• Anonym (så ensam)

Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn

Efter en kort tids sjukdom dog min livskamrat. Kvar är jag och tre barn. Det har "bara" gått två månader sen den hemska dagen men det känns som igår.

Jag vet inte hur jag ska klara av dagarna. Jag har tre barn, två i tonåren och en på väg in. Alla är ledsna och jag måste hålla masken så mycket jag kan annars kan jag inte fungera. Måste visa mig stark. 

Men jag känner mig så enormt ensam: Jag tänker också på framtiden. Barnen växer upp och jag kommer då bli ännu mer ensam än nu ju :(( Nu har vi haft sportlov, jag har inte träffat någon annan vuxen. Ingen i min bekantskapskrets har hört av sig, ingen har bjudit hem mig och barnen på en fika, eller en filmkväll. Inte ens mina syskon :(( 

Å jag som anser att jag har bra kontakt med mina syskon :( inte ens dem tänkte på att bjuda över oss, trots att jag frågade en dag om vi kunde ses och hitta på något. de visste att vi var lediga. 

Är det för mycket begärt att tro att ens syskon ska vara som ett stöd i detta? Har jag för höga krav på att mina syskon borde bry sig om mig? Bör jag tänka att jag har ingen i denna situation? Att jag är helt ensam i denna sorg och  måste ta mig ur den helt ensam, jag och barnen? Det är så det känns....Att ingen bryr sig om hur det känns. 

Jag vet inte ut eller in. Jag har inte trott att mina vänner skulle höra av sig och föreslå att ses, vi har inte haft tät kontakt på länge, vi har hörts men inte varit nära på länge, men mina syskon och deras barn har jag ju alltid bra kontakt med. Men det känns som att folk bara lever vidare. Vilket jag känner att jag inte kan. Saknaden är enorm, så fort jag är ensam kommer tåraarna. Å allt man ska göra själv nu  med barnen utan en till vuxen att planera med, att bolla med, deras framtid, deras skola, semestern, träningarna, konflikter, sjukdomar, tankar, vardagar, middagar...allting. Ensam med barnen. Två månader har gått, jag har ingen att bolla med. Ingen ringer på kvällen för att säga hej. eller jo, ibland ringer mina syskon. Kankse en gång i veckan, eller något sms. Det hjälper för stunden, men det känns så lite. Jag känner mig inte älskad på samma sätt som av min livspartner, det känns bara ännu mer ensamt och påtagligt när jag får ett sms bara. Då tänker jag att så här hade han aldrig gjort, han hade kommit över fredag kväll med fika och chips och film om han visste att jag var ledsen, om vi inte hade bott ihop. Så mycket som han älskade mig, så mycket som han brydde sig om mig. Ringde för att höra om jag var framme när jag åkte långt, ringde för att höra hur det gick på min tenta när jag hade det, önskade mig lycka till innan arbetsintervjuer, ställde upp när jag var sjuk, alltid vid min sida. Omtänksam. 

Hur överlever jag det här? Jag känner mig som ensammast i världen just nu:(( 

• Svar på tråden Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn
  • minst

Varför måste du visa dig stark för dina barn? Gråt och sörj tillsammans, gör inte sorgen till din egen utan dela den med dem. Jag tror att den blir lättare att bära då. Att man "bryter ihop" är inte konstigt. Gråt åt det tunga och skratta åt allt det härliga ni hade tillsammans! Sök stöd hos andra som har varit med om samma sak. Sök på VIMIL (vi som mist någon mitt i livet) och se om de har någon verksamhet i just din stad. Många kramar!

• Anonym (Ly)
    Anonym (Eh) skrev 2020-03-01 02:11:20 följande:

Är du dum på riktigt eller?

Det är ju enklare att bearbeta övergivenhet och sorg om man har en förklaring till varför man blivit lämnad ensam än om man blir övergiven och lämnad utan förklaring. Folk hamnar ju ofta i ts tillstånd efter en separation och förlust av partner, utan förklaring. Eller vad tycker du då? Varför är det svårare att sörja att man är ensam för att någon dött än att sörja samma förlust av partner där partnen försvann och lämnade brutalt trots att den inte dog utan valde medvetet att försvinna frånhus hem och familj av egoistiska skäl. Vilken är din åsikt om det? Förklara gärna hur dina tankegångar går.
  • Anonym (Förstår)

Hej! Jag beklagar det duger gå igenom???? Jag känner så igen det du skriver, ensamheten är hemsk för ingen kan ersätta den man förlorat. Ingen kan ens mäta sig med just den personen.

Min sambo dog plötsligt för nio månader sedan, han lämnade mig med vår son på tre år och mitt barn från tidigare förhållande som närmar sig tonåren.

Sorgen är fruktansvärd???? Känslan av att ingen förstår var svår för mig dom första månaderna. Jag rekommenderar föreningen Vimil, det är en grupp för människor som förlorat en närstående. Man betalar en medlemsavgift och sen kan man gå med i deras facebook grupp. Där finns massor av människor i liknande situation och man får en känsla av att inte vara ensam, man kan skriva precis vad som helst och man får alltid svar av någon som förstår.

• Anonym (Förstår)

Ojdå mina smileys blev frågetecken.

Jag rekommenderar också att du tar kontakt med någon proffesionell att prata med, kurator, psykolog eller diakon är alla bra alternativ.

• Anonym (Idoda)
    Anonym (Eh) skrev 2020-03-01 02:11:20 följande:
    Är du dum på riktigt eller?
    Det Ly skriver är faktiskt sant, även om det låter fruktansvärt. 
    Läste en gång att det är värre för en människa att bli brutalt dumpad och avvisad. Att den typen av sorg gör ondare. Att inte duga, vara värdelös.
    Tyckte det lät helt sjukt först, men har tänkt på det mycket sedan dess och det stämmer faktiskt. 
    Även samma med barn som blir lämnade av sina föräldrar, de får större trauman än de vars föräldrar dör. 
  • Anonym (Förstår)

Alltså ni som påstår att det skulle vara värre att bli lämnad på annat vis får nog läsa på lite. Ni har verkligen ingen aning om vad ni pratar om. Jag önskar att ni kunde hålla er borta från trådar som denna och diskussioner kring sorg när ni uppenbarligen inte varit med om liknande. Ni ska veta att människor med den här typen av sorg inte klarar av att hantera dumma kommentarer likt de ni delar med er av! Hoppas ni själva slipper drabbas men snälla låt bli att dela råd om något ni inte vet nåt om!

• Anonym (Känner med dig)

Jag beklagar din stora förlust. Väldigt ledsamt att höra att din omgivning inte ger det stöd som du behöver. Har du berättat för dina syskon att du behöver dem nu? Många har svårt att veta hur man ska bete sig mot närstående i sorg och drar sig undan så gör ett försök att säga till dem vad du känner.

Kan också tipsa om att vårdcentralen och be om en samtalskontakt. Du kan få hjälp med att bearbeta sorg, det behöver du. Stor kram till dig.

• Anonym (så ensam)
    Anonym (Mia) skrev 2020-02-29 22:09:31 följande:

Jag skulle rekommendera att lyssna på detta avsnitt. Om inte länken funkar så heter podden Singelrådet och avsnittet är nr 151 och handlar om hur det är att förlora en partner.

open.spotify.com/episode/250jnpZMtcyaPT106zKlrG

Å tack  <3 det ska jag verkligen lyssna på sen idag. 
  • Anonym (så ensam)
    lövet2 skrev 2020-02-29 22:13:08 följande:

De som verkligen kan det där med sorg, det är Svenska Kyrkan. Dit kan man komma för samtal med präst eller diakon. Ingen påtvingad frälsning eller så, utan de är utbildade på sorghantering och har en enorm erfarenhet.

En strikt ateist jag känner, gick på samtal med en präst när han förlorade sitt barn. Min mamma, som inte är troende, pratade med prästen när pappa dog. Jag träffade en diakon varje vecka när min bror dog. Det här är människor som orkar lyssna. Som inte ryggar tillbaka och tycker det är jobbigt om man visar känslor. Som kan prata om döden. Som fortfarande lyssnar när man berättar samma sak för tionde gången.

Kyrkan har också sorggrupper, där man träffar andra som vet hur det är och genomgår samma sak.

Jag tror att om du kontaktar kyrkan och får prata med någon, så kommer det inte att kännas lika svårt och tungt med vardagen. Din egen sorg är lika tung, men du kommer att orka med barnens sorg bättre när du får extra kraft och styrka utifrån.

Tack för tipset <3 jag pratade lite kort med prästen efter begravningen, han var väldigt ödmjuk och vänlig. Jag visste inte att kyrkan hade sorggrupper osv. Jag ska titta upp det. 
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (...) skrev 2020-02-29 22:15:26 följande:

Jag har tyvärr inget råd att ge, men jag känner så med dig ts. Jag höll på att hamna i din situation för ett tag sedan, min man höll på att dö men klarade sig. Ibland tänker jag på hur illa det kunde ha gått, och då är det som att falla ner i en svindlande avgrund för ett kort tag.

Ja alltså, jag visste ju att det gick utför i och med sjukdomen och trodde att jag ändå var lite förberedd, men det var jag inte. Det känns som en mardröm och helt overkligt....:( verkligen som en avgrund :( 
Svar på tråden Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn