• Caliot

    Effektivast mot tät näsa på spädbarn?

    Som rubriken lyder skulle jag gärna ta tips på era mest effektiva preparat mot tät näsa på spädbarn. Har en snart 5-veckors som fått slemhosta och snorig/tät näsa.

    Använder just nu Renässans näsdroppar i pipett och suger sedan näsan med en näsfrida, vilket funkat bra för att få ut snoret. Dock tycker jag han blev tät i näsan inatt och då hände det inte mycket med nässugen. Dropparna gjorde ingen större skillnad heller. Han låter snorig men inget kommer. Kan det i själva verket vara slemmet i halsen som "fladdrar" när han andas?

    Tacksam för alla tips då vi skall åka till apoteket och fylla upp förrådet idag.

  • Svar på tråden Effektivast mot tät näsa på spädbarn?
  • Caliot
    lövet2 skrev 2020-02-29 10:16:36 följande:

    Bröstmjölk är utan jämförelse bäst. Om du inte har tillgång till det, så är det liksom bara koksaltlösning att välja på. Näsfrida är väl bra för en kort stund, men den gör att det produceras extra mycket snor, så i längden gör den allting värre.


    Oj det hade jag ingen aning om! Använt näsfridan i flera nätter nu. Låter dock bli på dagarna då det är bättre i upprätt position (han sitter mycket i bärsele)

    Ät pipett eller spray att föredra? Har endast provat pipett hittils.
  • Caliot
    Sasu skrev 2020-02-29 09:56:09 följande:

    Bröstmjölk funkade bra på min dotter när hon ammade, nuförtiden använder jag koksalt som mjukar upp snoret tillräckligt för att kunna suga ut allt. Hon har blivit ganska duktig på att "snyta" ut det själv dock :)

    Koksalt kan du ju göra själv eller köpa i pipetter på apoteket.


    Smart! Att göra själv har jag inte tänkt på. Skall göra det och testa ikväll.

    Flaskmatar så tyvärr finns ingen bröstmjölk att tillgå.
    Sasu skrev 2020-02-29 09:56:09 följande:

    Bröstmjölk funkade bra på min dotter när hon ammade, nuförtiden använder jag koksalt som mjukar upp snoret tillräckligt för att kunna suga ut allt. Hon har blivit ganska duktig på att "snyta" ut det själv dock :)

    Koksalt kan du ju göra själv eller köpa i pipetter på apoteket.


    Smart! Inte tänkt på att man kan göra egen koksaltlösning. Skall testa det ikväll. Flaskmatar så tyvärr finns ingen bröstmjölk att tillgå.
  • Caliot
    Pkb skrev 2020-02-29 17:29:17 följande:

    Finns nässpray med havssalt/koksalt från näsfrida. Förvånansvärt effektiv även för mig som vuxen.


    Tack för tipset ????
  • Caliot
    pandarinen skrev 2020-03-20 04:22:13 följande:

    Jag har samma problem. En snart 5 veckor gammal pojke som blir väldigt tät i näsan på natten . Dagtid är det inga bekymmer men på natten låter det så hemskt, som att han har svårt att andas. Väldigt täppt och rosslig och snorig. Jag har testat koksalt, bröstmjölken & högt sängläge för huvudet (klossar under fötterna på spjällsängen) men inget fungerar. Börjar bli desperat då det låter så jobbigt för honom. Värst är precis vid insomning efter varje amning och när han precis vaknar. När han väl somnar å slappnar av låter det bättre. Hur länge är de små täppta i näsan? Kan de få några skador, syrebrist av att vara så täppta? Så jobbigt att lyssna på honom på natten....


    Min gosse är fortfarande täppt i näsan och det är ganska länge sen ja skrev inlägget. Blev också desperat till slut. Han låg å kippade med munnen för näsan va så tät så jag testade nässpray blandat me koksalt och droppade en droppe/näsborre. Funkade okej. Men blev tät snabbt igen så då tog ja ren nässpray (den mesigaste sorten ja kunde hitta) och sprayade en pytteliten dusch i varje näsa. Testade först i luften så jag såg hur mycket som kom. Efter de har han andats jättebra. Vet att de e förbjudet men pojkstackarn mår knappast bättre av att inte kunna andas. De va så tätt att nässugen inte ens gick att suga i när ja stoppa den i näsan..
  • Caliot

    Tog nässprayen imorse och nu ikväll (eller natt om man så vill) så är näsan fortfarande fri.

  • Caliot
    pandarinen skrev 2020-03-23 12:12:22 följande:

    Vad använde du för nässpray? Ja, man blir desperat. I natt testade jag att sova i ett annat rum för att se om det är just i sovrummet det blir täppt. Känner själv av lite täppa. Men det var samma på bottenvåningen. 

    Har även en luftfuktare i rummet, men inget hjälper. Höjde sängen i natt till 14 cm på huvudändan, resulterade i att han i natt hade kanat ner till fotändan och låg som en liten padda- plutten min. 

    Jag hoppas det ger med sig snart för det är jobbigt att ligga och lyssna på. Han andas hyfsat normat under natten, det är när han lägger sig ner och vaknar som han blir väldigt täppt. 


    Jag använder Nasin 0.25mg/ml (den gröna). Den e från 2 år men jag tar väldigt lite.

    Finns ett annat märke som är från 1 år men den innehåller 0.5 mg/ml så då tycker jag ändå denna verkar bättre.

    Stackarn då. Har samma bekymmer när ja tiltar sängen. Han bara kanar ner och ligger dubbelvikt till slut. Att ta en tjock kudde funkar bättre. Så tar ja lite filt under benvecket så han ligger kvar. Men efter nässprayen kan han sova precis som vanligt på madrassen så då har ja inte behövt göra nått särskilt.

