• Anonym (Aj)

    Endometrios??

    Hoppas kunna få rådgivning av er här inne som lider av endometrios. Jag vet snart varken ut eller in.

    Jag ska förklara så väl som möjligt utan att det ska bli för långt att läsa.

    Jag har ont ca 5-6dagar innan mens. Tappat räkningen på hur många prover jag tagit för urinvägsinfektion. Har mycket mens, får klumpar och måste byta binda varje timma eller ha dubbla skydd. Har mens i ca 8 dagar. Efter mensen är det offta en harmonisk tid utan värk. Men vid ägglossnig är det som om jag har mens. Värk i rygg, mage och ljumsken. Vill slita ut min livmoder. Har även ont i livmodern när jag bajsar. Huvudvärk, pms, blir yr (kanske är järnbrist vid mens) men jag får typ yrsel som kristallkulan. ont vid sex om min man kommer in för djupt och vissa ställningar är bara att glömma. Värktabletter hjälper inte, testat allt från Alvedon till Naproxen. Fått plocka ut min spiral då de trodde den gjorde allt. Har gjort endoskopi, gastroskopi osv. Ibs är min "diagnos"

    Vad gör jag? Kan det vara endometrios? Och hur ska jag få någon att göra en bra bedömning i så fall.

  • Svar på tråden Endometrios??
  • Anonym (Synarela)

    Kan mycket väl vara det. Okunskapen och nonchalansen är total hos de flesta läkare så det är svårt att få hjälp. Jag åkte in akut tom och inte ens Ketogan hjälpte. Fick till slut hjälp via operation (enda sättet att upptäcka endo.) och medicin. Aldrig nånsin ont vid mens sen! Det här är dock många år sen och jag vet att de är mycket restriktiva med den behandling jag fick vilket är synd.

  • Anonym (Aj)
    Anonym (Synarela) skrev 2020-02-24 21:48:26 följande:

    Kan mycket väl vara det. Okunskapen och nonchalansen är total hos de flesta läkare så det är svårt att få hjälp. Jag åkte in akut tom och inte ens Ketogan hjälpte. Fick till slut hjälp via operation (enda sättet att upptäcka endo.) och medicin. Aldrig nånsin ont vid mens sen! Det här är dock många år sen och jag vet att de är mycket restriktiva med den behandling jag fick vilket är synd.


    Vilken medicin fick du? Blev du undersökt akut eller fick du remiss? Jag ska till gyn igen nästa vecka...
  • Anonym (Synarela)
    Anonym (Aj) skrev 2020-02-25 10:44:27 följande:
    Vilken medicin fick du? Blev du undersökt akut eller fick du remiss? Jag ska till gyn igen nästa vecka...
    Synarela ett halvår vilket läkte ut endon eftersom jag inte hade mens på 7,5 månad. Jag fick remiss till operation efter ett akutbesök där de misstänkte endo.
Svar på tråden Endometrios??