• Anonym (så ensam)

Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn

Efter en kort tids sjukdom dog min livskamrat. Kvar är jag och tre barn. Det har "bara" gått två månader sen den hemska dagen men det känns som igår.

Jag vet inte hur jag ska klara av dagarna. Jag har tre barn, två i tonåren och en på väg in. Alla är ledsna och jag måste hålla masken så mycket jag kan annars kan jag inte fungera. Måste visa mig stark. 

Men jag känner mig så enormt ensam: Jag tänker också på framtiden. Barnen växer upp och jag kommer då bli ännu mer ensam än nu ju :(( Nu har vi haft sportlov, jag har inte träffat någon annan vuxen. Ingen i min bekantskapskrets har hört av sig, ingen har bjudit hem mig och barnen på en fika, eller en filmkväll. Inte ens mina syskon :(( 

Å jag som anser att jag har bra kontakt med mina syskon :( inte ens dem tänkte på att bjuda över oss, trots att jag frågade en dag om vi kunde ses och hitta på något. de visste att vi var lediga. 

Är det för mycket begärt att tro att ens syskon ska vara som ett stöd i detta? Har jag för höga krav på att mina syskon borde bry sig om mig? Bör jag tänka att jag har ingen i denna situation? Att jag är helt ensam i denna sorg och  måste ta mig ur den helt ensam, jag och barnen? Det är så det känns....Att ingen bryr sig om hur det känns. 

Jag vet inte ut eller in. Jag har inte trott att mina vänner skulle höra av sig och föreslå att ses, vi har inte haft tät kontakt på länge, vi har hörts men inte varit nära på länge, men mina syskon och deras barn har jag ju alltid bra kontakt med. Men det känns som att folk bara lever vidare. Vilket jag känner att jag inte kan. Saknaden är enorm, så fort jag är ensam kommer tåraarna. Å allt man ska göra själv nu  med barnen utan en till vuxen att planera med, att bolla med, deras framtid, deras skola, semestern, träningarna, konflikter, sjukdomar, tankar, vardagar, middagar...allting. Ensam med barnen. Två månader har gått, jag har ingen att bolla med. Ingen ringer på kvällen för att säga hej. eller jo, ibland ringer mina syskon. Kankse en gång i veckan, eller något sms. Det hjälper för stunden, men det känns så lite. Jag känner mig inte älskad på samma sätt som av min livspartner, det känns bara ännu mer ensamt och påtagligt när jag får ett sms bara. Då tänker jag att så här hade han aldrig gjort, han hade kommit över fredag kväll med fika och chips och film om han visste att jag var ledsen, om vi inte hade bott ihop. Så mycket som han älskade mig, så mycket som han brydde sig om mig. Ringde för att höra om jag var framme när jag åkte långt, ringde för att höra hur det gick på min tenta när jag hade det, önskade mig lycka till innan arbetsintervjuer, ställde upp när jag var sjuk, alltid vid min sida. Omtänksam. 

Hur överlever jag det här? Jag känner mig som ensammast i världen just nu:(( 

• Svar på tråden Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Styrka) skrev 2020-02-29 22:19:15 följande:

Vad tufft du har det!Och du är stark för barnen behöver dig.Dåligt att dina syskon inte hör av sig ofta,och det kan finnas olika skäl till detta.Orkar du själv ringa nångång?Tänk på dig själv,ring om du vill till någon du står närä.Finns det nåt ställe du skulle träffa andra i din situation?Kram och styrka till dig.

Tack för ditt inlägg <3 jag känner mig inte stark men det känns skönt att höra att man är det ändå... Jag är den som ringt mest till mina syskon, jag har föreslagit att ses, bjudit över osv. De har svarat då att de varit trötta / inte haft lust osv. De beter sig alltså precis som innan, det känns inte alls som att de "offrar" någon liten extra tid för mig. 

Jag fick tips om sorgegrupp i kyrkan, där kanske jag kan få lite sällskap.
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Ensam med 2) skrev 2020-02-29 22:23:18 följande:

Hej ! Först o främst måste jag beklaga din förlust. Lider verkligen med dig.
    Känner igen mig i varenda ord du skriver tyvärr. 
    Man önskar att anhöriga har mer curage att höra av sig, komma med en kasse med mat, eller bara titta förbi o säga hej. Hjälpa till med alla praktiska bitar som är så himla tungt.
    Mamman till mina barn gick bort för snart 10 år sedan, ge det lite tid

Hej tack för ditt svar, jag beklagar sorgen :(
    Ja jag vet faktiskt inte vad det är som gör att anhöriga inte visar något, jag tror inte de tänker på det ens för de är inte lika ledsna, kan det vara det? 
    Mina syskon har ju inte förstått hur jag lider liksom, de har inte kommit förbi och bara umgåtts med mig så som du säger t.ex. 
    Det hade ju också varit roligt för barnen. 
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Styrka) skrev 2020-02-29 22:25:40 följande:

Jag tycker att du ska ha någon vän/anhörig att prata med .Det är väldigt viktigt.

