• Sun 1 Mar 2020 16:00
    338 visningar
    18 svar
    18
    338

    Min son blir inte bättre RS?

    Råd och tips önskas.


    Vår 12 åring har varit sjuk sedan i måndags, 24/2. Det började med hög feber, huvudvärk och magont. I onsdags kom hostan och den har successivt blivit värre. Dygnet runt sedan i måndags har vi vakat över honom och försökt att pytsa i honom vätska och något att äta men med hans högljudda protester.

    Natten till igår fick hans hosta en annan karaktär, det lät som krupp och det rosslade ordentligt i bröstet. Astmamedicin hjälpte inte, hostmedicin hjälpte inte. Han kräktes mängder med segt slem. Vi testade löktricket, sova med öppet fönster men besvären var likadana. På morgonen åkte vi till vårdcentralen och han fick inhalera ventoline, men det hjälpte inte jättemycket. Prover togs och det finns enligt snabbsänka ingen infektion i kroppen men doktorn trodde att det rörde sig om RS virus. Vi fick rådet att åka in till akuten på kvällen för ny inhalation om det var fortsatt svårt med andningen, vilket vi gjorde. Akuten och barnavdelningen var full av sjuka barn som alla fick vänta länge. Det var bara att åka hem efter tre timmar i ett väntrum utan hjälp. "Kom tillbaka om han blir sämre" sa de. Sämre vore väl att vara medvetslös tänker jag Tills dess står vi utan hjälp från vården.


    Nu är Febern återigen hög, ca 39,5 grader utan febernedsättande. Han har inte ätit mycket sedan han blev sjuk, någon enstaka tugga av en banan, några vindruvor, en riskaka har vi fått i honom. Vi har skedat i honom dryck och vätskeersättning dygnet runt sedan han blev sjuk.

    Hostattackerna är inte lika långa och lika ofta förekommande som igår men hans allmäntillstånd är inte bättre. Han mår illa och har magkramper. Jag vet inte om det hänger i hop med febern eller om det beror på att han inte ätit på snart en vecka. Han har hittills ratat allt vi försökt muta honom med, allt smakar äckligt påstår han. Han sover nästan hela tiden och är mycket slö. Vi känner oss rådvilla och tar emot alla råd och tips ni kan tänkas ha. Hur kan vi hjälpa honom att må bättre?


  • Svar på tråden Min son blir inte bättre RS?
  • Pkb
    Sun 1 Mar 2020 16:11
    #1

    Uteslöt dom lunginflammation? Vad låg crp på?

  • Sun 1 Mar 2020 16:24
    #2
    Pkb skrev 2020-03-01 16:11:17 följande:

    Uteslöt dom lunginflammation? Vad låg crp på?


    Ja, de var det vi alla trodde att han hade, CRP var under 5. Märkligt nog kan jag inte se vare sig anteckning från besöket eller provresultatet i hans journal men jag får ta doktorn på ordet.
  • Sun 1 Mar 2020 16:36
    #3

    Har han varit av med febern däremellan? Nu är det säkert inte samma men min 12 åring var väldigt sjuk när hon var mindre så till slut varken åt eller drack hon. Hon bara sov. Hon hade så ont i halsen men proverna visade inget, inte ens när de skickade på odling. Till slut fick hon ändå antibiotika och då var hon feberfri efter 1-2 dagar och blev snabbt piggare. Ser han ok ut i halsen?

    Angående hosta så tycker jag olivolja är väldigt bra.

    Hoppas verkligen han blir bättre snart!!

  • Sun 1 Mar 2020 16:41
    #4
    mamma 86 skrev 2020-03-01 16:36:26 följande:

    Har han varit av med febern däremellan? Nu är det säkert inte samma men min 12 åring var väldigt sjuk när hon var mindre så till slut varken åt eller drack hon. Hon bara sov. Hon hade så ont i halsen men proverna visade inget, inte ens när de skickade på odling. Till slut fick hon ändå antibiotika och då var hon feberfri efter 1-2 dagar och blev snabbt piggare. Ser han ok ut i halsen?

    Angående hosta så tycker jag olivolja är väldigt bra.

    Hoppas verkligen han blir bättre snart!!


    Åh stort tack för ditt tips! Minskar olivoljan hostan eller lindrar den effekterna av hostan? Hur ska jag ge honom det?
     
