• Elsa891

    Ni som arbetar/arbetat utomlands?

    (Nytt inlägg som tillåter anonyma svar)

    Hur fick ni jobb utomlands? Vad har ni för utbildning? Var det lätt eller svårt att komma utomlands?

    Vet att det beror mycket på vilket land men tänker lite generellt

  • Svar på tråden Ni som arbetar/arbetat utomlands?
  • Kjell2
    Elsa891 skrev 2020-02-25 09:36:07 följande:

    (Nytt inlägg som tillåter anonyma svar)

    Hur fick ni jobb utomlands? Vad har ni för utbildning? Var det lätt eller svårt att komma utomlands?

    Vet att det beror mycket på vilket land men tänker lite generellt


    Blev utlandsplacerad via mitt jobb där jag hade en experttjänst.


  • Anonym (E)
    Elsa891 skrev 2020-02-25 09:36:07 följande:

    (Nytt inlägg som tillåter anonyma svar)

    Hur fick ni jobb utomlands? Vad har ni för utbildning? Var det lätt eller svårt att komma utomlands?

    Vet att det beror mycket på vilket land men tänker lite generellt


    Tror inte det finns några generella svar. En del som jobbar utomlands gör det genom sin svenska arbetsgivare, de flesta stora företag verkar globalt. Då har man ofta en bra utbildning, typ civilekonom, civilingenjör etc.

    Sedan finns det andra som träffar en partner som bor i ett annat land, och då skaffar man jobb inom det område man jobbat med i Sverige, förmodar jag.

    Sedan finns det dom som bara flyttar utomlands för att de inte trivs i Sverige, eller vil testa något annat. Där har folk också olika yrken, tror jag. Vissa yrken är ju enklare att få jobb som, dels de där man har ett yrke som är gångbart i andra länder, dels finns ju fler jobb där man inte behöver någon utbildning.

    Sedan finns ungdomar som jobbar utomlands, i serviceyrken, som barnflickor, eller studenter som doktorerar utomlands (vet inte om man är anställd som doktorand utomlands).


Svar på tråden Ni som arbetar/arbetat utomlands?