Ja sällskap känns viktigt just nu. Men ockås svårt att hitta ...
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (i) skrev 2020-02-29 22:42:22 följande:

Kontakta församlingen där du bor. De har präster och diakoner som är vana att lyssna på människor i sorg, 
    Det finns även jourhavande präst sóm du kan ringa på kvällstid och natten, tel 112.

Tack för tipset <3
  • Anonym (så ensam)
    Barbro45 skrev 2020-02-29 23:50:56 följande:

Enligt min erfarenhet så är din erfarenhet inte helt ovanlig när man drabbas av förlust eller svår sjukdom. Jag frågade vänner varför de inte kontaktade mig/hörde av sig när jag var svårt sjuk. Svaret har ofta varit variationer på, visste inte vad jag skulle säga för tänk om jag sa något fel. Men, det var några, inte så nära vänner, mer som bekanta, som höll kontakt. Det är inte alltid de man tror som man får stöd från. Man får förlåta människor för deras svaghet.

När min bror avled valde jag att delta i en av Svenska Kyrkans sorggrupper, man får träffa andra som upplevt sorg och förlust och man lyssnar på varandra. Det finns också grupper för barn och ungdomar. Ta kontakt med en diakon så lotsar de dig rätt. Vi förstår alla att det är en tung tid du har. För att förstå dig själv och dina barn, föreslår jag att du läser på om sorgeprocessen, om du inte redan gjort det.

Min mormor brukade säga när livet var särskilt tungt. Ingen dag stannar.

Ja alltså jag blev förvånad då en bekant till honom ringde mig, en barndomsvän jag aldrig träffat. Å vi pratade säkert en timme. Hon erbjöd sig att prata med mig om jag var ledsen framöver osv. Kom med egna erfarenheter kring sorg och begravning. Det kändes ändå så skönt att prata med någon och jag blev förvånad att hon ringde mig som hon inte kände, medan andra nära kusiner jag har som jag ändå träffar ofta bara skickade ett "jag beklagar" på messenger via facebook.....

Tack för tipset, jag ska verkligen kolla upp kyrkan, fler skriver om det här i tråden, jag visste inte att de hade sorgegrupper. Tack <3

• Anonym (så ensam)
    Anonym (Ss) skrev 2020-03-01 00:09:37 följande:

Åh jag lider med dig! <3

Min pappa dog när jag var 13 år så jag såg min mamma i din situation. Det kommer bli bättre även allt är hemskt just nu! <3

Vet du, du har syskon som säkert bryr sig om dig mer än du tror och du verkar även ha vänner men som du kanske inte haft supernära kontakt med. Jag tycker du ska höra av dig till dem och tala om vad du har för behov. Folk vet inte hur de ska agera, ingen vill göra fel och då händer inget alls istället vilket blir så fel.

Be dina syskon och gamla vänner om lite sällskap och stöd så tror jag alldeles säkert att du får det! <3

Tack för att du delar med dig <3  Jag beklagar din förlust :( 
    Jo jag tror mina syskon vet, de ser på mig att jag är nedstämd och jag har frågat och föreslagit flera gånger att vi kan ses. Framförallt det syskonet som bor nära, men fått till svar "jag känner mig trött idag" eller "jag har ingen lust att åka ut någonstans idag" osv. Jag har svårt att säga tydligt till folk "Jag behöver sällskap jag mår inte bra" utan jag vill gärna också att människor ska vilja träffa mig, om jag tvingar de mår jag inte bre heller...

