• Anonym (.)

    Någon som äter/ätit blodtrycksmedicin som gravid?

    Jag har en fråga till er som äter blodtrycksmedicin som gravida, jag har precis börjat med blodtrycksmedicinen adalat och doktorn har sagt att jag ska ta den tre ggr dagligen klocka 8.00, 16.00, och 00.00.

    Det är väldigt jobbigt för mig att hålla mig vaken till 00.00 varje dag för att ta medicinen så skulle vilja ta den klockan 23.00 istället iallafall. Men nu undrar jag hur jag ska göra för att byta tider på medicinen, går det tex bra att jag tar den en kvar tidigare varje gång jag ska ta den idag? Så att jag tar sista tabletten 23.15? Eller måste man ta tabletten prick på klockslaget och får inte ta den tidigare?

  • Svar på tråden Någon som äter/ätit blodtrycksmedicin som gravid?
  • Anonym (.)

    En kvart tidigare varje gång jag tar den, ska det stå

  • FtS70

    Ta du 7, 15 och 23 i stället! Det saknar betydelse! Vilken vecka är du i förresten? Adalat är ju inget man skriver ut hur som helst?

  • Anonym (.)
    FtS70 skrev 2020-03-04 11:53:36 följande:

    Ta du 7, 15 och 23 i stället! Det saknar betydelse! Vilken vecka är du i förresten? Adalat är ju inget man skriver ut hur som helst?


    Okej det gör inget att ta tabletterna lite tidigare idag? Jag är i vecka 38, läkaren lovade att det var ofarligt för bebisen. Åt trandate först men de märkte att det påverkade bebisens puls på ctg, så kurvorna blev aldrig godkända, vilket dem blivit med adalat
  • Anonym (G)
    FtS70 skrev 2020-03-04 11:53:36 följande:

    Ta du 7, 15 och 23 i stället! Det saknar betydelse! Vilken vecka är du i förresten? Adalat är ju inget man skriver ut hur som helst?


    Adalat fick jag utskrivet mot tidiga sammandragningar när jag var gravid.
  • Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-03-04 13:44:15 följande:

    Adalat fick jag utskrivet mot tidiga sammandragningar när jag var gravid.


    För att stoppa dem? Det sa läkaren ingenting om. Vad irriterad jag blir. Jag har havandeskapsförgiftning och vill gärna att förlossningen drar igång nu, ska detta alltså behöva betyda att jag ska dra ut på det ännu mer...
  • Sasu
    Anonym (.) skrev 2020-03-04 13:52:33 följande:
    För att stoppa dem? Det sa läkaren ingenting om. Vad irriterad jag blir. Jag har havandeskapsförgiftning och vill gärna att förlossningen drar igång nu, ska detta alltså behöva betyda att jag ska dra ut på det ännu mer...
    Om du har havandeskapsförgiftning kommer du antagligen bli igångsatt för att inte riskera ditt och ditt barns liv, du ska ju absolut inte gå över tiden!
  • Anonym (.)
    Sasu skrev 2020-03-04 14:06:11 följande:

    Om du har havandeskapsförgiftning kommer du antagligen bli igångsatt för att inte riskera ditt och ditt barns liv, du ska ju absolut inte gå över tiden!


    De vägrar sätta igång mig för att mina värden ser för bra ut när jag får den här medicinen. Dom säger att det är bättre för mig och bebisen att det startar naturligt , om jag inte blir värre. De väntar alltså ut att havandeskapsförgiftningen ska bli svår- tycker det är sjukt när man vill bli frisk och inte får. Blir så frustrerad och känner mig helt maktlös i den här situationen.
  • Sasu
    Anonym (.) skrev 2020-03-04 14:12:12 följande:
    De vägrar sätta igång mig för att mina värden ser för bra ut när jag får den här medicinen. Dom säger att det är bättre för mig och bebisen att det startar naturligt , om jag inte blir värre. De väntar alltså ut att havandeskapsförgiftningen ska bli svår- tycker det är sjukt när man vill bli frisk och inte får. Blir så frustrerad och känner mig helt maktlös i den här situationen.
    Det är ju helt sjukt. Havandeskapsförgiftning är ju livsfarligt för er båda två. De flesta blir ju igångsatta i v.38 om de har havandeskapsförgiftning. Visst, är bättre att det sätter igång naturligt, men det kan ju bli att du går över tiden och då ökar också riskerna trots att du äter medicin.
  • Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2020-03-04 13:52:33 följande:

    För att stoppa dem? Det sa läkaren ingenting om. Vad irriterad jag blir. Jag har havandeskapsförgiftning och vill gärna att förlossningen drar igång nu, ska detta alltså behöva betyda att jag ska dra ut på det ännu mer...


