• PetraGotland

Fel på min kärlek

Jag börjar tro att jag gör något fel när jag älskar någon..

För de jag har älskat har alla blivit elaka mot mig så fort jag verkligen känner att jag älskar den människan.

Alla på olika sätt men ändå gör de saker som jag inte förstår att man kan göra mot någon man har ett kärleksförhållande med.

Ofta är det väldigt respektlösa saker som fast man har pratat om att göra något eller inte ändå gör tvärtom.

*En rökte inomhus när jag var gravid fast vi pratat om de och när jag ifrågasatte de så va de mig de va fel på. Och sen fortsatte han på samma bana med flera saker som att lämna allt ansvar på mig med hem och hans tidigare barn. Kom inte hem när han sagt de osv...

*En var väldigt hårdhänt vid intimitet och jag berättade att jag inte gillade det samt att han kollade på mycket porr som jag ifrågasatte när det var mer misshandel än vanligt porr men ändå fortsatte kolla på hårdhänt porr och vara otrogen samt ekonomiskt oaktsam. Och psykiskt misshandlade mig under flera år då jag stannade för att han ibland var väldigt snäll och så vände de till att bli väldigt elak sen snäll osv Han blev också mer och mer hårdhänt när vi hade sex.

*En kunde försvinna under perioder med massa olika ursäkter för att komma tillbaka en gång i månaden typ och säga att han älskar mig för att sen försvinna igen...

Jag vet inte om det är jag som gör något fel men jag försöker vara väldigt förstående och accepterande, jag tycker om närhet men kan ändå leva ett eget liv så är inte klängig, jag klarar mig bra ensam och är händig osv. Jag har inte behövt dem jag varit kär i så att säga utan jag har älskat dom för dem var även när de började vara elaka mot mig tog inte min kärlek slut och jag försökte lugnt prata igenom de som hände. Men de bara fortsatte och ibland blev de bara värre.

Gör jag något fel när jag älskar för att framkalla dåligt beteende hos de jag blir kär i?

Vad kan vara orsaken till att de jag älskar blir elaka mot mig? De fortsätter och säga att de älskar mig men det deras beteende berättar är något annat.

Gör jag fel? Är det fel på min kärlek/mitt beteende?

• Svar på tråden Fel på min kärlek
  • KKarate

Du verkar söka dig till trash.

• KKarate

Nu när du är singelmamma så blir det nog ännu svårare att hitta kvalitativa singelmän. Kvalitativa singelmän har kvinnor på rad.

• PetraGotland

Så jag ska ge upp? För att jag är mamma? Är det så få kvalitativa singelmän och så många kvalitativa kvinnor utan barn menar du att de män som har kvalité och inte är trash hellre väljer en utan barn?

• Fjäril kär

Du verkar hitta män som är dåliga för dig. Frågan är ju varför du dras till uppenbart elaka och våldsamma män? Ser du inte själv hur de beter sig?

Självklart kan du hitta bra män men du måste börja jobba på dig själv och tuffa till dig och ställa krav på dig själv.

• PetraGotland

Jag blir inte så lätt kär... Och nej jag märker inte hur de är förrän jag redan blivit kär. Därför jag undrar om det är något fel på min kärlek eller mig som framkallar deras beteende. Eller om jag bara ska lämna direkt när jag märker minsta lilla och vara ännu mer ensam än jag redan är. Har typ bara varit kär fyra gånger i mitt 40åriga liv. Ingen lycklig kärlek visade de sig nån av gångerna.

Vad kan jag göra för att påverka det så det blir bättre?

Går de?

• Fjäril kär
    PetraGotland skrev 2020-02-26 20:32:45 följande:

Jag blir inte så lätt kär... Och nej jag märker inte hur de är förrän jag redan blivit kär. Därför jag undrar om det är något fel på min kärlek eller mig som framkallar deras beteende. Eller om jag bara ska lämna direkt när jag märker minsta lilla och vara ännu mer ensam än jag redan är. Har typ bara varit kär fyra gånger i mitt 40åriga liv. Ingen lycklig kärlek visade de sig nån av gångerna.