Så jag har ju frågat massor med gånger,  bjudit över till mig också, men fått nej att de är trötta typ....då känns ensamheten ännu större :( å det blir tråkigt för barnen för de trivs ju nu med folk hemma också, det blir roligare för dem med lite liv i huset och inte bara tråkiga mig just nu :( 

Men vänner har jag faktiskt inte bjudit över, det kanske jag kan prova. 
  • Anonym (så ensam)
    minst skrev 2020-03-01 00:17:08 följande:

Varför måste du visa dig stark för dina barn? Gråt och sörj tillsammans, gör inte sorgen till din egen utan dela den med dem. Jag tror att den blir lättare att bära då. Att man "bryter ihop" är inte konstigt. Gråt åt det tunga och skratta åt allt det härliga ni hade tillsammans! Sök stöd hos andra som har varit med om samma sak. Sök på VIMIL (vi som mist någon mitt i livet) och se om de har någon verksamhet i just din stad. Många kramar!

Nej det måste jag inte men jag menar att jag inte kan sitta och gråta varje dag och ligga i soffan, vilket jag egentligen vill. Energin är på noll, hade jag inte barnen skulle jag inte laga mat och inte gå upp ur soffan. Jag var hemma några veckor efter dödsfallet men barnen fick gå i skolan, jag kom inte upp ur soffan då och jag känner fortfarande likadant. 

När jag gråter framför de så ser jag hur ledsna de blir, framförallt min yngsta som blir nedstämd, jag vill ju inte göra de deprimerade. 
    Men såkalrt kan jag inte dölja det heller....det går ju inte men jag måste hålla igen ändå för deras skulle och inte gå under som det känns att jag kan göra vissa dagar...Då har jag gått ut och tagit en promenad och gråtit för mig själv för att sen komma in och inte vara lika ledsen med barnen. 

Tack för tipset <3 jag ska söka på det som du skriver. 
  • Anonym (så ensam)

Varför måste du visa dig stark för dina barn? Gråt och sörj tillsammans, gör inte sorgen till din egen utan dela den med dem. Jag tror att den blir lättare att bära då. Att man "bryter ihop" är inte konstigt. Gråt åt det tunga och skratta åt allt det härliga ni hade tillsammans! Sök stöd hos andra som har varit med om samma sak. Sök på VIMIL (vi som mist någon mitt i livet) och se om de har någon verksamhet i just din stad. Många kramar!

Nej det måste jag inte men jag menar att jag inte kan sitta och gråta varje dag och ligga i soffan, vilket jag egentligen vill. Energin är på noll, hade jag inte barnen skulle jag inte laga mat och inte gå upp ur soffan. Jag var hemma några veckor efter dödsfallet men barnen fick gå i skolan, jag kom inte upp ur soffan då och jag känner fortfarande likadant. 

När jag gråter framför de så ser jag hur ledsna de blir, framförallt min yngsta som blir nedstämd, jag vill ju inte göra de deprimerade. 
    Men såkalrt kan jag inte dölja det heller....det går ju inte men jag måste hålla igen ändå för deras skulle och inte gå under som det känns att jag kan göra vissa dagar...Då har jag gått ut och tagit en promenad och gråtit för mig själv för att sen komma in och inte vara lika ledsen med barnen. 

• Anonym (så ensam)

• Anonym (så ensam)
    Anonym (Ly) skrev 2020-03-01 01:54:07 följande:

Beklagar sorgen.

Jag tänker att alla blir lämnade, det hör livet till. Blir man inte lämnad av att någon gör slut och lämnar och lever vidare lycklig på egen hand så lämnas man för att någon dör. Det verkar hända alla en gång minst under livet.

Jag tänker att det kan vara en tröst att man är lämnad ensam för att någon råkade gå bort, svårare är det att bli lämnad i din situation utan att den som lämnar en har dött utan snarare lever vidare lycklig med någon annan utan att ha varesig dåligt samvete eller ånger. Svårare att bearbeta att bli lämnad av någon som inte råkade lämna pga döden, känner jag. Självklart är det synd om er men ännu värre hade det varit om ni lämnats så pga att partnen lämnat för ett nytt kärleksintresse, tänker jag.

Jag tror jag förstår vad du menar men jag har svårt att jämföra den sorgen med när någon går bort :( Om en person lever så vet man det, det är såklart en sorg i sig men vetskapen om att denne finns i livet är ändå mer glädjande tror jag iallfall. Nu har jag aldrig blivit lämnad av någon på det viset, att jag haft sån här sorg. Kanske en del har sån här sorg vid sådana situationer också, det kan jag inte uttala mig om. 
    Men mina barn har förlorat en person i sitt liv som aldrig kommer tillbaka och vi får aldrig aldrig mer se honom. Hade han levt hade mina barn iallfall fått se honom ibland. Den här sorgen är inte bara min så det är så svårt :( 
Svar på tråden Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn