• Anonym (Behöver era åsikter)

    Hur resonerar ni kring detta?

    Jag och min sambo har båda fast jobb och jobbar heltid, vi har två småbarn ihop och jag är höggravid med vårt tredje. Under alla år så har han varit extremt lat när det kommer till sysslor i hemmet. Han är väldigt noga med att vi ska dela lika på räkningar, men när det kommer till hemma så skiter han fullständigt i det.

    Det är alltid jag som får städa, se till att tvättstugan bokas i tid, städa, handla och ha koll så blöjor och finns, laga mat så barnen, duscha dom osv. Utan att överdriva så gör han inte ett skit! Det här har börjat gå mig på nerverna så den här månaden sa jag att han får betala alla räkningar själv eftersom jag måste fixa allt hemma själv samt ta 90% ansvar för barnen.

    Jag vet att man själv kan bli lite blind och bara se vad den andre gör fel osv. Så därför undrar jag hur ni hade löst detta. Jag har försökt prata med honom och sagt att vi måste hjälpas åt både när det gäller hem och ekonomi men han verkar bara bry sig om ekonomin...

  • Svar på tråden Hur resonerar ni kring detta?
  • Anonym (Behöver era åsikter)
    Långbenopluto skrev 2020-02-25 11:17:28 följande:

    Varför skaffar du flera barn med sån idiot?


    Med dom två första så hjälpte han ändå till betydligt mer, det sista barnet blev jag gravid med trots att jag åt minipiller och jag har inte mage att göra abort. Under det senaste året så har han slutat gjort allt tyvärr
  • Anonym (***)
    Anonym (Behöver era åsikter) skrev 2020-02-25 11:21:37 följande:
    Med dom två första så hjälpte han ändå till betydligt mer, det sista barnet blev jag gravid med trots att jag åt minipiller och jag har inte mage att göra abort. Under det senaste året så har han slutat gjort allt tyvärr
    OK, men du skaffade ändå 3 barn med någon som du beskriver så här:

     Under alla år så har han varit extremt lat när det kommer till sysslor i hemmet.

  • Anonym (Behöver era åsikter)
    Kjell2 skrev 2020-02-25 11:18:28 följande:

    Hur var det under hans föräldraledighet?


    Han var aldrig pappaledig... dock så bytte han jobb nyligen och va hemma i två månader. Barnen va 15/h på förskolan men ändå gjorde han inget. Det va jag som va gravid som jobbade heltid, kom hem fick börja med disk och matlagning.
  • Anonym (***)

    Som svar på din fråga, jag hade lämnat. Vem vill leva med en man som inte tar ansvar för sina barn eller sitt hem?

  • Anonym (***)

    Som svar på din fråga, jag hade lämnat. Vem vill leva med en man som inte tar ansvar för sina barn eller sitt hem?

  • Anonym (Behöver era åsikter)
    Anonym (***) skrev 2020-02-25 11:25:46 följande:

    OK, men du skaffade ändå 3 barn med någon som du beskriver så här:

     Under alla år så har han varit extremt lat när det kommer till sysslor i hemmet.


    Jo absolut det gjorde jag. Jag älskar honom och han är underbar på alla andra sätt men när det kommer till hemmet är det katastrof. Jag vill absolut inte lämna honom utan jag vill lösa det här men vet inte riktigt hur bara
  • Anonym (***)
    Anonym (Behöver era åsikter) skrev 2020-02-25 11:28:58 följande:
    Jo absolut det gjorde jag. Jag älskar honom och han är underbar på alla andra sätt men när det kommer till hemmet är det katastrof. Jag vill absolut inte lämna honom utan jag vill lösa det här men vet inte riktigt hur bara
    Men räcker inte det då, att han är underbar på alla andra sätt?

    Du kan inte göra något, han måste vilja själv. Du stannar, han skiter i sitt ansvar, inget händer, du stannar, han skiter i allt, inget händer, du stannar...Varför skulle han plötsligt ändra på sig?
  • Kjell2
    Anonym (Behöver era åsikter) skrev 2020-02-25 11:27:21 följande:
    Han var aldrig pappaledig... dock så bytte han jobb nyligen och va hemma i två månader. Barnen va 15/h på förskolan men ändå gjorde han inget. Det va jag som va gravid som jobbade heltid, kom hem fick börja med disk och matlagning.
    Genom ditt agerande hittills har du närt en orm vid din barm. Genom att göra mycket har din handling visat att det han gör är ok.