    Med min första gosse la ja honom ibland i babyskyddet på natten. Då sov han halvsittande och lite ombonad. De gillade han.
  • Caliot
    Anonym (Nezeril) skrev 2020-03-23 20:45:36 följande:

    Hej! Bara så du vet så är det olika verksamma substanser i de två nässprayen du pratar om. Den som rekommenderas från 1 år är Otrivin, med 0,5 mg/ml xylometazolin i. Den som är

    rekommenderas från 2 år är Nezeril och det är 0,25 mg/ml oximetazolin i. Det är alltså inte samma ämne, så du kan inte jämföra mängden verksam substans på det viset. Det är samma sak som att man kan ta 300 mg ibuprofen och få mycket bättre effekt än om man tar 1000 mg paracetamol. Det är olika mediciner.

    Om du ger bebisen avsvällande så tänk på att inte göra det för länge eller ofta. Då får bebisen tillslut nästäppa av själva medicinen. Inte bra!


    Jo det visste jag. Men när jag läste om dem så förstod jag det som att de båda substanserna kom från samma källa. Nu kan jag dock inte finna den informationen igen så nu blir jag lite förbryllad. Har för mig det var på fass eller 1177. Men jag kanske fått det om bakfoten.

    Hur som helst så har jag testat att blanda den kombon som du skrev. Men för att få ut antalet droppar krävdes fler sprut än om jag bara duttade rätt i näsan. Så på så vis tyckte jag det var bättre att få mindre mängd nässpray i näsan så att säga. Sist sprayade jag koksalt direkt efter. Gör det inte alls ofta. De e endast en sista utväg om jag inte lyckas få gossen att somna utan. Koksalt och näsfrida funkar bra vid snuva men inte den bomtäta näsan. Han har fått 3 gånger under en månads period :)

    Jag pratade med en väninna som tagit upp ämnet med sin barnmorska. Hon hade sagt att det är inte farligt att ge spädbarn nässpray nån gång då och då. Anledningen till att man tog bort nässprayen som fanns från 0 år var att föräldrar tenderade att överdosera. Sen hur sann den informationen är kan jag ju inte säga såklart, men det låter inte helt orimligt i mina öron.
  • Caliot
    Anonym (Nezeril) skrev 2020-03-24 06:18:47 följande:

    Anledningen till att avsvällande näsdroppar till nyfödd upp till ett år togs bort var att det kom indikationer från andra länder i Europa att barn hade fått svåra biverkningar efter att ha fått avsvällande läkemedel. Det handlade inte om nässpray eller näsdroppar utan om avsvällande medicin i andra former. Men, läkemedelsföretagen blev oroliga (för stämningar och rättsliga åtgärder kan jag tänka mig), och valde då att dra bort alla sina avsvällande produkter för små bebisar från marknaden.

    Mitt andra barn var nyfödd just när detta hände 2014 så jag pratade med läkare om det. Vår bebis fick RS som nyfödd och hade jättesvårt att andas. De som jobbade på barnakuten var irriterade över att alla avsvällande produkter försvann trots att inte näsdropparna hade givit några farliga biverkningar, eftersom bebisar som är täppta i näsan ofta har svårt att äta och behöver mer än bröstmjölk eller koksalt i näsan för att kunna ammas/äta ur flaskan.

    Hur som helst så var det då man tog fram recept för att blanda koksaltlösning och Nezeril för att få fram samma styrka som den gamla Nezeril för nyfödda upp till ett år.

    När jag blandar till lösningen med Nezeril 0,25 mg och koksalt så drar jag sen upp lösningen i koksaltpipetten. Den är ganska stor och bra och då är det lätt som en plätt att droppa 1 eller 2 droppar i varje näsborre. Tycker jag :)


    Åh vilket bra svar! :) då vet ja hur de gick till. När jag tog pipetten tyckte ja de lätt kom lite extra, men de kanske inte är så farligt när den e utspädd. Andra gången så försökte ja att bara suga upp så lite som skulle va i näsan så jag kunde trycka ut allt. De gick lite bättre då.

    Känns så hopplöst när tätheten hållt i en hel månad. Även slem i halsen så ibland är de svårt å veta om de e tät näsa eller slem som låter när han andas.
  • Caliot
    pandarinen skrev 2020-03-26 05:13:17 följande:

    Lilleputten har sovit dåligt i natt. När jag lyfter upp honom i min famn eller lägger honom på mage på bröstet släpper oftast den svåra ansträngda andningen. Jag vill verkligen hitta något som löser problemet. Kan ändrad sovställning få honom att må bättre? Funderar på kudden babysleep? Så han kan ligga på sidan också- eftersom täppan släpper när jag ammar honom å tar upp honom från ryggläge. Första timmarna på rygg är aldrig några problem det är oftast efter en 3-4 timmar som besväret kommer. Vad tor ni?


    Min lilla har sovit en hel del på sidan och det har funkat bra, men de e lite som du beskriver att efter ett antal timmar, oftast tidig morgon, så blir det tätt iallafall. Då får jag ibland ta upp honom å spraya med physiomer. Ibland funkar de, ibland inte alls. Men om du har sin lilla på rygg till det blir tätt så kanske lägesändringen gör att det släpper lite? Värt att testa. Känns som att man bara får stå ut nu tills värmen kommer och hoppas det täta försvinner då. Barnmorskan sa igår när ja va på kontroll att man förväntar sig att ungarna e snoriga hela tiden denna tiden på året.
Svar på tråden Effektivast mot tät näsa på spädbarn?