• Sun 20 Dec 2020 08:55
    105622 visningar
    3231 svar
    3231
    105622

    Letrozol, PCO

    MiniNin skrev 2020-12-19 12:13:57 följande:

    Hej, tjejer!

    Det var ett tag sen jag var här inne aktivt, har mått ganska dåligt i konstant illamående och huvudvärk under lite mer än två veckors tid. Det har varit som en enda lång influensa där liggläge och kolhydrater har varit mina närmsta vänner :/ Har gått upp typ 2 kg på tre veckor, haha!

    Men nu så är jag sedan en knapp vecka utan större besvärande symptom och har tagit igen lite i tråden under veckan. Här har det hänt grejer! :D

    Stort grattis till Vicki89, ett positivt test! <3 De där äggblåsorna gjorde susen! Ska bli spännande att se om det bor en eller två där inne sen.

    Hurra för barnlängtan2021 för en lyckad ägglossning, vi håller tummarna!

    Stort hurra och WOW till Russin112 för hela tre fina ägg nu på senaste VULet! Ska bli spännande att se hur de utvecklar sig. Jäkla vilken chans det kommer bli med tre äggblåsor iaf!

    Har jag missat någon annan så ber jag om ursäkt, det har varit en del att ta igen här i tråden. Kanske det är dags att uppdatera den där listan? Spännande att se om det blir massa julmirakel här i tråden! Håller tummarna för det!

    Hur går det för akalei? amandakollb? Är ni kvar? Hur långt har ni kommit nu och hur mår ni?

    Jag är iaf i vecka 11+2 nu. Har som sagt haft en jobbig period, en peak, som nu ebbat ut. Har haft hälsosamtal och inskrivning hos barnmorskan och alla prover har sett bra ut, även järnvärdet som brukar bråka. Har tagit blodprov inför KUB som nu närmar sig med stormsteg. Bara 9 dagar kvar tills 28/12. Ser så fram emot att se det lilla livet <3

    Har tre veckors julledighet framför mig nu, ska bli SÅ skönt. God jul till er alla om vi inte hörs!


    Kul med uppdatering! Och vad skönt att du mår bättre nu, och skönt att allt går framåt och bra <3 så spännande sen med kub, du måste uppdatera efter du varit där! Gud vad snabbt det går förresten, redan v 12 liksom!!

    För mig går det jättebra, är i v 28 och mår fortsatt bra, går in i sista trimestern på torsdag, känns helt sjukt! Ibland känner jag mig knappt gravid, men ibland får jag lite ont i ryggen tex när jag gått längre promenader. Men magen växer och hon sparkar typ hela tiden så det är väldigt skönt! Den 4e har jag nästa samtal hos bm och efter det är det samtal varannan vecka. Längtar så mycket till 18e mars!

    Ha en jättefin jul allihopa!:)
  • Sun 20 Dec 2020 17:50
    Russin112 skrev 2020-12-20 16:07:58 följande:

    Skönt att höra att de går bra för dig med! Oj så långt gången du är nu! :D 

    God jul :) 


    Tack <3 håller alla tummar och tår att det ser bra ut imorgon och att du får ovitrelle och att detta är er månad! :)) ha en fin julledighet!
  • Mon 28 Dec 2020 17:24
    MiniNin skrev 2020-12-28 13:06:15 följande:

    Hej!

    Började dagen med en otrolig stress när jag lyckades glömma legitimationen inför KUB. Men min man skickade en bild så fick minsann komma in ändå. Och tur var väl det, för väl där inne så fick jag se vår sovande lilla bebis med ett snabbt tickade hjärta <3 Allt var normalt och såg hur fint ut som helst. Den vaknade till några gånger och skuttade runt och det var ju helt magiskt. Fick 1:20000 på KUB vilket var väldigt låg risk för kromosomfel. Vet inte om man kan få "bättre siffror" än så? Bebisen hade i alla fall växt som den skulle och jag fick bekräftat födelsedatum 8 juli 2021.

    Fick ringa upp min man via facetime i slutet av undersökningen och då fick han också se och fatta att det var verkligt. Nu är det ju en riktig bebis, inte bara en grå fläck, haha! Bebisen var då i full fart med att vrida sig och sparka så det var ju häftigt att se. Har moderkakan i framvägg visade det sig så kommer nog ta ett tag innan jag/vi känner fosterrörelser.