    Du har tre huvudval
    1) Ta striden med honom, kommer bli tufft, svårt och krävande.
    2) Acceptera läget
    3) Dra vidare
  • Anotherone

    Jag håller lite med ovanstående. Genom att låta honom bete sig som han gör så sponsrar du indirekt hans beteende. Det får ju inga konsekvenser upplever han, så därför kör han vidare.

    Region Skåne har en väldigt bra mall som man kan använda sig av för att litegrann mäta hur jämställda man är. Den innehåller MASSOR av händelser/saker/sysslor som man helt enkelt går igenom och bockar av. Kan vara ett väldigt bra underlag till fortsatt dialog. Eller om du själv fyller i allt du gör och bara lämnar den framme så att de blir handfast och konkret för honom exakt vad du faktiskt gör.

    Om inte länken funkar så sök på Region Skåne Jämställdhet så kommer den upp.

    vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/material-foraldrar/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf

  • Anonym (Behöver era åsikter)
    Anotherone skrev 2020-02-25 11:58:57 följande:

    Jag håller lite med ovanstående. Genom att låta honom bete sig som han gör så sponsrar du indirekt hans beteende. Det får ju inga konsekvenser upplever han, så därför kör han vidare.

    Region Skåne har en väldigt bra mall som man kan använda sig av för att litegrann mäta hur jämställda man är. Den innehåller MASSOR av händelser/saker/sysslor som man helt enkelt går igenom och bockar av. Kan vara ett väldigt bra underlag till fortsatt dialog. Eller om du själv fyller i allt du gör och bara lämnar den framme så att de blir handfast och konkret för honom exakt vad du faktiskt gör.

    Om inte länken funkar så sök på Region Skåne Jämställdhet så kommer den upp.

    vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/material-foraldrar/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf


    Ja jag är fullt medveten om att jag får skylla mig lite själv som gjort allt utan att det får konsekvenser. Han blev super arg när jag sa att jag inte tänker betala en krona den här månaden eftersom jag får sköta allt annat själv. Dock är det så jäkla barnsligt tycker jag, att det ska behöva bli så.

    Tack för tipset, ska absolut testa det med honom och se om det blir någon skillnad när han får det svart på vitt
  • Anonym (Behöver era åsikter)
    Anotherone skrev 2020-02-25 11:58:57 följande:

    Jag håller lite med ovanstående. Genom att låta honom bete sig som han gör så sponsrar du indirekt hans beteende. Det får ju inga konsekvenser upplever han, så därför kör han vidare.

    Region Skåne har en väldigt bra mall som man kan använda sig av för att litegrann mäta hur jämställda man är. Den innehåller MASSOR av händelser/saker/sysslor som man helt enkelt går igenom och bockar av. Kan vara ett väldigt bra underlag till fortsatt dialog. Eller om du själv fyller i allt du gör och bara lämnar den framme så att de blir handfast och konkret för honom exakt vad du faktiskt gör.

    Om inte länken funkar så sök på Region Skåne Jämställdhet så kommer den upp.

    vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/material-foraldrar/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf


    Ja jag är fullt medveten om att jag får skylla mig lite själv som gjort allt utan att det får konsekvenser. Han blev super arg när jag sa att jag inte tänker betala en krona den här månaden eftersom jag får sköta allt annat själv. Dock är det så jäkla barnsligt tycker jag, att det ska behöva bli så.

    Tack för tipset, ska absolut testa det med honom och se om det blir någon skillnad när han får det svart på vitt
  • Anotherone
    Anonym (Behöver era åsikter) skrev 2020-02-25 12:16:48 följande:
    Ja jag är fullt medveten om att jag får skylla mig lite själv som gjort allt utan att det får konsekvenser. Han blev super arg när jag sa att jag inte tänker betala en krona den här månaden eftersom jag får sköta allt annat själv. Dock är det så jäkla barnsligt tycker jag, att det ska behöva bli så.

