Forum Samhälle - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Kvinnor som från Öst Europa som utnyttjar män?

Ons 26 feb 11:29 Läst 0 gånger Totalt 78 svar
    Ons 26 feb 11:29
    Kvinnor från öst europa (Estland) som utnyttjar män?
    Är detta en nytt fenomen?

Har aldrig hört om detta innan jag träffade min sambo som berättat många timmar detaljerade historier om hans ex och till min fasa verkar det vara just detta som hänt honom!  
    Har aldrig hört några så sjuka och äckliga historier om någon annan levande människa än min sambos ex så vill gärna höra andras åsikt om detta och ifall det är ett engångsfall eller något som drabbar många? 
    Är det vanligt att kvinnor för östeuropeiska länder kommer till sverige och utnyttjar män? 
    Jag är inte på något sätt emot andra länder men efter att ha hört mycket om detta har jag börjat fundera vad som egentligen hänt.

Sammanfattning om vad som hänt:

Min sambo berättade att han träffat en äldre kvinna från Estland på mötesplatsen.se när han var ensam och nyinflyttad i Stockholm. Hon var betydligt äldre och hade barn sen tidigare. Han säger att han tyckte hon verkade snäll...... men det ändrades snabbt när hon började utnyttja honom för pengar, tvingade sambon köpa allt från väskor till jackor, smink, leksaker  och skicka pengar till fattiga släktingar i Estland samt som de dagliga utbrotten började. 
    Det hela övergick till att han försörjde både henne och sonen från ett annat förhållande då hon inte vare sig kunde få ett arbete eller förstå språket speciellt bra.
    Kvinnan ljög också om att hon tog p piller och de fick ett barn. Min sambo säger att hon förstörde hans liv eftersom barnet var oönskat och bara ledde till ännu värre ekonomiskt utnyttjande och sjuka krav på att köpa saker, samt att han nu var bunden till den äldre fattiga kvinnan för livet. 
    Efter barnet så övergick kraven till extremt och hon började köpa saker på Klarna i sambons namn när han inte längre hade pengar kvar, kvinnan vägrade betala för den andra sonen samt hyran. 
    Min sambo gjorde slut och bad kvinnan flytta ut, då han förstod att kvinnan bara skulle fortsätta kräva honom på pengar och utnyttjade honom til max. Kvinnan kunde inte längre betalade hyran utan köpte dyra wakeboards för pengarna som hon fick in.Trotts att sambon fått nog så vägrade kvinnan att flytta och utnyttjade honom att betala för sig och barnen i över 4 år..
    Hon tog ut så mycket pengar från sambon att hans företag gick i konkurs, sålde deras pass samt barns bass och låssades de var stulna, låssades att hennes personnummer blivit kapat för att ta kreditkort. Tog höga bostadsbidrag och lån som sambon än idag har höga skulder på
    Kvinnan tog allt barnbidrag till sitt eget konto samt fler barstillägg för alla barn med olika mön. Hon lärde upp sonen att tigga till sig saker på samma sätt som hon själv betett sig. Går viljan inte igenom så skriker hon och får utbrott, ibland skäller hon till och med på busschanfförer på stan.

Började nästan gråta av det sjuka som hänt min sambo och att sånt här händer i Sverige?.

Nuläget

Idag har kvinnan flytta? och fått barn med en tredje man som hon utnyttjar på samma sätt för mat, kläder, smink och husrum. Hon skriver och ringer ofta hotfulla samtal till min sambo med krav på att han ska betala och köpa saker än idag med regelbundna hot och sonen gråter varje vecka han ska till mamman.. så min magkänsla är att något känns allvarligt fel och jag mår dåligt av detta också. 

Jag funderar mycket på det här dagligen och vill gärna skriva av mig och höra någon annans åsikt..

