• Undrandee

    ÄL, har ägget släppt?

    Igår fick jag positivt oå CB's digitala ÄL-test. Hade sex fredag 18e och såklart kvällen igår när "glada gubben" kom. Idag på kvällen testade jag igen och fick enbart rund ring. Maken jobbar natt och vi går om varann imorgon, så tid till mer sex finns inte.

    Finns en chans till graviditet ens?

  • Svar på tråden ÄL, har ägget släppt?
  • Anonym (Jopp)

    Om ni hade sex samma dag som positivt äl-test finns absolut chans till graviditet. Spermier lever åtminstone 2-3 dagar och mest troligt hade du äl idag.

  • Mascaraklumpar

    Eftersom ägglossningen hos vissa sker innan lh-toppen och det kan ske en fördröjning mellan den faktiska lh-stegringen och upptäckten av den (i och med att man bara testar en gång per dygn) så kan det i några fall vara för sent att ha sex när man får utslag på testet. Jag tror att det i allmänhet är ett större problem än att man har för lite sex efter att testet slagit om till positivt. Det bästa är om man kan använda testet för att avgöra när i cykeln ägglossningen sker generellt, snarare än när i en specifik cykel den sker, men det kräver ju att man har någorlunda regelbunden mens.

    För att förtydliga: ja, det finns antagligen en god chans, men den hade varit ytterligare något större om ni även haft sex mellan den 18e och den 24e.

  • Undrandee
    Mascaraklumpar skrev 2020-02-26 11:15:09 följande:

    Eftersom ägglossningen hos vissa sker innan lh-toppen och det kan ske en fördröjning mellan den faktiska lh-stegringen och upptäckten av den (i och med att man bara testar en gång per dygn) så kan det i några fall vara för sent att ha sex när man får utslag på testet. Jag tror att det i allmänhet är ett större problem än att man har för lite sex efter att testet slagit om till positivt. Det bästa är om man kan använda testet för att avgöra när i cykeln ägglossningen sker generellt, snarare än när i en specifik cykel den sker, men det kräver ju att man har någorlunda regelbunden mens.

    För att förtydliga: ja, det finns antagligen en god chans, men den hade varit ytterligare något större om ni även haft sex mellan den 18e och den 24e.


    Jo vi hade även den 21 på fredsgen där imellan.

    Tack för ditt svar!
  • Undrandee
    Anonym (Jopp) skrev 2020-02-26 10:41:37 följande:

    Om ni hade sex samma dag som positivt äl-test finns absolut chans till graviditet. Spermier lever åtminstone 2-3 dagar och mest troligt hade du äl idag.


    Tack för svar! Oj så pass som idag? Hade gissat på att ÄL skedde igår. Ja alltid lär man sig något
  • Maily
    Mascaraklumpar skrev 2020-02-26 11:15:09 följande:

    Eftersom ägglossningen hos vissa sker innan lh-toppen och det kan ske en fördröjning mellan den faktiska lh-stegringen och upptäckten av den (i och med att man bara testar en gång per dygn) så kan det i några fall vara för sent att ha sex när man får utslag på testet. Jag tror att det i allmänhet är ett större problem än att man har för lite sex efter att testet slagit om till positivt. Det bästa är om man kan använda testet för att avgöra när i cykeln ägglossningen sker generellt, snarare än när i en specifik cykel den sker, men det kräver ju att man har någorlunda regelbunden mens.

    För att förtydliga: ja, det finns antagligen en god chans, men den hade varit ytterligare något större om ni även haft sex mellan den 18e och den 24e.


    Hur kan ägglossningen hända innan lh-toppen? :O Jag trodde den alltid hände 12-48h efter den? Att det var lh-toppen som gjorde att ägget sedan kunde lossna. Jag förstår att man ibland upptäcker lh-toppen senare men kan ägglossningen verkligen ske före?
  • Undrandee
    Maily skrev 2020-02-26 11:57:40 följande:

    Hur kan ägglossningen hända innan lh-toppen? :O Jag trodde den alltid hände 12-48h efter den? Att det var lh-toppen som gjorde att ägget sedan kunde lossna. Jag förstår att man ibland upptäcker lh-toppen senare men kan ägglossningen verkligen ske före?


    Det var det jag trodde oxå efter vad jag försökt att läsa mig till. Jag testade inte på söndagen för jag trodde jag redan haft ÄL. Så kan ju ha haft positivt då med vad jag förstår? Det här är en enda djungel att lära sig alltså :P
  • Maily
    Undrandee skrev 2020-02-26 12:00:19 följande:
    Det var det jag trodde oxå efter vad jag försökt att läsa mig till. Jag testade inte på söndagen för jag trodde jag redan haft ÄL. Så kan ju ha haft positivt då med vad jag förstår? Det här är en enda djungel att lära sig alltså :P
    Verkligen! Det känns som att ju mer jag läser och ju mer jag testar olika fertilitetstecken, desto mer förvirrad blir jag Drömmer 
  • Undrandee
    Maily skrev 2020-02-26 13:59:24 följande:

    Verkligen! Det känns som att ju mer jag läser och ju mer jag testar olika fertilitetstecken, desto mer förvirrad blir jag  


    Ja men exakt, Känner samma! Jag känner mig annorlunda för alla (dom flesta) har massa ÄL flytningar, ont i brösten osv osv. men jag känner INGET! Då börjar jag tro att, shit jag kanske inte har ägglossning! Så får jag panik för att något är fel på det sättet. Så jag tänkte ge dessa tester en chans, är andra månaden med dessa men som sagt, man vet ju aldrig NÄR ägget släpper eller OM det släpper! Och ssmtidigt vill jag inte missa nån månads ÄL men samtidigt är schema sex så avtändande... *suck*
  • Maily
    Undrandee skrev 2020-02-26 14:39:30 följande:

    Ja men exakt, Känner samma! Jag känner mig annorlunda för alla (dom flesta) har massa ÄL flytningar, ont i brösten osv osv. men jag känner INGET! Då börjar jag tro att, shit jag kanske inte har ägglossning! Så får jag panik för att något är fel på det sättet. Så jag tänkte ge dessa tester en chans, är andra månaden med dessa men som sagt, man vet ju aldrig NÄR ägget släpper eller OM det släpper! Och ssmtidigt vill jag inte missa nån månads ÄL men samtidigt är schema sex så avtändande... *suck*


    Jag har haft ÄLflytningar i tre dagar men inte idag och när jag testat med vanliga ÄL-test så ser det ut som det går upp och ner olika dagar helt slumpmässigt. Med det digitala testet har jag haft blinkande gubbe/hög fertilitet i 7 dagar nu men inget max...

    Tempen är jättekonstig också och följer inte de andra tecknen. Hoppas verkligen jag haft ägglossning för vi hade sex fem dagar i rad och nu går det inte längre, haha. Är helt slut. Förstår vad du menar med avtändande.

    Jag testade med digitalt test förra mån och fick då max fertilitet första testdagen dag 7! Vilket är ju för tidigt. Och sen stänger testet av sig så man inte kan testa mer... blir stressad av dessa test! Men man vill ju inte missa...
Svar på tråden ÄL, har ägget släppt?