• Anonym (anonym)

    Orättvis ekonomi?

    En kvinna och en man har varit tillsammans i 9 år

    Tillsammans har de 2 barn (4 och 1 år)

    Mannen har satsat på sin karriär under kvinnans graviditeter och även under barnens första levnadsår. Under den första graviditeten samt de första 2,5 åren av äldsta barnets liv var han endast hemma varannan helg och jobbade utomlands resten av tiden. 

    Efter det började mannen vara hemma 4 dagar varannan vecka (istället för 2), vilket ytterligare utökades till 3-4 dagar varje vecka vid andra barnets nedkomst.

    Under dessa år har kvnnan tagit 90% av ansvaret för barnen, tvättat deras kläder, skött deras barnomsorg, skött hemmet, läkarbesök, vabbat och organiserat allt praktiskt när det gäller barnen. Detta samtidigt som hon också sköter ett heltidsjobb.

    Kvinnan har ett relativt välbetalt jobb men har ej kunnat satsa på att gå vidare i karriären pga huvudansvar för barn och hem. Mannen har ett väldigt välbetalt jobb och har kunnat fokusera till 100% på sin karriär trots barn.

    Paret är ej gifta och har inget gemensamt bankkonto

    I nuläget ser deras ekonomi ut som följer:

    Kvinnan får ut cirka 35000 kr efter skatt. Av detta går mellan 29000 och 33000 till löpande utgifter. Hon kan spara mellan 6000 och 4000 i månaden (i.e. 14% av inkomsten.)

    Mannen får ut cirka 105 000 kr efter skatt. Av detta betalar han cirka 60 000 i löpande utgifter och kan således spara 45 000 kr i månade (i.e 42% av inkomsten.)

    Kvinnan tycker att ekonomin är uppåt väggarna orättvis med tanke på att hon gör så extremt mycket mer jobb hemma samt att procenten som hon kan spara är väldigt mycket lägre än den han kan spara. 

    Mannen tycker att uppläget är rättvist eftersom han mätt i antal kronor betalar väldigt mycket mer än kvinnan.

    Vad tycker ni? 

  • Svar på tråden Orättvis ekonomi?
  • Anonym (anonym)
    Ms H skrev 2020-02-24 14:37:54 följande:

    Jag skulle vara mer bekymrad över de extrema utgifterna i familjen...


    Onödig kommentar. Har du inte svar på frågan kan du lika gärna låta bli att svara. 
  • Anonym (Hej)

    Jag är normalt sett för att dela 50/50. MEN i det här fallet har man utgifter som inte är anpassade efter den med lägst inkomst. Jag skulle anse att de behöver minska sina utgifter. Om inte kan jag tycka det är rimligt att kvinnan i detta fall åtminstone ska kompenseras så att hon kan spara runt 15.000.

    MEN med tanke på de uppoffringar hon gjort och ansvaret hon fortfarande tar så anser jag att det i detta fall är mest rimligt att dela procentuellt.

    Då är jag som sagt normalt sett FÖR att dela 50/50 och gör även så själv trots att lönsekillnad, gift och barn

  • MsM84

    Förstår inte TS fullt ut - första 2,5 åren var mannen knappt hemma. Var det under den perioden som mamman tog nästan allt ansvar eller har det fortsatt sen också? Är pappan fortfarande hemma 3-4 dagar/vecka? Är han ledig när han är hemma?

  • Anonym (Filosofen)

    Jag hade inte accepterat det nej.

    Förutsatt att detta är ett upplägg som båda varit med på, dvs beslutet för kvinnan att backa och sköta det mesta hemma medan maken är iväg och jobbar in pengar och gör karriär, så tycker jag man måste ta med det i beräkningen.
    En modell där båda bidrar i % av sitt netto vore kanske mer rättvist?

  • Anonym (anonym)
    MsM84 skrev 2020-02-24 14:49:15 följande:

    Förstår inte TS fullt ut - första 2,5 åren var mannen knappt hemma. Var det under den perioden som mamman tog nästan allt ansvar eller har det fortsatt sen också? Är pappan fortfarande hemma 3-4 dagar/vecka? Är han ledig när han är hemma?


    Pappan är numera hemma 3-4 kvällar i veckan. Resten av veckan är han fortfarande utomlands. 

    Mamman tar fortfarande mest ansvar då pappan är utomlands halva tiden. Tidigare tog hon i princip allt ansvar (från första barnets födelse och fram till barnet var 2,5 år då pappan endast var hemma varannan helg.
  • Anonym (Filosofen)
    MsM84 skrev 2020-02-24 14:49:15 följande:

    Förstår inte TS fullt ut - första 2,5 åren var mannen knappt hemma. Var det under den perioden som mamman tog nästan allt ansvar eller har det fortsatt sen också? Är pappan fortfarande hemma 3-4 dagar/vecka? Är han ledig när han är hemma?


