• Anonym (Ledsen)

    Vikthets

    Under vårt förhållande har jag gått upp ca tjugo kilo. Det är på ca 14 år och med tre graviditeter i bagaget.

    Han har också gått upp och ner i vikt under tiden, men har nu gymmat dagligen i runt två år och är ständigt på mig om att jag måste börja träna, klagar när jag äter onyttigt osv. Jag har gjort flera försök, men det går inte utan att jag blir sjuk. Jag försöker äta hälsosamt, men någon snabb viktnedgång blir det ju inte. Jag har ätstörningar i bakgrunden som triggas igång om jag börjar väga och räkna och ha mig.

    Hur får jag honom att låta mig vara? Går det ens? Jag vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att acceptera att han inte kan styra över min vikt och vad jag äter.

  • Svar på tråden Vikthets
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-24 20:08:05 följande:

    Under vårt förhållande har jag gått upp ca tjugo kilo. Det är på ca 14 år och med tre graviditeter i bagaget.

    Han har också gått upp och ner i vikt under tiden, men har nu gymmat dagligen i runt två år och är ständigt på mig om att jag måste börja träna, klagar när jag äter onyttigt osv. Jag har gjort flera försök, men det går inte utan att jag blir sjuk. Jag försöker äta hälsosamt, men någon snabb viktnedgång blir det ju inte. Jag har ätstörningar i bakgrunden som triggas igång om jag börjar väga och räkna och ha mig.

    Hur får jag honom att låta mig vara? Går det ens? Jag vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att acceptera att han inte kan styra över min vikt och vad jag äter.


    Mår du bra fysiskt och psykiskt av den vikt du har?

    Varför är han på dig? Beror det på omsorg om din hälsa eller att han vill att du ska bli mer attraktiv?

    Är själv en före detta ätstörd person som satt ner foten. Av andra skäl och på ett annat stadium då.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-24 20:27:23 följande:

    Mår du bra fysiskt och psykiskt av den vikt du har?

    Varför är han på dig? Beror det på omsorg om din hälsa eller att han vill att du ska bli mer attraktiv?

    Är själv en före detta ätstörd person som satt ner foten. Av andra skäl och på ett annat stadium då.


    Nja, jag vet inte. Jag vill ju helst vara smal, men samtidigt så mår jag inte direkt dåligt av vikten heller så länge det inte pikas om den.

    Han säger att det handlar om att han bryr sig om mig, men jag mår ju inte bra av hans kommentarer, jag är redan fullt medveten om min vikt.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-24 20:08:05 följande:

    Under vårt förhållande har jag gått upp ca tjugo kilo. Det är på ca 14 år och med tre graviditeter i bagaget.

    Han har också gått upp och ner i vikt under tiden, men har nu gymmat dagligen i runt två år och är ständigt på mig om att jag måste börja träna, klagar när jag äter onyttigt osv. Jag har gjort flera försök, men det går inte utan att jag blir sjuk. Jag försöker äta hälsosamt, men någon snabb viktnedgång blir det ju inte. Jag har ätstörningar i bakgrunden som triggas igång om jag börjar väga och räkna och ha mig.

    Hur får jag honom att låta mig vara? Går det ens? Jag vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att acceptera att han inte kan styra över min vikt och vad jag äter.


    Alltså, 20kg är ju en jäkla massa vikt. Varför måste du väga så mycket mer bara för att du har barn? 
    Om min partner sa till mig att nu får du ta dig i kragen och ta hand om dig, annars tappar jag intresset - då hade jag så klart gjort det. Vill du inte vara attraktiv for din man?
  • Anonym (S)
    Anonym (Rationell) skrev 2020-02-24 23:58:25 följande:
    Alltså, 20kg är ju en jäkla massa vikt. Varför måste du väga så mycket mer bara för att du har barn? 
    Om min partner sa till mig att nu får du ta dig i kragen och ta hand om dig, annars tappar jag intresset - då hade jag så klart gjort det. Vill du inte vara attraktiv for din man?
    För att "ta tag i det" triggar hennes psykiska ohälsa och ätstörningstänk. Om hon ska klara att gå ned i vikt behöver hon få göra det på sitt sätt utan pikar. Det framgår väl av ts?

    Jag skulle själv inte klara att vara tillsammans med någon där exakt vikt på mig är viktigt. Inte flr att det är fel att ha såna preferenser, eller för att det är fel att hålla sig med ett hälsosamt BMI, utan för att jag inte skulle må bra av den "pressen" jag skulle uppleva det som. Och detta då även om jag uppfyllde kraven och vägde "rätt".

    Samtidigt ts förstår jag din partner om det är så att du sakta men säkert stadigt går upp i vikt. Inte konstigt om det triggar en viss oro.

    Kan ni prata om detta på ett sakligt sätt? Kan han förstå om du förklarar hur du upplever de kommentarer som han själv ser som "stöttande"?

    Och kan då söka hjälp för ditt ätstörningstänk? Har du fetma så att du av medicinska skäl ehöver gå ned i vikt? Kan du i så fall få hjälp av vården om du bestämmer dig för att gå ned i vikt så att du gör det på ett sätt som du mår bra av?
  • Anonym (Peter)

    Har du motsvarande egentid dagligen att göra vad du vill på som han har till att gymma?

    Delar ni på hemarbete och barn?

    Fixar han också med att storhandla och laga mat?

    Stress gör det svårt att förändra saker, och SÅ kan han underlätta, inte genom tjat.

  • Anonym (Rationell)
    Anonym (S) skrev 2020-02-25 06:52:28 följande:
    För att "ta tag i det" triggar hennes psykiska ohälsa och ätstörningstänk. Om hon ska klara att gå ned i vikt behöver hon få göra det på sitt sätt utan pikar. Det framgår väl av ts?
    Nej, hon frågar hur hon ska få honom att låta henne vara, trots att hon senare erkänner att hon hellre vill vara smal. 

    Låter som att hon behöver skärpa sig bara. 
  • LFF
    Anonym (Rationell) skrev 2020-02-25 11:42:50 följande:
    Nej, hon frågar hur hon ska få honom att låta henne vara, trots att hon senare erkänner att hon hellre vill vara smal. 

    Låter som att hon behöver skärpa sig bara. 
    Ja, hon behöver få honom att lägga av. Ja, hon vill gå ner i vikt på SITT sätt, i SIN takt, på ett sätt som inte triggar ätstörningsproblematiken som ligger och lurar i bakgrunden.

    Det handlar inte om att hon "bara behöver skärpa sig" för då kommer hon trilla tillbaks i ätstörningar.

    Men... hellre ätstörningar och smal för sin partners skull än lite rundare och sundare generellt för sin egen skull *ironisk*
  • LFF
    Anonym (Rationell) skrev 2020-02-24 23:58:25 följande:
    Alltså, 20kg är ju en jäkla massa vikt. Varför måste du väga så mycket mer bara för att du har barn? 
    Om min partner sa till mig att nu får du ta dig i kragen och ta hand om dig, annars tappar jag intresset - då hade jag så klart gjort det. Vill du inte vara attraktiv for din man?
    Varför då? Varför just för din partners skull? Varför ska inte du få vara nöjd med den du är ändå? Varför ska inte din partner acceptera att kroppen förändras och att kanske du förändras?

    Jag ligger väl en 15kg över vad jag gjorde för 18 år sedan när vi träffades. Då hade jag ett BMI på 20,5. Nu har jag ett BMI på 25,7, dvs strax över överviktsgränsen. Att tro att min kropp ska se ut som den gjorde när jag var 25 när jag nu är 43 är helt befängt. Skulle sambon börja kommentera min vikt och säga att jag behöver gå ner i vikt för att han inte tänder på mig längre så vet han vart dörren är. Speciellt om jag (vilket jag inte har) hade ätstörningar i bakgrunden som lätt kan komma tillbaks (man blir aldrig frisk från ätstörningar helt och hållet). 

    TS sambo kan hjälpa TS på betydligt snyggare och bättre sätt än genom att hela tiden påpeka att hon behöver gå ner i vikt.  
  • Bjoer
    LFF skrev 2020-02-25 12:05:46 följande:
    Varför då? Varför just för din partners skull? Varför ska inte du få vara nöjd med den du är ändå? Varför ska inte din partner acceptera att kroppen förändras och att kanske du förändras?
     För att det inte handlar om att "acceptera", det handlar om vad man tycker är attraktivt. Du kan inte styra din attraktion och om din partner förändras väldigt mycket så kommer det påverka hur den är attraherad av dig. Om hon har gått upp 20 kilo så bör hon troligen göra något åt det. Sen ska varken hon eller hennes partner räkna med någon snabb viktnedgång. Jag tror ärligt talat hennes partner kommer vara nöjd om han ser att hon anstränger sig och att det blir resultat, även om det går långsamt.
  • Jemp
    LFF skrev 2020-02-25 12:05:46 följande:

    Varför då? Varför just för din partners skull? Varför ska inte du få vara nöjd med den du är ändå? Varför ska inte din partner acceptera att kroppen förändras och att kanske du förändras?

    Jag ligger väl en 15kg över vad jag gjorde för 18 år sedan när vi träffades. Då hade jag ett BMI på 20,5. Nu har jag ett BMI på 25,7, dvs strax över överviktsgränsen. Att tro att min kropp ska se ut som den gjorde när jag var 25 när jag nu är 43 är helt befängt. Skulle sambon börja kommentera min vikt och säga att jag behöver gå ner i vikt för att han inte tänder på mig längre så vet han vart dörren är. Speciellt om jag (vilket jag inte har) hade ätstörningar i bakgrunden som lätt kan komma tillbaks (man blir aldrig frisk från ätstörningar helt och hållet). 

    TS sambo kan hjälpa TS på betydligt snyggare och bättre sätt än genom att hela tiden påpeka att hon behöver gå ner i vikt.  


Svar på tråden Vikthets