Är detta beteende vanligt för estländska kvinnor?
    Kan det vara något kulturellt som gör att detta sker eller är det ekonomiskt pågrund av låg levnadsstandard som tvingar kvinnorna till detta?
    Har någon fler hört talas om sånt här  som hänt eller är det extremt ovanligt?
    Är det något kulturellt eller psykiskt som orsakat detta?
    Vet ni fler som drabbats? Ifall detta är ett känt samhällsproblem som jag inte vetat om förrän nu?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-14 17:48
    Uppdatering:

Månaderna går och jag mår fortfarande dåligt och det vidriga som min sambo berättar om det vidriga exet.

Har svår att sova och en ständig äckelkänsla som förföljer mig av de återkommande sjukare och sjukare historierna..

En sammanfattning av det sambon berättat för att sammanfatta endel av allt som hänt hittills.

Sammafattning

- Hans ex var en fattig äldre kvinna som flytt från Estland, kommit till Sverige och hittills fått barn med 3 olika män som hon utnyttjar för barnbidrag och bidragsstöd av staten.

- Exet jobbar inte och lever på att utnyttja män i Sverige samt höga kreditkortskulder och studielån från csn. Blev choklad och äcklad av att min sambo är en av dessa män som blivit psykiskt och finansiellt utnyttjat (hon har tagit lån i hans namn, krävt pengar och dyra saker och lurat sig till att få barn med honom med mera)

- Innan min första födelsedag tillsammans (6 månader in i vårat förhållande) så berättande min sambo massor om dyra presenter han gett exet (Michael kors väskor, frisörbesök och vinterjackor för tusentals kroner). Tänkte att han verkar väldigt generös, men på min födelsedag 2 dagar senare fick jag ingen present och blev rätt ledsen (inte för att jag behöver en present men sättet att känna sig mindre värd men sa inget då, kanske han glömde)

- Exet hade massor av lån hos kronofogden och kunde inte betala hyran. Tog bostadsbidrag på sambons namn som han fortfarande har stora skulder på.

- Sambons företag gick i konkurs pågrund av exet

- Sambon tvingades betala exets mammas tandläkare i Estland och regelbundet skicka delar av sin lön dit

- Exet låssades att hennes kreditkort blivit kapat för att köpa saker och sen polisanmäla det. Sålde även deras gemensamma barns pass för att få ut pengar.

- Exet har en stark psykisk personlighetsstörning och brukar skälla ut busschafförer på stan. Detta har gjort att även deras gemensamma barn får starka utbrott och skäller ut och bestämmer över andra människor.

- Exet försvann på helgerna och tvingade sambon att vakta hennes andra barn.

- Exet köper dyra saker åt barn och skickar kvittona åt min sambo

- Exet vägrar dela på barnbidraget och har det till sitt egen konto

- Exet utnyttjade min sambo för att få ett barn och ljög om att hon tog p piller och gör samma mot flera andra män

- Exet stjäl saker som sambon köpt och fått i present (elvisp, grill, våffeljärn) och flera saker har spårlöst försvinnit 

- Exet lämnar sina gamla gynekologpapper i våran lägenhet på ett bord (obehagligt)
    Exet vägrade flytta fast sambon gjort slut och bett henne flytta och utnyttjade dig flera år efter med att bo kvar och vägra betala för sig

- Deras gemensamma son berättar att han önskar sig en ny mamma och gråter vilt när han hör att han varannan vecka ska till sin mamma och verkar se det som ett straff
    Min sambo har sagt att det känns som det är han som försörjer exet och de andra barnen från olika män och att hon ständigt kräver han på pengar för barnkläder, busskort (hotar att inte hämta sonen från dagis annars, tar allt barnbidrag) med mera.

- Finns inlägg på google om exet där exet skrivit att hon är en häxa (?) Verkar stödja dessa påståenden..

- Sambon har väldigt svårt och velig att bestämma väg eller restaurang om vi är ute och går och säger att han är van att exet bestämde allt och inte är van vid att få ha egen vilja (?)

