• Anonym (Undrar)

    Ni som har sex på första dejten/ONS, hjälp!

    Alla ni som har sex på första dejten, alternativt ONS med folk ni knappt känner... hur tänker ni kring sjukdomar? Detta är alltså inte som jag menar att klanka ner på er eller säga att ni är omoraliska, tvärtom! Jag vill veta hur ni får er utlevnad att gå ihop med alla risker... Jag hade gärna haft ett "vildare" sexliv, med tillfälliga partners, men jag är alldeles för rädd för att bli smittad av nåt... så hur gör ni? Struntar ni bara i riskerna och skyddar er efter bästa förmåga, eller kräver ni typ friskhetsintyg innan ni har sex? Snälla hjälp mig här!

  • Svar på tråden Ni som har sex på första dejten/ONS, hjälp!
  • Anonym (Skydd)

    Kondom är bra skit.

    Numera har jag inga tillfälliga ligg, utan ev nya kontakter skulle innebära att testa sig först osv... Och oavsett kondom, då min pojkvän är den enda jag har sex med utan skydd. (Jaaaa, vi har öppet förhållande).

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Alltid skyddad) skrev 2020-02-25 21:24:12 följande:

    Kondom?


    Jo, så klart, men kondom skyddar ju ingalunda mot allt, även om det så klart hjälper. 
    Anonym (Skydd) skrev 2020-02-25 21:51:08 följande:

    Kondom är bra skit.

    Numera har jag inga tillfälliga ligg, utan ev nya kontakter skulle innebära att testa sig först osv... Och oavsett kondom, då min pojkvän är den enda jag har sex med utan skydd. (Jaaaa, vi har öppet förhållande).


    Och om ni ska testa er först, hur... liksom, ber du att få ett intyg då..? Och hur vet du att testet är aktuellt, alltså att hen inte har haft sex med nån och kunnat bli smittad med nåt sen hen senast testade sig? Hm, jag är kanske lite väl nojig?
  • Anonym (40+)

    Kondom skyddar mot de farliga sjukdomarna. Herpes kan man ha på andra ställen än de kondomen täcker och kan vara en jobbig sjukdom under skoven, men är inte farlig så som klamydia eller hiv. Men testar inte heller för herpes vid vanlig screening utan normalt bara om det är ett pågående utbrott, fåmansbolag tar prov i sårbotten på blåsorna. Sex (inklusive oralsex) med kondom räknas som säkrare sex.

    I praktiken tror jag det är väldigt ovanligt att man väntar helt med sex tills båd parter testat sig.

  • Anonym (Stina)

    Självklart så använder man kondom innan man har en etablerad relation. Jag använder alltid kondomer av märket SKYN som är tunna och latexfria. Förstår inte riktigt skillnaden på risk om man knullar på första träffen eller om man fikat tillsammans fem gånger innan man knullar.

  • Emmca

    Om du är ute och letar efter någon att ha sex med så förutsätter man ju att den andra är frisk, annars går man väl inte ut och letar sexpartner. Sen använder man ju alltid kondom. Inte när jag suger men vid samlag.

Svar på tråden Ni som har sex på första dejten/ONS, hjälp!