller annan allmänt vetande person. Men jag är en person som troligtvis har kraschat ett förhållande eller två delvis på grund av hur jag mår med extra hormoner i kroppen och jag vill på något vis undvika att detta fortgår för andra som kanske inte haft turen att upptäcka detta. 

  • Svar på tråden Preventivmedel med hormoner- Dags för debatt?
  • Aikido

    Lite vid sidan om ämnet kanske men vill ändå flika in en fråga om det är någon som tror på ett samband mellan chipstuttar på män och doppandet i kvinnor som använder hormonbaserade preventivmedel.

  • Tow2Mater

    Som vid all annan medicinering ska man ta ansvar for sina mediciner själv, inte bara blint gora som en läkare säger. Inget konstigt. Du har ett egenansvar att läsa om biverkningar och därefter ta eget beslut och prova dig fram. Barnmorskor verkar annars vara ett konstigt släkte oavsett vad det handlar om, de kanske känner sig underlägsna riktiga läkare.

  • Tow2Mater

    Att hormoner skrivs ut åt tonåringar helt utan foräldrars vetande tycker jag är oacceptabelt, men så fungerar det i Sverige.

  • Anonym (Tokig tant)
    Tow2Mater skrev 2020-02-23 18:36:23 följande:

    Som vid all annan medicinering ska man ta ansvar for sina mediciner själv, inte bara blint gora som en läkare säger. Inget konstigt. Du har ett egenansvar att läsa om biverkningar och därefter ta eget beslut och prova dig fram. Barnmorskor verkar annars vara ett konstigt släkte oavsett vad det handlar om, de kanske känner sig underlägsna riktiga läkare.


    Absolut har man ett eget ansvar, det håller jag med om. Men man kan fråga sig hur stort ansvar man ska lägga på till exempel en tonåring och om man då ens vet vad som är biverkningar och vad som är mående "normalt" för tonåren? När man sedan fortsätter äta p-piller upp i åldrarna på ren rutin, så är det svårt att veta att det är biverkningar och inte bara normalt mående så att säga. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Tokig tant) skrev 2020-02-23 18:44:51 följande:
    Absolut har man ett eget ansvar, det håller jag med om. Men man kan fråga sig hur stort ansvar man ska lägga på till exempel en tonåring och om man då ens vet vad som är biverkningar och vad som är mående "normalt" för tonåren? När man sedan fortsätter äta p-piller upp i åldrarna på ren rutin, så är det svårt att veta att det är biverkningar och inte bara normalt mående så att säga. 
    Ja, och om foräldrarna inte ens vet om att barnet äter dem, så....
  • Anonym (Biverkning)

    Jag fick en hypersexuell störning AV p-piller. Trots att det var/är något man ibland rekommenderar MOT hypersexuell störning.

  • Anonym (Tokig tant)
    Tow2Mater skrev 2020-02-23 18:55:46 följande:
    Ja, och om foräldrarna inte ens vet om att barnet äter dem, så....
    Ja, alltså den vinkeln måste jag säga att jag inte tänkt på förrän du skrev. Jag förstår att det är för att minska antalet tonårsgraviditeter, (öka benägenheten att tonåringarna går dit, utan att föräldrarna behöver veta att dom har sex) men med tanke på att det även är ökad risk för blopproppar osv så undrar jag hur man kan förlita sig på att en tonåring har koll på sjukdomsbilden inom familjen? 
  • Anonym (Tokig tant)
    Tow2Mater skrev 2020-02-23 18:55:46 följande:
    Ja, och om foräldrarna inte ens vet om att barnet äter dem, så....
    Ja, alltså den vinkeln måste jag säga att jag inte tänkt på förrän du skrev. Jag förstår att det är för att minska antalet tonårsgraviditeter, (öka benägenheten att tonåringarna går dit, utan att föräldrarna behöver veta att dom har sex) men med tanke på att det även är ökad risk för blopproppar osv så undrar jag hur man kan förlita sig på att en tonåring har koll på sjukdomsbilden inom familjen? 
  • Anonym (Tokig tant)
    Anonym (Biverkning) skrev 2020-02-23 18:56:35 följande:

    Jag fick en hypersexuell störning AV p-piller. Trots att det var/är något man ibland rekommenderar MOT hypersexuell störning.


    Något som inte direkt finns listat som biverkning överhuvudtaget vad jag sett? 
  • Anonym (Frun)
    Tow2Mater skrev 2020-02-23 18:55:46 följande:
    Ja, och om foräldrarna inte ens vet om att barnet äter dem, så....
    Men en tonåring har väl rätt att få p-piller utskrivna utan föräldrars tillstånd? Och vilken ansvarsfull förälder skulle vägra det med tanke på risken för graviditet?

    Jag tycker tvärtom som TS, Piller är ett jättebra skydd i tonåren då man inte kan lita på att killen sköter kondomerna och tjejen inte förstår hur lätt det är att bli gravid i den åldern. Bättre då att hon byter medel när hon mognat till lite, t ex kondom vid tillfälligt sex och kopparspiral i fast förhållande om hon är rädd för hormonerna. 
Svar på tråden Preventivmedel med hormoner- Dags för debatt?