- Exet bryter kontakten med sina systrar och släktingar ofta och tar bort dem från facebook för att hämnas. Mycket drama och bråk med släktingar och bekanta samt skickar hotfulla sms där hon skriver elaka saker att sambon är en dålig pappa och diverse hot.

- Deras gemensamma son har även blivit misshandlad av sin styrpappa . Har lett till polisanmälan och besöksförbud. Exet vägrar ta emot sonen och säger att han ljugit och vill inte ha honom hos dem under hela sommaren. Leder till att sonen bajsar på sig varje dag och får dagliga vredesutbrott hela sommaren.

- Efter 3 månader med att vart med exakts son dagligen som bajsat på sig och fått galna utbrott dagligen och vi äntligen är lediga några timmar när exet har besökstid så ringer exet på högtalar telefon till min sambo och skriker högt att sonen kissar på sig i panik. Obehagligt och extremt konstigt samtal.

- Exet döper sin babyn till samma som min sambos andra namn och hans brors namn (?) som hon fått med en tredje man nyligen efter att de separerat. Varför välja min sambos namn till sitt nya barn??

- Blev extremt ledsen när min sambo sa att han inte ville ha barn med mig då det vart så extremt hemskt med exet och hans oönskade son - och trodde att jag skulle acceptera att bo med hans son och honom samt bli trakasserad om det hemska exet dagligen utan att ha en egen familj.

- Mådde svårt psykiskt dåligt i flera månader och grät varje natt efter detta hemska uttal. Ändrade sig när han såg hur dåligt jag mådde och slutade eftersom trakassera mig med exet.

- Sonen äter middag med massor av tallrikar i sängen och när jag reagerar och tycker det är konstigt och ohygieniskt med alla matrester och disk i sängen säger sambon att det är internationellt beteendet. Någon de gör i andra länder. Antar det kanske är från Estland och kommer från exet och känns också extremt konstigt.

- En annan tjej som min sambo berättat om att han gillade innan mig blev tydligen också trakasserad på samma sätt av min sambo om det sjuka exet och stod inte ut och valde en annan kille. Jag har även svårt att veta om jag klarar av detta längre och mår dåligt av att tänka på detta.

- Så fort sambon fick in pengar på sålda artiklar krävde exet att han köpte smink och personliga hygiensaker åt henne. Han la ned företaget pågrund av detta.

- Exet skyllde på att hennes systers man köpte allt åt henne och hon ville bli behandlad på samma sätt och få allt hon pekar spå annars skulle ett galet utbrott ske (?)??

- Exet brukade kräva till sig att låna pengar av sambons föräldrar när hon inte hade egna pengar

- Tvingar sambons föräldrar 70+ köra runt henne och sonen från andra män då hon inte hade körkort

- Min sambo har berättat detaljerade äckliga detaljer om exets förlossning av deras oönskade son. Var bland annat en ?blixt förlossning? och mycket sjukt som hände. Berättade åt sambon att jag mår illa av hans äckliga detaljerade berättelser om detta då jag redan matats med sjuka ex historier var detta gränsen. Min sambo jobbar även som lärare och hittade massor av prov på köksbordet med detaljerade frågor om ?blixt förlossning? och liknande frågor som påminner om de sjuka som sambon berättat om exet men som nu tas upp på prov åt hans gymnasieelever. Tyckte det var obehagligt och tog upp det min min sambo som blev arg och sa att jag inte hade något att göra med hans papper på bordet.

- Sambon trackaserade mig med mängder av bilder på hans och exets gemensamma barn ända tills jag fick nog och hade över 200 bilder sparade på deras son på telefonen. Tycker inte det är ok att trackaseras med så sjuka vidriga historier om exet och sen massor av bilder på gemensamma barn.

- Sambon satt även upp en tavla i vardagsrummet med hans och exets namn under en bild på deras son. Tyckte det var äckligt och sjukt efter alla tusentals ex historier jag matats med. Han visade även tavlan åt sina föräldrar som också blev arga och upprörda över detta som han utsatt mig för med äckliga tavlan.