    Precis, vad menas med hemma?
    Tar han eventuell vab dessa dagar?
    Går till BVC? Har barnen hemma?
  • MsM84
    Anonym (anonym) skrev 2020-02-24 14:53:26 följande:

    Pappan är numera hemma 3-4 kvällar i veckan. Resten av veckan är han fortfarande utomlands. 

    Mamman tar fortfarande mest ansvar då pappan är utomlands halva tiden. Tidigare tog hon i princip allt ansvar (från första barnets födelse och fram till barnet var 2,5 år då pappan endast var hemma varannan helg.


    Kvällar? Är han inte hemma några heldagar? Helger ens?
  • Anonym (A)
    Anonym (anonym) skrev 2020-02-24 14:33:53 följande:

    En kvinna och en man har varit tillsammans i 9 år

    Tillsammans har de 2 barn (4 och 1 år)

    Mannen har satsat på sin karriär under kvinnans graviditeter och även under barnens första levnadsår. Under den första graviditeten samt de första 2,5 åren av äldsta barnets liv var han endast hemma varannan helg och jobbade utomlands resten av tiden. 

    Efter det började mannen vara hemma 4 dagar varannan vecka (istället för 2), vilket ytterligare utökades till 3-4 dagar varje vecka vid andra barnets nedkomst.

    Under dessa år har kvnnan tagit 90% av ansvaret för barnen, tvättat deras kläder, skött deras barnomsorg, skött hemmet, läkarbesök, vabbat och organiserat allt praktiskt när det gäller barnen. Detta samtidigt som hon också sköter ett heltidsjobb.

    Kvinnan har ett relativt välbetalt jobb men har ej kunnat satsa på att gå vidare i karriären pga huvudansvar för barn och hem. Mannen har ett väldigt välbetalt jobb och har kunnat fokusera till 100% på sin karriär trots barn.

    Paret är ej gifta och har inget gemensamt bankkonto. 

    I nuläget ser deras ekonomi ut som följer:

    Kvinnan får ut cirka 35000 kr efter skatt. Av detta går mellan 29000 och 33000 till löpande utgifter. Hon kan spara mellan 6000 och 4000 i månaden (i.e. 14% av inkomsten.)

    Mannen får ut cirka 105 000 kr efter skatt. Av detta betalar han cirka 60 000 i löpande utgifter och kan således spara 45 000 kr i månade (i.e 42% av inkomsten.)

    Kvinnan tycker att ekonomin är uppåt väggarna orättvis med tanke på att hon gör så extremt mycket mer jobb hemma samt att procenten som hon kan spara är väldigt mycket lägre än den han kan spara. 

    Mannen tycker att uppläget är rättvist eftersom han mätt i antal kronor betalar väldigt mycket mer än kvinnan.

    Vad tycker ni? 


    Jag tycker kvinnan är en idiot som inte reglerade detta innan de skaffade barn och en massa (90 000 i månaden i utgifter, hur gör man) utgifter. Och varför är de inte gifta, har de skrivit något?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-24 14:46:53 följande:

    Jag är normalt sett för att dela 50/50. MEN i det här fallet har man utgifter som inte är anpassade efter den med lägst inkomst. Jag skulle anse att de behöver minska sina utgifter. Om inte kan jag tycka det är rimligt att kvinnan i detta fall åtminstone ska kompenseras så att hon kan spara runt 15.000.

    MEN med tanke på de uppoffringar hon gjort och ansvaret hon fortfarande tar så anser jag att det i detta fall är mest rimligt att dela procentuellt.

    Då är jag som sagt normalt sett FÖR att dela 50/50 och gör även så själv trots att lönsekillnad, gift och barn


    Tack för svar.

    Att utgifterna är så höga beror på att mannen valt att göra karriär i ett annat land än där kvinnan och barnen bor, dvs dubbla boendekostnader. I landet där mannen jobbar är det extremt dyrt med boende (han delar en liten lägenhet så kan inte bo mindre).

    Till det kommer resorna fram och tillbaka varje vecka. Boendet där mamman och barnen är, är inte varken överdrivet stort eller lyxigt men de bor också på en relativt dyr plats. Barnomsorg där mamman och barnen bor är också extremt dyr (inkomstberoende).

    Paret har bara en bil, åker på semester 1-2 gånger om året (oftast i samma land), äter ute cirka en gång i veckan och lägger ingen förmögenhet på dyra klädinköp. 

    Det finns alltså inte några jättemarginaler för att minska utgifterna.
Svar på tråden Orättvis ekonomi?