• Anonym (förvi­rrad)
    Tue 25 Feb 2020 23:16
    208 visningar
    6 svar
    6
    208

    få ner vikten på ena men upp på den andra tjejen

    Så jag har ett smått dilemma..

    min 9 åring brukade gå hos en dietist för att hon har haft problem ed vikten och går upp i vikt lätt..
    vi fick bukt på problemet men nu börjar det om.

    hon äter frukost innan skolan, sen fruktstund. sen lunch där hon äter 2 - 3 portioner!! sen macka på fritids sen middag hemma....... jag försöker stoppa och bara ha en portion till lunch men då ingen är där för att stoppa henne fortsätter hon.. men då tänkte jag att vi kunde skippa middag hemma och bara ha något litet och lätt och jag får äta mitt huvudmål på jobbet till lunch.. 

    men då har jag en 7 åring som är snarare underviktig...
    hon är alltid hungrig och äter väldigt små portioner åt gången då hhon fort blir mätt.. om jag slutar med middag som så är ju inte bra för henne men om jag ger henne middag så känner jag mig elak mot 9åringen som jag absolut inte vill ge fel syn på mat.

    jag vill stabilisera vikten på 9åringen utan att hon ska känna att vi är ute efter hennes vikt på så sätt samtidigt vill jag att 7åringen går upp lite i ivkt då hon är nästan bara skinn och ben. 

    9åringen är den lataste och vägrar fysisk aktivitet om hon kan och det inte är dans.. 7åringen kan jag inte få till att sitta stilla alls. full av energi.

    så jag vet inte vad jag ska göra eller vad jag ska göra till middag om det ska vara så här.
  • Svar på tråden få ner vikten på ena men upp på den andra tjejen
  • Anonym (L)
    Tue 25 Feb 2020 23:26
    #1

    Första jag tänker är väl om 9åringen med godis läsk osv. Sen kanske hitta på något så 9åring rör sig. Innan man börjar greja med maten men också se över av vilken typ av mat det slinker ner 2-3 portioner av.

    Alla är olika och i en viss ålder kan man vara mullig men sen över en sommar så är det som borta.

  • Anonym (Gasa)
    Wed 26 Feb 2020 01:07
    #2

    Ett perspektiv... hur mår dottern över sin vikt? Jag var klart bland de större barnen fram till tonåren och fick höra hos skolsystern att ?jag alltid legat över min viktkurva?. Jag var absolut inte det, motionerade, men var helt enkelt bland de grövre. Jag uppskattade också mat i alla dess former, men var nog inte lika extrem som din dotter verkar.

    Jag var FULLT medveten om detta och har sedan tidigt sett mig själv som tjock. När jag var yngre lade jag nog inte så mycket vikt vid det utan det var bara ett konstaterande, men med tiden började mina värderingar i det hela och det har slutligen resulterat i självsvält. Då efter att ha mått dåligt av att känna mig tjock under flera år.

    Det jag försöker säga är att ni kanske redan är i ett läge där dottern mår dåligt.

    Jag vet inte hur man ska göra för att begränsa matintag på bästa sätt dock. Vad säger dottern? Hon kanske behöver prata med någon för att få bukt med eventuellt hetsätande.

    VARFÖR äter hon så många portioner i skolan? Är maten ens så god. Hon kanske äter av bara farten och inte reflekterar. Kanske är det bättre att Vurma för att ni ska äta god mat hemma, så att skolmaten känns tråkigare. Alltså inte plocka bort middagen.

    Hoppas ni finner en lösning. Situationen låter verkligen jobbig

  • Wed 26 Feb 2020 07:29
    #3

    Att plocka bort middagen är ju inte ett sunt synsätt. Det kommer ju bara göra att flickan äter mer i skolan när hon vet att det kanske bara blir en kvällsmacka hemma.

    Se istället till att maten hemma är vettig och ha inte hemma en massa onödigt typ sockrade fruktyogurt och vitt bröd.