    Men allt är bra och vi är så lättade, tacksamma och glada. Det blev en perfekt avslutning på detta konstiga år för oss. Ser så fram emot nästa år <3


    Men fantastiskt att läsa! Stort grattis till er friska lilla bebis <3 det är den lägsta risken, så skönt! Visst var det magiskt att se!

    Jag fick föresten också höra på kub att jag hade moderkaka i framvägg så trodde de skulle ta lång tid innan jag kände rörelser och blev därför väldigt förvånad när jag började känna i v 17/18, och sen när jag hade rul så sa hon att moderkakan va i bakvägg. Jag berättade då att de sa först att den va i framvägg och då sa hon att det är lätt och vanligt att bm kan missta den för att va i framvägg på kub då den typ lutar framåt så mycket, så kan ju bli lika för dig och att du känner tidiga rörelser ändå :)
  • Sun 3 Jan 2021 09:13
    Zamaso1 skrev 2021-01-02 21:47:14 följande:

    Då var man tillbaka här igen efter en tids frånvaro.. och tro det eller ej, men nu har det blivit ett plus på stickan! Bra start på året :) bara hoppas de e 7de gången (eller vad det nu är) gillt nu? :)


    Åh stort grattis <3 hur mår du?
  • Sun 3 Jan 2021 09:16
    MiniNin skrev 2020-12-28 21:38:42 följande:

    Tack! <3 Jag längtar redan SÅ mycket till RUL nu!

    Jaså, var det så för dig? Hon som undersökte mig visade verkligen hur/var allt låg så det kändes säkert och logiskt när hon sa det. Att jag borde nog inte kunna känna något förräns runt RUL. Men det får vi se då alltså. Ser fram emot att känna det där berömda "fladdret" till att börja med iaf. Kram på dig!


    Förstår det <3 har ni fått något datum för rul? Vill ni ta reda på kön?:)
  • Sun 3 Jan 2021 09:18
    Russin112 skrev 2021-01-02 09:42:55 följande:

    Hej! Vad skönt att det inte var lika utdraget denna gång så ni snart kan sätta igång igen! Har ni någon plan för hur/när ni ska börja med letrozol/provera?

    Jag är som besatt igen... ska nog tjuvtesta imorgon (ovitrelle + 13). Den här gången känns det som att jag har lagt hela min tro/hjärta/själ till att det MÅSTE funka. Är rädd för att jag snart ska ge upp... har trots allt ätit den här medicinen sen februari.... jag startade denna tråd och typ alla som har varit med i tråden (sen start) är gravida förutom jag... jag är bara 27 år så jag har hela livet framför mig men att ha försökt i 2 år och ALLA i ens närhet blir gravida av att så titta på en penis gör mig så troligt avundsjuk och förtvivlad.

    Vet inte vad jag ville komma med det här meddelandet men känner att jag behövde få skriva av mig lite.


    Har du testat idag? Håller alla tummar och tår för positivt<3
  • Sun 3 Jan 2021 13:18
    Zamaso1 skrev 2021-01-03 09:20:19 följande:

    Jo jag mår väl bra, helt otroligt att de lyckades bli ett plus.. kan inte påstå att vi varit värst aktiva då vi turats om att vara sjuka bland annat.. så jag är väl mest i chock men ska såklart inte hoppas på för mycket då det aldrig fungerat förut, men man ska ju aldrig säga aldrig :) hur mår du? Hur långt gången e du nu? :)


    Håller alla tummarna att det går vägen! Ni får ta en dag i taget <3

    Jag är i v 30 och mår fortsatt bra! Magen har blivit rätt stor och i vägen för vissa grejer men annars tuffar det på! Vilken vecka och dag är du i nu?:)
  • Sun 3 Jan 2021 13:18
    barnlängtan2021 skrev 2021-01-03 09:22:25 följande:

    Jag kan knappt tro det! Ena bilden är redan efter 1 minut och den andra efter 5 min.


    Åh stort stort grattis!!:)
  • Sun 3 Jan 2021 13:20
    Russin112 skrev 2021-01-03 11:37:29 följande:

    Negativt idag. Är bara på Ovitrelle + 13 så fortsätter hoppas några dagar till.


    Som du säger, än är det tidigt och hoppet inte ute! :)
  • Tue 5 Jan 2021 09:43
    akalei skrev 2021-01-04 15:15:21 följande:

    Ja nästan prick 6 veckors skillnad ju! Shit ni har ju också kommit jättelångt nu. Vad tiden går :) :)

    Det gick bra idag!! Inga avvikelser hittades <3 Läkaren var supergullig och pedagogisk och kollade så noga på allt och pekade och sade hela tiden att det var fint. Så himla underbart. Blir ett extra besök i slutet av veckan dock då det var en sak hon inte kunde ?checka av? pga hur bebis låg och vägrade flytta på sig. Hon sa att det var väldigt osannolikt att det skulle va nåt när allt annat var normalt men jag sa att jag gärna kommer en extra gång om de vill, hellre kolla en gång extra liksom.

    Detta ersatte vanliga RUL för mig, skulle haft i förra veckan men avbokade i samråd med min BM som tyckte det var dumt att ta upp ett extra vårdtillfälle då de skulle kolla exakt samma saker. Skulle gjort RUL på samma ställe som KUB och kände mig ganska dåligt bemött där, BM som gjorde KUB fick ju typ panik över mitt resultat, så är glad att jag slapp gå dit igen :)

    Vad skönt att ni får ett extra för hjärtat :) Om det mot all förmodan skulle va nåt som behöver fixas efter födseln är det ju skönt att kunna förbereda er på det (men hoppas såklart att det inte behövs)!


    Vilken lättnad, så härligt att höra <3 ville ni ta reda på kön?:)
  • Tue 19 Jan 2021 13:52
    Russin112 skrev 2021-01-18 11:30:46 följande:

    Denna månad har jag en ledande blåsa på ca 16-19 mm (den var tydligen svår att mäta). Imorgon eftermiddag ska jag ta ovitrelle :)


    Anonym (M) skrev 2021-01-19 09:43:32 följande:

    Jag var där idag! Hade en blåsa på 24 mm så de var ju skönt att de blev en blåsa, hon sa dock att den här ägglossningen kommer nog göra ondare än förra haha. Har känt av äggblåsan mycket mindre än förra omgången (då hade jag riktigt ont innan äl) men hon sa att de var vanligt.  Så fick ovitrelle på recept som jag ska ta idag :).

    Visst ska du också ta sprutan idag? 

    Hon rekommenderade sex idag och imorgon.

    Vilket gör mig fundersam om ägget släpper om 36 timmar borde vi inte ha sex under typ 3 dagar? Eller tänker jag fel? 


    Hejaheja, håller alla tummarna för att denna omgång ska gå vägen för er :D jättefina äggblåsor!
  • Wed 20 Jan 2021 20:01
    Anonym (M) skrev 2021-01-20 07:02:03 följande:

    Åh tack så mycket :)! Hur mår du?


    När beräknar du testdag? :)

    Jag mår bra! V 33 nu och var hos barnmorskan i måndags, där magen inte hade växt så mkt från sist och hjärtljuden som brukar ligga runt 150 hade sjunkit till 140 så nu är jag orolig att hon inte växer som hon ska.. men ska försöka att inte oroa mig!

    Hur mår du? Känner du av något av ovitrellen?
  • Fri 22 Jan 2021 18:51
    Anonym (M) skrev 2021-01-21 06:25:05 följande:

    Om jag fick Äl så borde jag fått de igår så då tänker jag nog testa 3/2.

    Åh jag förstår att du blir orolig <3. Men bli inte de! sf mått är väldigt yxigt sätt att mäta och vanligt med liten mage vid första barnet. Jag fick göra TUL då magen inte växt på två kontroller och allt såg fint ut. Ut kom en normalstor bebis :) Så har inte magen växt nästa gång så kommer de förmodligen skicka dig på TUL. Kollade igenom sonens hjärtslag och som lägst hade han 132 och som högst 145 så de skiljer sig ibland beroende på hur aktiva de är atm.

    Väldigt lite faktiskt lite molvärk och lite ömma bröst.


    Okej vad skönt att höra <3 jag googlade massa, hehe såklart, och läste också att det är lätt att det blir fel med mätningarna och att det inte är exakt vetenskap direkt.. får hoppas att det växt på sig till nästa besök! Och gällande hjärtljuden så läste jag samma, att de kan vero på vilken fas de är i, om de sover, är vakna osv..

    Jag köpte ju en doppler i början av graviditeten för jag vad så orolig och använde den faktiskt i veckan och då hade hon runt 150 slag igen, så ska försöka att inte va orolig :D
  • Fri 22 Jan 2021 18:54
    Anonym (M) skrev 2021-01-22 07:38:00 följande:

    Ingen temphöjning imorse :(


    Som russin112 skriver så hade jag jätteseg höjning, gick faktiskt tillbaka till min nc-app och kollade nu, tog först 4 dagar tills jag fick en liten höjning och hela 7 dagar tills jag fick en rejäl höjning och appen kunde bekräfta ÄL. Och blev gravid, så hoppet är inte ute! Fick faktiskt seg temphöjning alla tre gånger jag tog letrozol, och kommer ihåg att jag var nojig och tyckte det var riktigt störande.
    Russin112 skrev 2021-01-22 09:04:51 följande:

    Jag trot inte du kan lita på det där, om jag inte missminner mig så hade amandakolb ingen höjning och var nojig att det inte hade blivit någon ägglossning just den månaden hon blev gravid... och nu är hon i vecka 33 :D 


    Gud vilket bra minne du har, stämmer ju exakt :D
  • Fri 22 Jan 2021 18:57

    Vet inte om de var ovitrelle eller något som påverkade?! Konstigt var det iaf!

  • Wed 17 Feb 2021 21:04
    MiniNin skrev 2021-02-17 11:02:14 följande:

    Jag var på RUL igår (19+5) och allt såg normalt och fint ut. Bebisen hade växt som den skulle så fick bekräftat BF 8 juli. Moderkakan ligger fortfarande i framvägg vilket förklarar att jag inte känt så mycket ännu. Har ändå känt en del större rörelser, troligtvis när den snurrar runt och flyttar på sig. Men buffar och sparkar lär nog dröja några veckor till...

    Tittade bort när barnmorskan såg över bebisens nedre del under ultraljudet men kändes som jag låg där och tittade på min framtida son. Vi får se :) Både jag och min man är i alla fall väldigt tacksamma och glada för att allt är som det ska och att det ligger en livlig och till synes frisk bebis där inne.

    Hur går det för er andra gravida, akalei och amandakollb?


    Grattis, vad härligt till fint resultat <3 det går bra här, är i vecka 37 med precis en månad kvar till bf! Har haft en väldigt enkel graviditet och har mått som vanligt men nu börjar jag verkligen känna mig höggravid! Stor och tung, svårt att böja mig ner osv. Men inte länge kvar nu, längtar så mycket!

    Brukar gå in och läsa lite då och då, hoppas på fina ägglossningar snart för er andra och att detta blir er månad <3
  • Sat 20 Feb 2021 13:49
    MiniNin skrev 2021-02-18 12:27:44 följande:

    Tack! <3 Men GUD, v. 37! Er tjej är snart redo att komma ut. Så spännande!

    Jag känner det redan nu, att magen är i vägen, att det tar emot att böja sig ner och resa sig upp från soffan och så. Men antar att det blir omöjligt i slutet, haha!

    Hur tänker du dig förlossningen? Har du och din BM gjort en plan?


    Ja de är hon verkligen! Skulle bli så glad om hon ville komma lite tidigare än 18 mars.. :)

    Jag är mest pepp faktiskt! Men lite orolig också såklart över smärtan och om något skulle hända. Men skönt att man är i goda händer iaf!

    Ska till bm nästa gång den 1 mars och då ska vi göra en plan och skriva in i journalen osv. Känns helt galet att det är så nära kvar! Har du börjat tänka något på förlossningen eller känns de ännu för långt kvar?:)
  • Mon 15 Mar 2021 02:32
    MiniNin skrev 2021-03-12 17:29:24 följande:

    Till akalei, amandakollb och ni andra som är gravida efter resan i denna tråd. Vi kan väl fortsätta följas i en ny tråd. Jag startar en som heter "Gravida efter Letrozol, PCO-tråden" eller något liknande. Så får denna tråd fortsätta vara en fri-zon med pepp, stöd och kärlek för tjejerna som fortfarande kämpar för sina pluss <3


    Absolut! Säg till när du skapat den :)

    Är också inne och läser lite då och då, hoppas så att ni andra får era efterlängtade plus snart <3
  • Wed 31 Mar 2021 11:10
    Russin112 skrev 2021-03-31 04:58:40 följande:

    Ni är helt fantastiska människor! Tack för allt er stöd!


    Åh blir SÅ glad för din skull, tusen grattis till er <3
  • Tue 6 Apr 2021 02:06
    Vicki89 skrev 2021-04-05 07:37:16 följande:

    Fattar ingenting.... verkar som att PMS:en egentligen var något annat. :D


    Stort grattis!!<3 så kul med alla plus denna månad! Så glad för er skull!

    Såg att ni inte har så mycket symtom, jag hade inga symtom alls när jag var gravid (var väldigt nojig över det i början) men det gick ju jättebra ändå, så det behöver inte vara något tokigt om ni inte känner något <3
Svar på tråden Letrozol, PCO