    Han har haft timmar utan feber men den kommer alltid tillbaka och då blir den ganska hög. Han är lite röd och har ont i halsen men troligtvis beror det på hostan. Inga prover taget i halsen konstigt nog. 
  • Sun 1 Mar 2020 17:02
    #5
    Muminski skrev 2020-03-01 16:41:38 följande:

    Åh stort tack för ditt tips! Minskar olivoljan hostan eller lindrar den effekterna av hostan? Hur ska jag ge honom det?

     

    Han har haft timmar utan feber men den kommer alltid tillbaka och då blir den ganska hög. Han är lite röd och har ont i halsen men troligtvis beror det på hostan. Inga prover taget i halsen konstigt nog. 


    Det minskar hostan. Tycker absolut de bör ta halsprov. Men på min dotter visade det inget men det måste varit nått mer än virus eftersom antibiotikan hjälpte så snabbt. Det finns ju väldigt långvariga virus och en del av dem har en tendens att sätta sig i magen också. Och hotar man mycket blir det ibland som värsta träningsvärken i magen.
  • Sun 1 Mar 2020 17:36
    #6
    mamma 86 skrev 2020-03-01 17:02:32 följande:
    Det minskar hostan. Tycker absolut de bör ta halsprov. Men på min dotter visade det inget men det måste varit nått mer än virus eftersom antibiotikan hjälpte så snabbt. Det finns ju väldigt långvariga virus och en del av dem har en tendens att sätta sig i magen också. Och hotar man mycket blir det ibland som värsta träningsvärken i magen.
    Ok, tack igen. Ska jag ge oljan bara som den är, i sked?
    Han har haft "förkylning i magen" tidigare och magen är ett problemområde i övrigt så det är kanske inte konstigt att det strejkar. Det svåra är ju att få i honom något när han totalvägrar pga illamående och kramper.
    Vi får höra av oss till VC i morgon igen och se om de kan ta halsprov. Han har tagit bort halsmandlarna, kanske var det därför de inte tog prov?
  • Sun 1 Mar 2020 17:55
    #7
    Muminski skrev 2020-03-01 17:36:42 följande:

    Ok, tack igen. Ska jag ge oljan bara som den är, i sked?

    Han har haft "förkylning i magen" tidigare och magen är ett problemområde i övrigt så det är kanske inte konstigt att det strejkar. Det svåra är ju att få i honom något när han totalvägrar pga illamående och kramper.

    Vi får höra av oss till VC i morgon igen och se om de kan ta halsprov. Han har tagit bort halsmandlarna, kanske var det därför de inte tog prov?


    Jag har gett en matsked bara som den är.

    Ok han har inga halsmandlar. Låter som ett elakt virus han har fått men de borde ju ändå ta fler prov i och med att han varit dålig så länge, och verkligen kolla hals och öron. Ibland när man är riktigt förkyld så kan man ju helt tappa smaken också.
  • Sun 1 Mar 2020 18:17
    #8
    mamma 86 skrev 2020-03-01 17:55:46 följande:
    Jag har gett en matsked bara som den är.

    Ok han har inga halsmandlar. Låter som ett elakt virus han har fått men de borde ju ändå ta fler prov i och med att han varit dålig så länge, och verkligen kolla hals och öron. Ibland när man är riktigt förkyld så kan man ju helt tappa smaken också.
    Om han tappade smaken skulle det vara lättare att få i honom nåt, nu är ju allt antingen för surt, salt eller sött. 
    Ja, de borde ha gjort mer, men det var helt sjukt mycket sjuka barn på akuten igår och på VC var de bara inriktade på CRP och sedan hänvisning till akuten...
  • Sun 1 Mar 2020 18:26
    #9
    Muminski skrev 2020-03-01 18:17:25 följande:

    Om han tappade smaken skulle det vara lättare att få i honom nåt, nu är ju allt antingen för surt, salt eller sött. 

    Ja, de borde ha gjort mer, men det var helt sjukt mycket sjuka barn på akuten igår och på VC var de bara inriktade på CRP och sedan hänvisning till akuten...


    Stackare! Jag hade absolut kontaktat vc på nytt.
  • Sun 1 Mar 2020 19:27
    #10

    När jag är förkyld brukar det alltid efterföljas av luftrörskatarr, kanske det är något sånt? Hostan är förfärlig, rosslig och hörs på en mils avstånd känns det som. Sedan får man hostattacker också och det kan vara i flera veckor. Brukar börja runt förkylningens tredje dag typ, med kruppliknande symtom, väldigt ont i lungorna och halsen. 