Vad kan jag göra för att påverka det så det blir bättre?

Går de?

Deras beteende kommer inte hux flux utan finns från början, men i samma stund du uttrycker din kärlek så blir du lätt att manipulera och styra då kärlek blir en svaghet för dig och du blir utnyttjad.

Felet du gör är att du blir kär i fel egenskaper från början och kanske nånstans tycker att vissa beteenden är okej från början för att du tror att de ändrar sig bara ni blir tillräckligt kära i varandra.

Om du tittar tillbaka så ser du nog att många beteenden fanns från början och sen eskalerade och blev värre med tiden.

Du måste lära dig att hitta rätt sorts man med rätt egenskaper och lita på att du är värd att vara kräsen
  • AndreaBD

Antagligen står du ut med för mycket. Man bör nog inte vara förstående och snäll när partnern är elak första gången, utan då bör du vara tydlig med att du inte accepterar sånt. Sedan kan man ge en chans till kanske, men inte mer. Numera skulle jag inte ens ge en andra chans, för att jag vet att det kommer att hända igen.

Och då kommer vi till en annan sak: Nämligen att det egentligen måste vara så att du väljer en viss typ män. Har du upplevt sånt som barn? Har din pappa varit så mot din mamma, eller tvärtom? Jag rekommenderar Robin Norwoods book "kvinnor som älskar för mycket". Det hjälpte mig att ändra på mitt urval av partner. 

Du kan räkna med att knepiga män väljer kvinnor som har en slags tålamod för knepiga män. Så - ha inte det. Insistera på att din partner måste bete sig som en vuxen människa och inte försöker få dig att lösa hans problem. Hans problem är inte ditt problem. Du har inte bara jobbet, utan du kommer också att skulden för allt som inte går bra. Och det kommer inte att lösa något. Så ta inte på dig sånt ansvar! 

• AndreaBD

Angående Robin Norwoods bok, så menade jag att den hjälper att identifiera vad det är för mönster man har, vilka slags män man väljer och varför. Det finns nämligen så många exempel beskrivna, så att man lätt kan känna igen sig i någon eller några av dessa.

Och var inte rädd för att män lämnar dig om du ställer kravet att de ska ta ansvar för sitt eget beteende. Alla ansvarslösa män kommer då förstås att sticka snabbt, men de är verkligen inget att ha!!! 

• Mimosa86

Det finns inget fel i att vara en snäll älskande människa.

Det är männen du träffar som är fel och felet ligger hos dem, inte dig.

Vad du kan göra för att sålla ut dem snabbt är att ställa krav som du inte viker en tum från. Röka inomhus? Tack och hej. Next.

• jrockyracoon
    PetraGotland skrev 2020-02-26 01:26:11 följande:

Jag börjar tro att jag gör något fel när jag älskar någon..

För de jag har älskat har alla blivit elaka mot mig så fort jag verkligen känner att jag älskar den människan.

Alla på olika sätt men ändå gör de saker som jag inte förstår att man kan göra mot någon man har ett kärleksförhållande med.

Ofta är det väldigt respektlösa saker som fast man har pratat om att göra något eller inte ändå gör tvärtom.

*En rökte inomhus när jag var gravid fast vi pratat om de och när jag ifrågasatte de så va de mig de va fel på. Och sen fortsatte han på samma bana med flera saker som att lämna allt ansvar på mig med hem och hans tidigare barn. Kom inte hem när han sagt de osv...

