• Brommatjej

    Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?

    Idag läste jag en artikel om hur länet jag bor i hanterar Coronaviruset. Mannen som intervjuades sa att de är väl förberedda men att invånarna måste vara beredda på snabba förändringar och att man ska prata hemma om hur man ska göra om skolan och förskolan stängs ned.

    Vad skulle egentligen hända då? Både jag och min man jobbar inom skolan och vi har ett barn på förskola och ett i tvåan. Skulle vi få lön? Om man inte råkar ha en förälder som är lärare, skulle då barnen ha rätt till någon form av digital hemundervisning?

    Alltså jag är absolut inte orolig över detta kommer hända utan är mest intresserad över att veta hur det skulle se ut om man skulle behöva stänga ner skolan

  • Svar på tråden Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?
  • Anonym (Ovanligt)
    Drottningen1970 skrev 2020-02-29 22:54:47 följande:

    Vab?


    Du får inte ta ut vab för att förskolan är stängd, du får vara föräldraledig men då gäller det ju att du har föräldradagar kvar. Och där finns det ju också en massa regler kring var arbetsgivaren måste bevilja och inte, blir svårt med barn i skolåldern tex.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ovanligt) skrev 2020-02-29 23:37:22 följande:

    Du får inte ta ut vab för att förskolan är stängd, du får vara föräldraledig men då gäller det ju att du har föräldradagar kvar. Och där finns det ju också en massa regler kring var arbetsgivaren måste bevilja och inte, blir svårt med barn i skolåldern tex.


    Fast om skolan stänger så är det ju för att man bedömer att de som vistas i skolan behöver vara i karantän. Det är ju inte själva byggnaden som är i karantän utan alla de lärare och elever som man befarar kan ha blivit exponerade och därmed behöver vara i karantän. Så således blir det aktuellt med vab.
  • Anonym (f)
    Anonym (Altmed) skrev 2020-02-29 23:09:58 följande:
    Pentra, sprid inte felaktig information. Du tar ju avstånd från åtminstone delar av modern läkarvetenskap, och denna typ av påståenden kan vara direkt farliga för dem du felaktigt pekar ut.

    Var och en blir salig på sin tro, men just i fallet Corona är det bättre att inte komma med uttalanden som inte är baserade på vetenskaplig grund.
    Vet inte vad som gäller för corona, men visst finns det sjukdomar som vissa folkslag har mer motståndskraft mot. Eller ska man säga att vissa variationer som ger bättre motståndskraft mot vissa bakterier eller virus, är mer vanliga i vissa folkgrupper.
  • Anonym (Jo)

    Det Pentra säger stämmer bra överens med en kinesisk vetenskaplig artikel jag läste. Kvinnor är ca 3 ggr så motståndskraftiga mot corona som män och andra folkslag 5 ggr så motståndskraftiga som asiater. Och det stämmer bra överens med att det är flest asiatiska män som dött. Detta ska vara pga att de har mer av en viss sorts receptor i lungorna som viruset binder till. Och barn har mkt mindre än vuxna.

    Tror det var liknande med sars också, att det var värre för asiater.

  • Anonym (Förskolan)

    Jag arbetar inom förskolan. Under hela mitt yrkesverksamma liv (10+ år) har jag någon gång då och då fått höra att "om krisen eller kriget kommer" (nåja, det är ju bara under de senaste året det har kallats så) så måste personal på offentliga institutioner stå beredda. För 10 år sedan inträffade det att ett barn inte blev hämtat på förskolan och ingen gick att få tag i. Min kollega fick ta barnet med sig hem, eftersom ingen chef gick att nå och socialjouren inte kunde ordna något på momangen (allt ordnade sig till slut - föräldrarna hade råkat ut för en trafikolycka, men mor- eller farförälder hämtade på förskolan förmiddagen dagen efter.) Detta var något som diskuterades då och då under de fem åren som följde, på alla arbetsplatser jag var på. Skulle det uppstå situationer som ingen kan påverka, så måste man vara beredd på att ge upp alla lagar och regler, sades det. De senaste åren har jag dock inte hört några som helst diskussioner kring sådant, trots häftet "Om krisen eller kriget kommer."


    Nu med coronaviruset har jag tänkt på just det där och jag har också (i tanken) börjat förbereda för min familjesituation. Jag fick förr (vi snackar alltså bara 10-12 år bakåt) höra, att om man arbetar i förskolan, så måste man vara beredd att ge upp sitt eget liv under vissa timmar under dygnet, eftersom huvudsaken är att föräldrar som är läkare, poliser, militärer, sjukvårdspersonal, politiker, forskare, vägröjare, byggarbetare, whatever - som behöver stävja en samhällskris - måste kunna arbeta fritt - om det så är att jag själv ska arbeta dygnet runt. (När dessa diskussioner fördes, så frågade någon: "Hur gör man om man har sitt eget barn på förskola?" Rektor svarade då att: "Vi löser allt så bra som möjligt, så att alla medarbetare ska vara trygga, liksom samhället som sådant, så vi löser det då."


    Rektor som uttalade de orden finns inte kvar och detta är absolut något som jag tycker att man ska diskutera. Hela samhällsapparaten ska ju fungera vid kris. Skolan kan man kanske inte kräva så mycket av, men däremot fritids, förskolor, sjukhus, vattenförsörjning etcetera.


    Tack för att du lyft frågan. Alla som arbetar inom samhälligt viktiga yrkesområden, bör kanske ta upp det här på sina arbetsplatser - även om inte coronaviruset skulle slå till - så kan det vara bra att veta om sina skyldig- och rättigheter inom dylika yrken och ha en beredskap för detta.


     

  • Anonym (Ovanligt)
    Drottningen1970 skrev 2020-03-01 00:24:14 följande:

    Fast om skolan stänger så är det ju för att man bedömer att de som vistas i skolan behöver vara i karantän. Det är ju inte själva byggnaden som är i karantän utan alla de lärare och elever som man befarar kan ha blivit exponerade och därmed behöver vara i karantän. Så således blir det aktuellt med vab.


    Hmm det här blir en rätt teoretisk diskussion... Men jag tänker att om skolan stängs så är det väl inte för att sätta folk i karantän utan för att hindra smittspridning i offentliga miljöer? Om ingen är sjuk betalas inga bidrag...

    OM det däremot ÄR karantän som det gäller så borde väl även de som är sammanboende med de misstänkt smittade (dvs föräldrar och syskon) sättas i karantän, vilket tar oss tillbaka till sjukskrivning igen, eller för all del vab, ett fall för försäkringskassan hur som helst, där är jag med på noterna
  • Anonym (f)
    Anonym (Jo) skrev 2020-03-01 00:58:20 följande:

    Det Pentra säger stämmer bra överens med en kinesisk vetenskaplig artikel jag läste. Kvinnor är ca 3 ggr så motståndskraftiga mot corona som män och andra folkslag 5 ggr så motståndskraftiga som asiater. Och det stämmer bra överens med att det är flest asiatiska män som dött. Detta ska vara pga att de har mer av en viss sorts receptor i lungorna som viruset binder till. Och barn har mkt mindre än vuxna.

    Tror det var liknande med sars också, att det var värre för asiater.


    Men då ska man ha i åtanke att även svenskar har asiatiska gener. Särskilt samer och vissa med finskt påbrå.
  • Anonym (Förskolan)

    Tilläggas skall väl också, att även om försäkringsbolag ínte tar ansvar för oförutsedda händelser, så kan man väl tro att om en eller flera städer sätts i karantän, så ska det väl på något vis lösa sig i slutändan. I en stad som sitter i karantän, har jag svårt att tro att inte hyresvärdar, banker eller vad det än må vara, har förståelse för att inte pengaflödet är som det brukar ... annars lär det väl bli folkligt upplopp, men nog är väl vi i Sverige lika civiliserade som Italien, kryssningsfartyg, eller andra delar av världen, så att vi hanterar det byråkratiskt nog...

  • Pentra
    Anonym (Altmed) skrev 2020-02-29 23:09:58 följande:
    Pentra, sprid inte felaktig information. Du tar ju avstånd från åtminstone delar av modern läkarvetenskap, och denna typ av påståenden kan vara direkt farliga för dem du felaktigt pekar ut. Var och en blir salig på sin tro, men just i fallet Corona är det bättre att inte komma med uttalanden som inte är baserade på vetenskaplig grund.

    Du, jag bekräftade faktiskt bara KKarates inlägg/information. Så, väldigt intressant att du hoppar på MIG i detta och inte själva ursprungsinlägget. DET säger en hel del... ... (Och, att FL gick på det säger också en hel del...) ... /Pentra
  • Mascaraklumpar

    Nu kom det precis en rapport från WHO om smittspridning från barn. De har tydligen inte hittat ett enda fall där ett barn smittat en vuxen (vad som räknas som barn vet jag inte, har inte hunnit läsa rapporten ännu). Är det så så är det extremt positivt då förskolor och lågstadieskolor kanske inte behöver stänga alls. Äldre barn kan ju klara sig själva hemma.

    Stämmer detta så kommer det bli oerhört mycket enklare för samhället att genomlida en pandemi!

Svar på tråden Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?