    Såklart kan det vara en massa andra saker men det är såhär jag brukar få det, och jag upplever det som ganska ovanligt bland andra. Som barn kändes det värre.

  • Sun 1 Mar 2020 19:47
    #11

    Något som är väldigt effektivt mot hosta är te eller ljummen vatten med honung. Varm saft fungerar med men honunge e väldigt effektivt.

    Ljummen blåbär eller nyponsoppa kan hjälpa magen.

    Kalla saker brukar göra att man retar upp hostan mer,

  • Sun 1 Mar 2020 21:05
    #12
    mamma 86 skrev 2020-03-01 18:26:42 följande:
    Stackare! Jag hade absolut kontaktat vc på nytt.
    VC sa igår att det inte fanns mer de kunde göra för honom där så det var akuten och på akuten hade de överbelamrat med sjuka barn så vi valde att åka hem när det gått tre timmar. Men vi får försöka med VC i morgon igen. De får ta lite mer prover tänker jag.
  • Sun 1 Mar 2020 21:07
    #13
    mia1234 skrev 2020-03-01 19:47:45 följande:

    Något som är väldigt effektivt mot hosta är te eller ljummen vatten med honung. Varm saft fungerar med men honunge e väldigt effektivt.

    Ljummen blåbär eller nyponsoppa kan hjälpa magen.

    Kalla saker brukar göra att man retar upp hostan mer,


    Ja, lite honungsvatten har vi fått i honom. Hostan är illa men inte värst, nu är det magkramper och ovilja att äta/dricka som oroar mest.
  • Sun 1 Mar 2020 21:09
    #14
    svartakatten98 skrev 2020-03-01 19:27:00 följande:

    När jag är förkyld brukar det alltid efterföljas av luftrörskatarr, kanske det är något sånt? Hostan är förfärlig, rosslig och hörs på en mils avstånd känns det som. Sedan får man hostattacker också och det kan vara i flera veckor. Brukar börja runt förkylningens tredje dag typ, med kruppliknande symtom, väldigt ont i lungorna och halsen. 

    Såklart kan det vara en massa andra saker men det är såhär jag brukar få det, och jag upplever det som ganska ovanligt bland andra. Som barn kändes det värre.


    Tack för ditt inlägg. De trodde att det var RS virus pga det sega slemmet och ljudet i lungorna men inga prover förutom CRP togs.
  • Mon 2 Mar 2020 22:27
    #15

    Hur mår din son idag?

  • Tue 3 Mar 2020 09:40
    #16

    Det blev snabbt sämre igår och vi fick åka in akut. Efter en lång och jobbig natt på intensiven är han nu stabil. Han var så tät och svullen i andningsvägarna, medicin hjälpte bara markant. Efter en stund fick han tas till intensiven och förberedas för intubering. Det behövdes dock inte tack och lov. Influensa med en twist som de säger här på sjukan. Intravenöst antibiotika och lite annat gott verkar göra susen. Phu!

  • Tue 3 Mar 2020 12:45
    #17
    Muminski skrev 2020-03-03 09:40:44 följande:

    Det blev snabbt sämre igår och vi fick åka in akut. Efter en lång och jobbig natt på intensiven är han nu stabil. Han var så tät och svullen i andningsvägarna, medicin hjälpte bara markant. Efter en stund fick han tas till intensiven och förberedas för intubering. Det behövdes dock inte tack och lov. Influensa med en twist som de säger här på sjukan. Intravenöst antibiotika och lite annat gott verkar göra susen. Phu!


    Fy vad jobbigt! Låter som en hemsk influensa verkligen. Hur känner han sig i magen nu? Har de tagit fler prover?
  • Tue 3 Mar 2020 13:19
    #18
    mamma 86 skrev 2020-03-03 12:45:17 följande:
    Fy vad jobbigt! Låter som en hemsk influensa verkligen. Hur känner han sig i magen nu? Har de tagit fler prover?
    Magen känns bättre, han har fått dropp och börjar få lite färg och orkar prata lite. Han känner sig sugen på att äta så det är ett gott tecken! Men jösses vilken resa detta blev och nu börjar jag förstå hur allvarligt det faktiskt var. På barnakuten och intensiven undrade de varför VC inte tagit odlingar när vi varit där då det hör till "standard". Då hade detta kanske kunnat undvikas. Efter att vi hämtat oss lite får jag börja forska i detta och se om en ev anmälan ska göras.
Svar på tråden Min son blir inte bättre RS?