• Anonym (Ts)
    Mon 24 Feb 2020 01:32
    27 visningar
    2 svar
    2
    27

    Hål i tanden?

    Jag har sedan några veckor tillbaka haft en diffus värk/ömhet i munnen. Den har suttit i underkäken men har vandrat lite fram och tillbaka. Eftersom det var ett tag sedan jag var hos tandläkaren senast bokade jag en tid och var därför en vecka sedan. Inför besöket var jag säker på att tandläkaren skulle hitta något hål men till min förvåning såg allt väldigt fint ut. Hon röntgade och kände igenom tänderna och bortsett från lite tandsten på insidan av underkäken (bakom framtänderna och lite på varje sida) som togs bort direkt var allt bra och jag fick rådet att använda tandtråd varje dag, vilket jag har gjort sedan dess. Jag blev erbjuden frisktandvård på lägsta avgiftsnivån vilket jag tecknade. Allt bra så, tänkte jag. Men den här värken/ömheten har inte försvunnit efter besöket utan har snarare blivit värre och känns nu mest på ena sidan. Det känns hela tiden och mer om jag biter ihop tänderna. Jag är även öm runt en/ett par tänder i området när jag använder tandtråd (men blöder inte) och tycker mig kunna känna en vass kant på en av tänderna med tungan. Kan det vara ett hål ändå trots att tandläkaren tyckte att allt såg så bra ut för en vecka sedan? Bör jag boka en ny tid och kolla upp det? Eller räcker det att borsta extra noga på det stället och se om värken/ömheten släpper? Om jag går till tandläkaren igen, räknas då avgiften för frisktandvården om beroende på om det t ex är ett hål eller har man samma avgift under en viss tid? Tacksam om någon har erfarenhet eller tips för jag är inte van vid att ha problem med tänderna och munnen så jag blir osäker på hur jag ska göra och om det är något att oroa sig för.

  • Svar på tråden Hål i tanden?
  • Mon 24 Feb 2020 01:37
    #1

    Du kanske gnisslar/biter ihop tänder under natten.

  • Anonym (Q)
    Mon 24 Feb 2020 02:18
    #2

    Ibland kan man få tandvärk om man har en inflammation i bihålorna. Särskilt det där du sa med att den vandrade runt lät lite som jag kan få när jag har det. 

Svar på tråden Hål i tanden?