*En var väldigt hårdhänt vid intimitet och jag berättade att jag inte gillade det samt att han kollade på mycket porr som jag ifrågasatte när det var mer misshandel än vanligt porr men ändå fortsatte kolla på hårdhänt porr och vara otrogen samt ekonomiskt oaktsam. Och psykiskt misshandlade mig under flera år då jag stannade för att han ibland var väldigt snäll och så vände de till att bli väldigt elak sen snäll osv Han blev också mer och mer hårdhänt när vi hade sex.

*En kunde försvinna under perioder med massa olika ursäkter för att komma tillbaka en gång i månaden typ och säga att han älskar mig för att sen försvinna igen...

Jag vet inte om det är jag som gör något fel men jag försöker vara väldigt förstående och accepterande, jag tycker om närhet men kan ändå leva ett eget liv så är inte klängig, jag klarar mig bra ensam och är händig osv. Jag har inte behövt dem jag varit kär i så att säga utan jag har älskat dom för dem var även när de började vara elaka mot mig tog inte min kärlek slut och jag försökte lugnt prata igenom de som hände. Men de bara fortsatte och ibland blev de bara värre.

Gör jag något fel när jag älskar för att framkalla dåligt beteende hos de jag blir kär i?

Vad kan vara orsaken till att de jag älskar blir elaka mot mig? De fortsätter och säga att de älskar mig men det deras beteende berättar är något annat.

Gör jag fel? Är det fel på min kärlek/mitt beteende?

Enligt mig tycks du göra följande misstag:
    1. Att du väljer dessa destruktiva män. 
    2. Att du är kvar med dessa destruktiva män så länge som du är.
    3. Att du tillåter dig att förälska dig i dessa destruktiva män.
    4. Att du är förstående och accepterande mot personer som du inte borde vara förstående och accepterande emot, eftersom det leder dig bort från en sund, långsiktig och hälsosam relation.

Angående 1. Jag förstår ju att det kan vara svårt att veta huruvida de män man finner attraktiva är destruktiva eller ej. De stora sakerna visar sig ofta inte förrän de har blivit mer trygga med dig. Alla vill ju visa upp sina bästa sidor. Men man kan ta höjd för den risken genom att vara väldigt observant på varningstecken, t.ex. brist på respekt, empati, svartsjuka, förakt mot andra, våldstendenser, etc. Du behöver söka efter män med goda kvalitéer som bevisar för dig att de faktiskt bryr sig om dig helt osjälviskt och att de har sunda och bra värderingar.

Risken är förstås att du inte blir attraherad av sådana män eftersom du kanske har ett "rubbat" attraktionsmönster som du kan ha fått från tidiga modeller (som Andrea, var inne på). Om du vill ändra på det behöver du antagligen gå i terapi.

Angående 2: Att du är kvar med män som är destruktiva kan ha flera orsaker. Kanske manipulerar de dig och sänker dig så att det blir svårt för dig att lämna. Eller också kanske du själv, förblindad av förälskelse, tror att det ordnar sig. Du behöver kanske hitta bättre gränser för när något har gått överstyr. Det kan du också få hjälp med i terapi.

Angående 3: Man kan styra sina tankar och därmed omfamna eller välja bort en begynnande förälskelse. Är det en person som man på förnuftmässiga grunder vet saknar de kvalitativa egenskaper som krävs för en längre relation, gör man bäst i att på alla sätt försöka hindra en från att falla pladask. När romantiska tankar kommer upp kan man avfärda dessa. Man kan rent fysiskt försöka avlägsna sig från personen och undvika kontakt, etc.

4. Det är farligt och destruktivt att visa förståelse och vänlighet mot personer som i grunden är manipulativa och inte vill en väl. Då kommer de utnyttja ens välvilja till max för sina egna egoistiska syften. Det är därför viktigt att man lär sig att inte ge kärlek och omtanke till dem som inte ger samma sak tillbaka. Leta reda på en man som har samma generösa och förstående läggning som dig och så kan ni lyfta varandra i ett fint samspel. Skitstövlarna behöver hårda nypor för att kunna hållas civila.
Svar på tråden Fel på min kärlek