    Tack för tipset, ska absolut testa det med honom och se om det blir någon skillnad när han får det svart på vitt
    Ingen orsak!
    Som sagt, han kanske inte vill göra det tillsammans. Men om du tar dig tid att fylla i hur du upplever det och lämnar det framme på köksbordet vid väl valt tillfälle eller lägger i hans jobbväska så att han inte kan undgå att se det, så kanske det väcker en del tankar hos honom också....
  • Anonym (***)
    Anotherone skrev 2020-02-25 12:55:14 följande:
    Ingen orsak!
    Som sagt, han kanske inte vill göra det tillsammans. Men om du tar dig tid att fylla i hur du upplever det och lämnar det framme på köksbordet vid väl valt tillfälle eller lägger i hans jobbväska så att han inte kan undgå att se det, så kanske det väcker en del tankar hos honom också....
    Tack för länken, jag har kollat lite på den. Mycket bra, det finns mkt saker som man både gör och inte gör, som man inte tänker på, för att de inte syns på samma sätt som att diska eller dammsuga.
  • Wench85

    Om du verkligen vill ge honom en chans kan du ju göra det. Men ska det fungera krävs att han vill nå förändring. Att bara ge krav eller listor eller liknande funkar inte, precis som inte inte kan få någon annan att börja träna eller sluta dricka eller vad det nu är krävs ett genuint intresse från honom. Har han det? Kan han frambringa det? Tja, då kan du ju ge honom en chans. 
    Annars är det nog bättre för alla om du börjar se dig om efter en egen bostad. Om det så skulle innebära att ni du och alla barn får dela rum och bara äta baljväxter är det nog ändå bättre för både dig och dem med lite mer lycka och harmoni.

    Men om han vill då.Steg ett borde vara att han är föräldraledig med de äldre barnen. Minst ett halvår i sträck (om han inte varit hemma alls måste ni väl ha minst 4 månader kvar?) och under den tiden säga att han har totalansvaret för hemmet. Det kanske inte blir som du skulle ha tänkt det, men det kommer förhoppningsvis synliggöra för honom. Säg att du kan stödja honom i det om han ber om det, och typ gå igenom en lista med hur ofta olika saker behöver göras, men om han inte ber om det får du leva med att det kanske är en period av mer stök/kaos än du önskar. 
    Efter ett par månader borde han börja förstå hur mycket du idag gör och hur värdefullt det är för er alla om ni hjälps åt.

    Eller så kan du föreslå att ni för arbetstid för ett arbete som är vanligt att ta in extern städare/barnvakt/hantverkar för. Du kan vara "generös" och bara sätta upp några av de huvudsakliga sysslorna, inte typ planera inköp av kläder men:

    * städa
    * laga mat
    * diska
    * hämta barn
    * lämna barn
    * vabba
    * tvätta
    * vika tvätt
    * barnens hygien (duscha, tandborstning, klippa naglar etc).

    Det borde bli några timmar per dag. Enligt senaste tidsanvändningsundersökningen från SCB (
    https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/tidsanvandningsundersokningen/pong/statistiknyhet/tidsanvandningsundersokningen-2010/) lägger kvinnor närmare 4 h/dagligen på obetalt hemarbete och män 3 h/dagligen. Om du gör i princip allt i ditt hem kommer du kanske upp i 7 h/dag? Ersättningen kan ju diskuteras, efter rut kostar liknande tjänster runt 150 kr/h. Om du är riktigt generös kan du ju föreslå att du får hälften av det, 75 kr/h. Med 7 h/dag blir det 7*30*75=15 750 kr att dra av från din del av gemensamma kostnader. 

  • Anotherone
    Anonym (***) skrev 2020-02-25 13:06:09 följande:
    Tack för länken, jag har kollat lite på den. Mycket bra, det finns mkt saker som man både gör och inte gör, som man inte tänker på, för att de inte syns på samma sätt som att diska eller dammsuga.
    Ja jag tycker själv också att den är bra. Sånt som att hålla koll på klädstorlekar, förbereda inför kalas, köpa presenter till närstående som fyller år mm. 
    Väldigt bra underlag till diskussion!
Svar på tråden Hur resonerar ni kring detta?