• Anonym (Kaffedraken)

    De bad mig om referenser men jag ändå inte gått vidare!!!!

    Hej! Jag hoppas att nån som har erfarenhet o svåra på min fråga! Jag har gjort en intervju och kändes att chefen var mycket nöjd efter en vecka bad de att skicka vidare referenser och tidigare AG men de ringde bara AG och sen fick jag ett svar att jag inte gått vidare varför visst inte trotts att jag trodde att jag ska få detta jobb hundra procent!! Min tidigare AG så till mig att jag gett dig så mycket bra omdöme och hon sa bara bra om mig så m7n fråga finns möjlighet att även att de ringer referenserna att inte välja den här personen ? Eller beror på refrense bara dvs att de bedömer bara enligt referenserna eller finns annan steg efter det ? Hopoas att nån svarar på mig jag blev mycke4 besviken o leden .Jag fick ont i magen när jag fått mejlet fast jagtrodde verkligen att de skulle välja mig särskilt att jag var mkt intresserad av den här tjänsten ????????????????????

  • Svar på tråden De bad mig om referenser men jag ändå inte gått vidare!!!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Att man försvinner som kandidat efter referenstagningen betyder inte att det BARA är referenserna som är till grund. 
    Det är hela tiden den sammansatta bilden som man får, som avgör vem som ska få tjänsten. 
    Det kan också vara andra detaljer, som att någon har kortare uppsägningstid och finns tillgänglig tidigare, eller kan ett system som man gärna vill lära sig eller så.
    Ring gärna till rekryteraren och fråga om du kan få veta lite mer, vad du kan komplettera med för framtida tjänster och tala om att du fortfarande är intresserad om det skulle vara så att den som erbjuds tjänsten hoppar av eller om det kommer ut nya tjänster (om du fortfarande är intresserad såklart).

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sen behöver inte en bra referens vara rätt referens. Din förra ag sa kanske fina och bra egenskaper om dig som var fel egenskaper för jobbet du sökte.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2020-02-28 14:46:57 följande:

    Sen behöver inte en bra referens vara rätt referens. Din förra ag sa kanske fina och bra egenskaper om dig som var fel egenskaper för jobbet du sökte.


    Sant!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min vän och tidigare chef har varit referens för en tidigare anställd. Trots att hon gett bra referenser så har denna tidigare anställd aldrig fått jobbet. Jag skulle gissa på att i ditt fall så finns det en mer lämplig kandidat. Kanske att din referens prisade fel egenskaper, men jag tror att en annan kandidat ansågs vara lämplig. Så va det med mitt senaste jobb. Jag fick jobbet och chefen berättade att innan mig hade han en het kandidat men han fick en bra känsla av mig och att jag verkar ha skinn på näsan. Små saker kan vara det som angör i slutändan.

    Tråkigt att du inte fick jobbet men ett gott tecken att du kom så långt. Du kan alltid mail ag och fråga vad du kan tänka på till nästa gång.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Sandrasöt88 skrev 2020-02-28 14:44:35 följande:

    Du låter som en sann nittitalist.


    Va? Varför då?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det behöver inte vara svårare en att den andra kandidaten var bäst lämpad för tjänsten.

    Jag jobbar som chef på ett företag och vi tar oftast referenser på de 2 slut kandidaterna och sen gör man en samlad bedömning på allt man samlat på sig.

    Du gjorde säkert en bra intervju och du fick säkert bra referenser. Men ibland drar man kortaste strået likväl.

Svar på tråden De bad mig om referenser men jag ändå inte gått vidare!!!!