• Anonym (O)
    Mon 24 Feb 2020 23:12
    851 visningar
    3 svar
    3
    851

    Känner mig orolig kring spädbarn och temperatur till exempel i sängen. Är det lätt att avgöra om bebisen är varm eller kall?

    Tänk om bebisen är normal-varm när man lägger ner den i sängen och sedan blir för varm under täcket under sömnen? Hur vet man?! Känner oro inför att bebisen ska bli nerkyld ute i vagnen eller överhettad av alla täcken och filtar! Det låter säkert supermegadumt för alla rutinerade mammor och ni kommer säkert bara skriva att jag ska söka hjälp för min oro men snälla, kan någon komma med lite tips och trix? Är det svårt eller inte att hålla koll?

    Jag förstår att varje barn är individuellt och att man säkert måste gå lite på känsla och jag vill helst inte lägga en termometer intill barnet för det känns bara urdumt! Men jag har läst att plötsligt spädbarnsdöd kan kopplas till att barnet blivit för varmt i sömnen. Fy vad hemskt!!! Jag kommer ju behöva sitta och titta på min bebis konstant och känna efter!

  • Svar på tråden Känner mig orolig kring spädbarn och temperatur till exempel i sängen. Är det lätt att avgöra om bebisen är varm eller kall?
  • Tue 25 Feb 2020 07:02
    #1

    Tror inte du behöver vara orolig. Om du klär barnet i lager och har olika filtar med, så kan du enkelt reglera värmen för barnet. Det enda jag starkt avråder ifrån är ju att gå in i butiker och köpcentrum utan att lätta på klädseln. Det ser jag tyvärr ibland, små barn som ligger fullt påpälsade i vagnen och sover. En kort stund är ingen fara men sen kan det nog bli för varmt.

  • Tue 25 Feb 2020 07:20
    #2

    Vet inte hur ni sover. Men vår 4 månaders bebis sover i vår säng i sitt babynest. Hon har pyjamas och bara filt när hon sover. Är typ 19 grader på rummet. Det är lagom för henne iallafall!

  • Anonym (T)
    Tue 25 Feb 2020 08:41
    #3
    +1

    Tror det är störst risk att du klär för varmt än för kallt. Vår dotter har ofta sovit i enbart pyjamas utan täcke; i 18 grader. Men hon är också varm av sig.

    Du kommer kunna känna tydligt på barnet om det är för varmt eller kallt. Kör som sagt många lager.

    Om du vet att du vet att du ska in med vagn och klär på barnet för utomhustemp så kan det vara smart att kanske tänka åkpåse/filt framför varma kläder eller overall. Då går det smidigt att lätta på utan att barnet vaknar om det somnat.

Svar på tråden Känner mig orolig kring spädbarn och temperatur till exempel i sängen. Är det lätt att avgöra om bebisen är varm eller kall?