• Anonym (Ts)

    Erfarenheter av öppet förhållande?

    För typ ett år sedan berättade min man om en sexfantasi han haft/har. Jag dömer honom inte men kom fram till ganska snabbt att det här är en sak jag inte kan förmå mig själv att göra tillsammans med honom.

    Förra veckan ville han att vi skulle prata och försökte då förklara att den här fantasin blivit väldigt "intensiv" och att han verkligen vill uppleva den. Vi pratade länge och han kom med förslaget om att ha öppet förhållande.

    Jag har vridit och vänt på det här...jag antar att den här fantasin inte kom för bara ett år sen, han har säkert gått och burit på det här länge och vet att han känner skam och det krossar mig att han känner så! Önskar att jag inte var så osäker gällande öppet förhållande, att han skulle få göra det här med någon som också tänder på det och sen lita på att han kom hem och bara ville ha mig.

    Om jag fick garanti på att han inte kommer utveckla några slags känslor mer än kåthet för den andra så skulle det vara lättare. Det är DET som plågar mig, fasan att han kommer bli kär till slut.

    Jag vrider och vänder på det här som sagt och jag kan inte gärna fråga någon vän om råd...

    Ni som haft/har öppet förhållande, hur mådde ni av vetskapen att er partner fick sina behov tillgodosedda av någon annan?

    Drabbas ni någon gång av oron att bli lämnad för en annan som är "bättre"?

    Hur hanterar ni ev svartsjuka och osäkerhet?

  • Svar på tråden Erfarenheter av öppet förhållande?
  • Anonym (Gladiator)

    Om han nu har en sexfantasi han bara måste få genomföra, vad ska då med dig till liksom? Alla har vi väl fantasier som förblir just fantasier.
    Vart har han växt upp där allt varit tillåtet kan man ju också undra.

  • TriC

    En partner som inte tycker att man räcker utan måste få knulla med andra......vill man verkligen ha en sådan?? Mitt svar är ett solklart nej!!

  • Anonym (Nina)

    Jag har själv aldrig haft ett öppet förhållande, men har två fall i bekantskapskretsen där den ena lämnade sin partner för någon hen träffat ett tag medan förhållandet fortfarande pågick.

  • Anonym (Sam)

    Alla fall jag känner till har slutat med uppbrott. Då har ena parten velat och varit drivande medan den andra helst inte velat, precis som för er. Vill båda ha ett öppet förhållande är det såklart en annan sak, men nu visste han ju att du inte ville. När du berättade det första gången hade han ett val, antingen göra slut eller fullt ut respektera hur du känner och stanna.

    Alltså. Alla vuxna fattar att man inte kan uppleva alla fantasier man har. Det han säger är ju att få ligga med andra är viktigare än att ha ett förhållande med dig. Alla människor gör uppoffringar för att vara med sin partner, han vill inte göra den här utan vill knulla andra medan han har kvar dig (ha spänningen med andra och behålla tryggheten att komma hem till). Ha kakan och äta den. Tro mig, det här är inte en bra deal för dig. Hur är din självkänsla om du ens funderar på att gå med på det här?

  • Anonym (Testat - inget för mig)

    Jag var i ett förhållande med en man som verkligen ville att vi skulle ha ett öppet förhållande. Jag var emot det men han tjatade på mig och till slut gick jag med på att träffa ett fd kk till mig. Min kille gick igång på att jag njöt av att ha sex med andra, och hoppades väl att jag genom det skulle tycka att han också skulle ha sex med andra kvinnor. Men jag kände mig bara jäkligt sunkig och usel, och mådde dåligt efteråt. Det var början på slutet för den relationen, blev äcklad av att han gick igång på något som jag själv kände var så fel.

    Så vad vill jag säga med det? Jo att du ska gå på vad som känns rätt för dig. Vissa saker kan man göra för den man älskar, andra inte. Så får han avgöra hur viktig den där drömmen är för honom.

  • Anonym (öppet)

    Vi har ett öppet förhållande sedan 20 år tillbaka och det fungerar finnemang, men jag tror att det är något båda måste vilja ha redan innan man träffas och man  som par måste ha haft från början så att båda redan från början vet vad man ger sig in på. Som de andra skriver, när en kommer på det efter några år och vill driva igenom det kan det fungera ett tag men ofta rasar det.

  • Wench85
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-24 11:31:29 följande:

    För typ ett år sedan berättade min man om en sexfantasi han haft/har. Jag dömer honom inte men kom fram till ganska snabbt att det här är en sak jag inte kan förmå mig själv att göra tillsammans med honom.

    Förra veckan ville han att vi skulle prata och försökte då förklara att den här fantasin blivit väldigt "intensiv" och att han verkligen vill uppleva den. Vi pratade länge och han kom med förslaget om att ha öppet förhållande.

    Jag har vridit och vänt på det här...jag antar att den här fantasin inte kom för bara ett år sen, han har säkert gått och burit på det här länge och vet att han känner skam och det krossar mig att han känner så! Önskar att jag inte var så osäker gällande öppet förhållande, att han skulle få göra det här med någon som också tänder på det och sen lita på att han kom hem och bara ville ha mig.

    Om jag fick garanti på att han inte kommer utveckla några slags känslor mer än kåthet för den andra så skulle det vara lättare. Det är DET som plågar mig, fasan att han kommer bli kär till slut.

    Jag vrider och vänder på det här som sagt och jag kan inte gärna fråga någon vän om råd...

    Ni som haft/har öppet förhållande, hur mådde ni av vetskapen att er partner fick sina behov tillgodosedda av någon annan?

    Drabbas ni någon gång av oron att bli lämnad för en annan som är "bättre"?

    Hur hanterar ni ev svartsjuka och osäkerhet?


    Att ha ett "öppet förhållande" är en ganska annan sak än att ligga med någon annan enstaka gånger. Eller det kan iaf vara. Vill han ha flera parallella jämbördiga relationer, dig som primär partner och ibland ligga med andra osv osv. Denna bild beskriver många varianter bra: https://i.imgur.com/xPacZwN.jpg och det kanske kan vara klokt att ha med er så ni inte bara säger JA eller NEJ till konceptet "öppet förhållande" och tycker att det betyder olika saker.

    Vidare kanske möjligheter kan vara, beroende på vad fantasin består i, att du är involverad på något vis. Att det är du som letar upp partnern och har all kommunikation med hen, att du är med vid deras träffar men mer eller mindre aktiv i sexet eller liknande. Kan det göra skillnad för din känsla? Beror såklart på vad det är för typ av fantasi och vad det är i den som gör att du inte lockas av den själv.
  • Anonym (Kvinna)

    Det är ju ingen fantasi, det är en livsstil.

    Inget för mig eller min man.

Svar på tråden Erfarenheter av öppet förhållande?