    Man kan servera samma mat men få olika viktresultat om man tänker till lite.

  • Anonym (Nn)
    Wed 26 Feb 2020 08:38
    #4

    Gör portioner, lika stora till båda barnen som baseras på hur mycket 7 åringen orkar/bör äta. Då äter ju inte 9 åringen för mkt den måltiden i alla fall.

    Äter 9 åringen fort? Jag tänker att hon kanske äter upp sin portion sen känns det naturligt att ta mer men sen är de andra inte klara så då sitter hon där och kan inte riktigt hejda sig för alla andra äter... Kanske hjälper om hon äter långsammare? Jag kunde själv förut vara såhär, har svårt för att inte ta mer om det står rakt framför mig...

    Har du sagt till henne att man inte äter tre portioner? Lägg tyngd på att det inte är nyttigt och hälsosamt, att hon kanske blir för mätt så att hon inte orkar röra på sig sen för då mår hon kanske illa? Gör någon deal med henne att EN hel portion sen kanske liiite till om det var väldigt gott eller nått sånt?

  • Wed 26 Feb 2020 08:42
    #5
    +1

    Ta inte bort middag! Barnen behöver lära sig ett sunt, regelbundet ätande. Servera bra mat och begränsa mängden om det behövs, erbjud mer grönsaker om man är extra hungrig. Servera morotsstavar och liknande plockgrönsaker innan middagen, så är man inte lika hungrig vid matdags.

    Vad gäller rörelse är du förälder och bestämmer. Har inte bara med vikt att göra, barn ska röra sig minst 60 minuter om dagen för att må bra. Då räknas inte en 40-minuters idrottslektion i skolan som 40 minuter - en stor del av tiden är samling, vänta i kö etc. De flesta barn når inte upp till 60 minuter om dagen, även om deras föräldrar tycker att de är aktiva.

    Förklara för barnen att kroppen BEHÖVER rörelse och gå helt enkelt ut minst en timme om dagen. Promenera, gå till lekparken, cykla... Som att borsta tänderna och duscha, man gör det helt enkelt även om man inte vill. 

    Sedan SKA 7-åringar vara tunna. Vi har förvridit vår syn på normalvikt eftersom så många är överviktiga, oftast behöver man inte alls bekymra sig för barn som är magra. Att se revben och ryggrad på en 7-åring (som bor i Sverige och har tillgång till mat) är oftast helt normalt. Om inte skolhälsovården eller BVC sagt annat så sitt lugnt i båten och låt barnet utvecklas normalt. 

  • Anonym (Ta inte bort middag­en)
    Wed 26 Feb 2020 11:39
    #6

    Att skippa måltider är ju bara vansinne, hon är 9 och behöver äta ordentligt.

    Sen blir man faktiskt inte tjock av (rätt sorts) mat, ät mycket grönsaker och protein, inte korvstroganoff med grädde och vitt ris t.ex. barn behöver fortfarande kolhydrater så det ska du inte utesluta helt men broccoli t.ex. är mättande, ugnsrostade grönsaker, potatis och köttfärsbiffar kan man äta ganska mycket av utan att gå upp i vikt. Det är viktigare vad man äter och inte hur mycket.

    7åringen kommer att komma ikapp så småningom men det är ditt ansvar att aktivera barnen, hitta någon aktivitet helt enkelt, jaga Pokemon, åk skridskor, cykla med familjen, promenader där ni letar pinnar, stenar, kottar mm att pyssla med när ni kommer hem, googla efter lite idéer, har ni lite med tid på vardagen så ta promenaderna i veckan och spara själva pysslandet till helgen ... Det finns garanterat något barnet gillar men du måste se till att det händer.

    Hade mina barn fått välja hade de aldrig gått ut utan suttit med telefon och iPad konstant, de är jämngamla med dina :)

Svar på tråden få ner vikten på ena men upp på den andra tjejen