• Anonym (!)

    Nekad igångsättning trots havandeskapsförgiftning

    Är gravid i vecka 38 och haft högt blodtryck i en månad, och nu har jag fått diagnosen havandeskapsförgiftning. Mår så fruktansvärt dåligt, dels för att jag har huvudvärk varje dag blir mer och mer svullen, och mår så psykiskt dåligt då jag är orolig och bebisen är väldigt still. Jag mår dåligt av tanken att gå omkring så här sjuk flera veckor till, med högt blodtryck som jag vet är allvarligt skapar en massa risker, och även i framtiden.

    Jag frågade läkaren huruvida man kan få igångsättning. Hennes svar var nej absolut inte, jag mår tydligen för bra. Trots att jag sitter och gråter hela tiden och har självmordstankar. Enda sättet att bli frisk säger dem är förlossning, men ändå nekar dom mig det, hur kan man neka en människa som inte mår bra att bli frisk?! Jag förstår inte. Är så frustrerad. Vad ska man göra. Någon med erfarenhet.

  • Svar på tråden Nekad igångsättning trots havandeskapsförgiftning
  • Anonym (s)

    Ingen erfarenhet men vill skicka lite medlidande!
    ETt tips kan vara att låta din partner kräva att dom sätter igång dig. Om denne är en man är det troligtvis fördelaktigt. Vården brukar kunna ha en tendens att lyssna mer på partnern än patienten.
    Var jobbig. Kräv igångsättning. Gå in på bäckenbottenutbildning.se och se om du kan hitta något om dina rättigheter där. 
    Kolla om du kan hitta någon facebookgrupp i ämnet. Annars testa "rätten till kejsarsnitt". Den gruppen är det mycket möjligt att det finns folk med erfarenhet i.

    Tryck på att du behöver en förlossning nu för att du annars inte kommer orka föda fram ett barn. "Hota" med att om dom inte sätter igång dig nu så kräver du snitt för att du inte kommer klara en vaginal förlossning i ditt tillstånd annars.

    Var JOBBIG och kräv din rätt är mitt enda tips. Läs på om risker med att vänta med igångsättning.

    Lycka till!

  • Anonym (s)

    Det finns allstå belägg för att det efter vecka 36 är lämpligt med igångsättning då det minskar risken för komplikationer

  • Anonym (s)

    Om de trots detta nekar så säg att du då vill att de skriver i din journal att de nekar trots de uppenbara riskerna med att vänta och att du utryckt oro inför det samt att det finns risk för ökade komplikationer iom detta. Informera dem även om att du avser anmäla dem om komplikationer sedan uppstår som hade kunnat undvikas vid en igångsättning nu när du ber om det

  • Anonym (s)

    Jag vill även råda dig att spela in alla dina samtal med vården. Och helt ärligt även gärna förlossningen. Ljudupptafning räknas inte som olagligt så länge du själv deltar i samtalet

  • Anonym (D)

    Du måste självsäkert stå på dig, kräva, tjata hål i huvudet på dem och överdriva ditt mående (även om det är illa på riktigt). Det är så vården funkar i Sverige. Har egen erfarenhet och flera av mina nära har samma erfarenhet.

Svar på tråden Nekad igångsättning trots havandeskapsförgiftning