• tårtbiten

    Crohns sjukdom

    Jag diagnostiserades med crohns sjukdom för ett år sedan, men har troligtvis haft den längre. Jag blev ordentligt sjuk och fick akut opereras två gånger.

    Nu tar jag både tabletter och sprutor, som har hjälp en del.

    Jag har dock börjat märka vad mer denna djävulska sjukdom gör med ens kropp och söker därför stöd, tips, tröst, svar och erfarenheter från andra som har en ibd-sjukdom.

    Vilka följdsjukdomar har ni drabbats av?

    Har fått rejäla problem de senaste månaderna med mitt underliv. Svider, gör ont efter sex, svullet och ömt. När detta började trodde jag det var en urinvägsinfektion på G eller kanske svamp, men svamp har jag haft innan och det var inte så här då. Efter lite googlande låter mina besvär som vestibulit.tror jag läst någonstans att man kan få problem med underlivet vid crohns, stämmer det? Finns det fler här som har/haft problem med det och vad kan man göra åt det?

    Jag drabbas också av återkommande infektioner, såsom förkylning, feber och influensa vilket får mig att ibland vilja kasta iväg mina mediciner då de har som uppgift att bland annat slå ut immunförsvaret för att bromsa sjukdomen. Men det finns en gräns för hur ofta jag vill bli sjuk, om man säger så. Sedan jag fick den här sjukdomen har jag blivit hyfsat negativt bemött av kollegorna på jobbet. De pratar sällan med mig, de frågar aldrig mig längre om jag kan hoppa in och jobba lite extra osv.

    Hoppas någon hakar på i tråden!

Svar på tråden Crohns sjukdom