- Har visat sig att exet i smyg träffade en annan man och lämnade bort sina barn med en tredje man till min sambo varje helg och gick på salsa och var otrogen

- Den första sonen som exet hade med en annan man från mellan östern var extremt överviktig och åt upp all mat i hela hushållet. Exet tvingade min sambo att betala mat och husrum för den första sonen. Den överviktiga sonen 1 hade alltid samma kalsonger på sig varje dag och dålig hygien samt var väldigt överviktig och åt mer än en vuxen man fast han gick på dagis (?).

- Exet sköljde alltid makaroner i kallt vatten som de tvingades äta och mådde dåligt av den kalla maten (konstigt berättat??)

- När vi först träffades berättade min sambo i över 2 timmar om det äckliga exet på en lång promenad. När vi väl kom tillbaka till lägenheten pekade han på en tavla på väggen och sa stolt att det var en tavla av exets syster. Tyckte det vart mörklagt efter alla avskyvärda historier jag just fått höra om exet och exets underliga liv med alla män och utnyttjanden av män.

- Min sambo var på praktik under 3 månader i Durban. Under de månaderna så kunde exet inte klara av hyran och min sambo fick skicka pengar dit regelbundet och hade inte råd att äta middag eller mat, han gick ner väldigt mycket vikt under de månaderna och blev undernärd pågrund av exet.

- Exet tvingar sonen att gå till skolan under corona utbrottet fast han är ensam i klassrummet med läraren, för att hon inte vill ha honom hemma fast hon är barnledig med det tredje barnet som hon fått med en tredje man och ändå döpt efter min sambo (?) också extremt underligt?

- Exet har ett efternamn som betyder tiggare på ett annat språk. Kopplar det till alla historier min sambo berättat om saker hon tiggt till sig (Mikael kors väska, frisörbesök, dyra vinterjackor, tandläkarbesök åt fattiga släktingar i Estland) samt vägrat betala mat och hyra och stulit allt barnbidrag till sitt eget konto.

- Även den tredje sonen tigger till sig saker så gott som dagligen, får han inte viljan igenom hotar han att döda och sluta älska sin pappa. Hände dagligen sommaren 2019 och han bajsade även på sig flera gånger per dag och slog sin pappa dagligen. Har skrivit dagbok och ner allt sjukt som hänt gällande exet.

- Sjuka sms och meddelanden från exet dyker upp än idag. Ofta berättar sambon att exet skrivit eller ringt och sagt att han är en dålig pappa

- Sonen skriker alltid i panik då han får veta att han ska åka till sin mamma. Sonen ringer ofta från exet och säger att han vill komma hit under mammans veckor att det är tråkigt där och han verkar vantrivas. Pratar aldrig om mamman när han är här och säger ofta sjuka och konstiga och sjuka saker om mamma som jag reagerat på. Till exempel att han inte får mat där.

Situationen känns sjuk och obehaglig. Känns som en dokusåpa med sjukare innehåll och intriger och sjuka exhistorier och trackaserier... De tusentals historierna om exet fortsätter hagla in och jag tänker ofta på allt som hänt vilket känns så obegripligt och kontorist för mig..

Har ännu hemsk ångest och verkar inte gå över utan snarare öka ju mer jag tänker på att sjukt som hänt och ännu händer här och alla extremt konstiga historier.

Hör varje vecka något nytt äckligt och vidrigt minne om exet fast det nu gått över 2 år.. och över 6 år sen min sambo gjort slut med exet så fortsätter bara historierna att rasa in?.

- Kommer det aldrig sluta?
    - Är det så här vidrigt att vara tillsammans med någon som har barn med en annan kvinna?
    - Ska man acceptera att bli trakasserad och må dåligt av sjuka exhistorier hur länge som helst?
    - Kan allt detta vara sant? Känns så otroligt vidigt och sjukt
  • Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 26 feb 11:37 #1
    Idassommarblogg1 skrev 2020-02-26 11:29:45 följande:
    Kvinnor från öst europa (Estland) som utnyttjar män?
    Är detta en nytt fenomen?

Har aldrig hört om detta innan jag träffade min sambo som berättat många timmar detaljerade historier om hans ex och till min fasa verkar det vara just detta som hänt honom!  
    Har aldrig hört några så sjuka och äckliga historier om någon annan levande människa än min sambos ex så vill gärna höra andras åsikt om detta och ifall det är ett engångsfall eller något som drabbar många? 
    Är det vanligt att kvinnor för östeuropeiska länder kommer till sverige och utnyttjar män? 
    Jag är inte på något sätt emot andra länder men efter att ha hört mycket om detta har jag börjat fundera vad som egentligen hänt.

Sammanfattning om vad som hänt:

Min sambo berättade att han träffat en äldre kvinna från Estland på mötesplatsen.se när han var ensam och nyinflyttad i Stockholm. Hon var betydligt äldre och hade barn sen tidigare. Han säger att han tyckte hon verkade snäll...... men det ändrades snabbt när hon började utnyttja honom för pengar, tvingade sambon köpa allt från väskor till jackor, smink, leksaker  och skicka pengar till fattiga släktingar i Estland samt som de dagliga utbrotten började. 
    Det hela övergick till att han försörjde både henne och sonen från ett annat förhållande då hon inte vare sig kunde få ett arbete eller förstå språket speciellt bra.
    Kvinnan ljög också om att hon tog p piller och de fick ett barn. Min sambo säger att hon förstörde hans liv eftersom barnet var oönskat och bara ledde till ännu värre ekonomiskt utnyttjande och sjuka krav på att köpa saker, samt att han nu var bunden till den äldre fattiga kvinnan för livet. 
    Efter barnet så övergick kraven till extremt och hon började köpa saker på Klarna i sambons namn när han inte längre hade pengar kvar, kvinnan vägrade betala för den andra sonen samt hyran. 
    Min sambo gjorde slut och bad kvinnan flytta ut, då han förstod att kvinnan bara skulle fortsätta kräva honom på pengar och utnyttjade honom til max. Kvinnan kunde inte längre betalade hyran utan köpte dyra wakeboards för pengarna som hon fick in.Trotts att sambon fått nog så vägrade kvinnan att flytta och utnyttjade honom att betala för sig och barnen i över 4 år..
    Hon tog ut så mycket pengar från sambon att hans företag gick i konkurs, sålde deras pass samt barns bass och låssades de var stulna, låssades att hennes personnummer blivit kapat för att ta kreditkort. Tog höga bostadsbidrag och lån som sambon än idag har höga skulder på. 
    Kvinnan tog allt barnbidrag till sitt eget konto samt fler barstillägg för alla barn med olika mön. Hon lärde upp sonen att tigga till sig saker på samma sätt som hon själv betett sig. Går viljan inte igenom så skriker hon och får utbrott, ibland skäller hon till och med på busschanfförer på stan.

Började nästan gråta av det sjuka som hänt min sambo och att sånt här händer i Sverige?.

Nuläget

Idag har kvinnan flytta? och fått barn med en tredje man som hon utnyttjar på samma sätt för mat, kläder, smink och husrum. Hon skriver och ringer ofta hotfulla samtal till min sambo med krav på att han ska betala och köpa saker än idag med regelbundna hot och sonen gråter varje vecka han ska till mamman.. så min magkänsla är att något känns allvarligt fel och jag mår dåligt av detta också. 

Jag funderar mycket på det här dagligen och vill gärna skriva av mig och höra någon annans åsikt..

Är detta beteende vanligt för estländska kvinnor?
    Kan det vara något kulturellt som gör att detta sker eller är det ekonomiskt pågrund av låg levnadsstandard som tvingar kvinnorna till detta?
    Har någon fler hört talas om sånt här  som hänt eller är det extremt ovanligt?
    Är det något kulturellt eller psykiskt som orsakat detta?
    Vet ni fler som drabbats? Ifall detta är ett känt samhällsproblem som jag inte vetat om förrän nu?

Det har alltid funnits kvinnor som utnyttjar män, precis som det finns män som utnyttjar kvinnor. Vanligt är det inte, om man ser till befolkningen i sin helhet. Och det är inget som bara kvinnor från Estland gör.

• Anonym (Va?)
    Visa endast
    Ons 26 feb 11:55 #2 -1 +1

Det är ju männen som utnyttjar kvinnorna från fattiga länder och det är dessa män som tar hit dom.

Många män åker till Thailand och utnyttjar kvinnorna där också.

Så det är männen som utnyttjar och inte tvärtom.

• Anonym (K)
    Visa endast
    Ons 26 feb 11:59 #3

Jättebra exempel på att kvinnor även kan utnyttja män och inte alltid tvärt om!

Hört liknande skräck historier!!

• Anonym (G)
    Visa endast
    Ons 26 feb 12:01 #4

Ja det finns kvinnor som utnyttjar män. Men de finns i Sverige också och gäller absolut inte bara östeuropeiska kvinnor. Och som påpekats, det är inte ovanligt att östeuropeiska kvinnor utnyttjas av män heller.

• Ons 26 feb 12:01 #5

Av din beskrivning att döma är den här mannen fullständigt gränslös. Som ett barn. Inser du att han gick in i allt detta med öppna ögon?

• Ons 26 feb 12:11 #6

Tack för era snabba svar! Ja jag försöker förstå hur min man kunde gå in i detta och vad som egentligen hänt. Många tankar kring detta och ifall det kanske är min man som gjort fel och gått in i detta förhållande som verkar helt orimligt konstigt.

Skönt att få reflektera detta med någon. Jag förstår att inte enbart kvinnor från Estland beter sig så här men är min enda erfarenhet av något liknande så kopplade det till den kulturen för att försöka hitta en rimlig förklaring.

• Anonym (M)
    Visa endast
    Ons 26 feb 12:20 #7 +1

Detta är alltså din sambos version? Alltså, när folk pratar sådär om sina ex så ringer det alltid varningsklockor hos mig. Tror exet har en helt annan version av vad som hänt, och sanningen ligger väl någonstans mittemellan.

• Ons 26 feb 12:32 #8

Ja det är min sambos version och det enda jag har att gå på. Har hört tusentals sjuka historier om hans ex så känner mig helt hjärntvättat med allt sjukt som hon gjort mot honom. Önskar ibland jag inte fått höra allt då det ger mig ångest och känner mig äcklad av min sambo ibland att han tillåtit detta att hända. Kanske finns det en annan sida av historien men det här är det jag fått höra och måste utgå från..

• Anonym (M)
    Visa endast
    Ons 26 feb 12:55 #9 +3

Jag skulle ifrågasätta sanningshalten i det han säger. Det låter ju väldigt märkligt och som att han försöker ge sken av att vara ett stackars oskyldigt offer. Folk som ser sig själva på det sättet kan ju ha problem med att se sina egna fel och skylla på andra orimligt mycket.

Finns det några bevis på hans påståenden? Kan du prata med kvinnan i fråga?

• Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 26 feb 13:28 #10 +1
    Anonym (M) skrev 2020-02-26 12:55:55 följande:

Jag skulle ifrågasätta sanningshalten i det han säger. Det låter ju väldigt märkligt och som att han försöker ge sken av att vara ett stackars oskyldigt offer. Folk som ser sig själva på det sättet kan ju ha problem med att se sina egna fel och skylla på andra orimligt mycket.

Finns det några bevis på hans påståenden? Kan du prata med kvinnan i fråga?

Instämmer. Hela historien låter otrolig, och mannen hade kunnat avbryta det hela mycket tidigare, det är jag övertygad om.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll