• Tue 25 Feb 2020 18:26
    1570 visningar
    5 svar
    5
    1570

    Gravid snart nyexaminerad SSK

    Hej allihopa! 


    Är gravid i v.5 med 15 veckor kvar på sjuksköterskeutbildningen. I sommar ska jag jobba inom kommunen och täcka upp för sjuksköterskorna som går på semester, denna anställning räcker fram till 31/8. Om allt går bra så är bebisen beräknad 29/10 och jag inser ju att det inte blir lämpligt med en ny anställning där mellan (förhoppningsvis kan jag fortsätta jobba inom kommunen). Samtidigt vill jag försöka skydda min SGI och jag tänker att jag går med i arbetsförmedlingen direkt efter att sommarjobbet är klart, men räcker det? När kan man tidigast "gå på mammaledighet"? 

  • Svar på tråden Gravid snart nyexaminerad SSK
  • Tue 25 Feb 2020 18:30
    #1

    60 dagar innan beräknad förlossning har du rätt att börja ta ut föräldraledighet. Får du förlängt arbete kan du även ansöka om graviditetspenning. Vet dock inte hur lätt det är att få som sjuksköterska i kommunen. På vårdavdelningar brukar det inte vara några större problem.

  • S23
    Tue 25 Feb 2020 19:54
    #2

    Kolla upp med försäkringskassan som gäller. Om man arbetat i ett halvår (vilket du inte kommer hinna) så är sgin skyddad 6 månader före bf.

    Har du sgi sedan innan studierna? och det viktigaste, har du haft fullt studiemedel under hela studiperioden, annars har din sgi sedan före studierna inte varit skyddad. Nya regler infördes dock i juli 2018, så för studier som bedrivits efter det krävs det inte att du faktiskt tagit studiemedel utan räcker att du har studerat.

    Jag vill också råda dig att kolla upp hur 240-dagarsvillkoret ser ut vid studier. För föräldrapenning gäller att du skall ha arbetat 240- dagar i följd innan barnets födelse (eller innan 6 månader före barnets födelse) om detta villkor inte är uppfyllta blir din föräldrapenning de första 180 dagarna bara 250 kronor, och beräknas efter utifrån din sgi. Jag vet inte om man får tillgodoräkna sig arbete före studierna till detta. Men efter snabb googling verkar det som det.

    Jag skulle vilja råda dig att söka en tillsvidareanställning. då räknas din sgi ut som din föräväntade kommande inkomst. Oavsett om du bara hunnit arbeta en dag på den nya anställningen. Oavsett skulle jag söka visstid. arbetsgivaren har inte rätt att neka dig förlägning där du är, kan dock vara svårt att bevis, pga graviditet utan får isf ta in vikarie för vikarien. Om du har för avsikt att arbeta 6 månader eller mer beräknas alltså sgi utifrån din förväntade kommande inkomst. SÅ två visstidsanställningar på 3 vardera månader räcker för detta oavsett om du hinner arbeta den tiden eller inte. Jag vill dock reservera mig för huruvida detta gäller om du inte har arbetat 6 månader före studierna (man måste arbetat 6 månader för att ha rätt till sgi) men jag tolkar det som att du inte skall ha behövt gjort det. Problemet blir då att du inte uppfyllt 240dagarsvillkoret.

    Ring fk och fråga om allt detta och spela in samtalet. Jag vill rekommendera diga tt ringa flera gånger då man kan få olika och felaktiga svar beroende på vem man pratar med

  • Tue 25 Feb 2020 20:43
    #3

    Hej! 


    Hade ett bra välbetalt jobb innan jag började plugga så därför blir jag endast glad om jag får föräldrapenning på den lönen.. Jag är nojig över en sak och det är att jag blev återbetalningsskyldig (dock inte allt) CSN den första terminen på studierna, men jag har fattat det som att det Inte ska vara något problem eftersom jag fortfarande har fått studiemedel under den perioden. Men det kanske är bäst att ringa och prata med fk, och ta det därifrån. 

  • S23
    Tue 25 Feb 2020 21:00
    #4
    aggen skrev 2020-02-25 20:43:50 följande:

    Hej! 


    Hade ett bra välbetalt jobb innan jag började plugga så därför blir jag endast glad om jag får föräldrapenning på den lönen.. Jag är nojig över en sak och det är att jag blev återbetalningsskyldig (dock inte allt) CSN den första terminen på studierna, men jag har fattat det som att det Inte ska vara något problem eftersom jag fortfarande har fått studiemedel under den perioden. Men det kanske är bäst att ringa och prata med fk, och ta det därifrån. 


    Återbetalningsskyldig?Det var inte så att du inte fick nytt studiemedel förens nästa utbetalades? Har du fått studiemedel för all tid du studerat så ska det rimligtvis inte vara något problem. 
    Dubbelkolla med fk om detta och även om din sgi är skyddad de 6 sista månaderna. Om så är fallet är det ju bättre att INTE ha förväntat arbete i 6 månader, för isf bör hela din föräldrapenning grundas på lönen du hade innan. 

    Återkom gärna när du fått svar. Är nyfiken.

    Är det så att din sgi skall bygga på tiden före studierna (så länge du inte får annat arbete nu som väntas pågå mer än 6 månader) så kan du ju egentligen se till att få din sgi fastställd redan nu. Vill råda dig att åtminstne göra detta 3 månader före bf för att hinna få den fastställd och föräldrapenning beviljad om du är beroende att få ut föräldrapenningen på en gång och inte retroaktivt när de utrett färdigt
  • Sat 18 Jul 2020 17:38
    #5

    Hej! Hur går det för dig? Jag är i samma sits som dig nu.

Svar på tråden Gravid snart nyexaminerad SSK