    Ja jag fick adalat för att stoppa sammandragningarna. Men adalat kan ju användas i olika syften.
  • Sasu
    Sasu skrev 2020-03-04 14:18:42 följande:
    Det är ju helt sjukt. Havandeskapsförgiftning är ju livsfarligt för er båda två. De flesta blir ju igångsatta i v.38 om de har havandeskapsförgiftning. Visst, är bättre att det sätter igång naturligt, men det kan ju bli att du går över tiden och då ökar också riskerna trots att du äter medicin.
    Sen är det ju inte bra att de ger dig blodförtunnande om de nu vill att det sätter igång naturligt. Om du får en stor blödning under förlossningen så koaguleras ju inte blodet lika snabbt. Ett kejsarsnitt är också livsfarligt med blodförtunnande i kroppen. Tycker du ska ringa och ifrågasätta vad dom håller på med.
  • Anonym (.)
    Sasu skrev 2020-03-04 14:18:42 följande:

    Det är ju helt sjukt. Havandeskapsförgiftning är ju livsfarligt för er båda två. De flesta blir ju igångsatta i v.38 om de har havandeskapsförgiftning. Visst, är bättre att det sätter igång naturligt, men det kan ju bli att du går över tiden och då ökar också riskerna trots att du äter medicin.


    Ja jag tänker exakt samma sak. Har frågat om igångsättning men det är absolut inte aktuellt för mig tydligen för att jag har en lindrig havandeskapsförgiftning. Jag mår så fruktansvärt dåligt över det här för jag vet inte vad jag ska ta mig till för att få ut bebisen, oroar mig varje dag för det här då jag inte har en aning om va som händer i min kropp när jag är hemma o ingen har någon koll på mig.
  • Anonym (.)
    Anonym (G) skrev 2020-03-04 14:19:50 följande:

    Ja jag fick adalat för att stoppa sammandragningarna. Men adalat kan ju användas i olika syften.


    Jo, men då borde det ju även verka lugnande för mina sammandragningar och jag är ändå fullgången och behöver en förlisningen för att bli frisk då det är enda botet för min havandeskapsförgiftning...
  • Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2020-03-04 14:24:51 följande:

    Jo, men då borde det ju även verka lugnande för mina sammandragningar och jag är ändå fullgången och behöver en förlisningen för att bli frisk då det är enda botet för min havandeskapsförgiftning...


    Adalat lugnade inte mina sammandragningar.
  • Sasu
    Anonym (.) skrev 2020-03-04 14:23:39 följande:
    Ja jag tänker exakt samma sak. Har frågat om igångsättning men det är absolut inte aktuellt för mig tydligen för att jag har en lindrig havandeskapsförgiftning. Jag mår så fruktansvärt dåligt över det här för jag vet inte vad jag ska ta mig till för att få ut bebisen, oroar mig varje dag för det här då jag inte har en aning om va som händer i min kropp när jag är hemma o ingen har någon koll på mig.
    Det vore ju så mycket bättre om du fick en planerad igångsättning så att du kunde få ut all medicin ur kroppen innan förlossningen så du inte har förblödningsrisken där. Vården sätter ju dig och ditt barn i stor risk här.
  • Litenfialotta
    Sasu skrev 2020-03-04 14:21:09 följande:

    Sen är det ju inte bra att de ger dig blodförtunnande om de nu vill att det sätter igång naturligt. Om du får en stor blödning under förlossningen så koaguleras ju inte blodet lika snabbt. Ett kejsarsnitt är också livsfarligt med blodförtunnande i kroppen. Tycker du ska ringa och ifrågasätta vad dom håller på med.


    Adalat är väl mig veterligen blodtryckssänkande, inte blodförtunnande? Dvs ingen ökad blödningsrisk. Jag har iaf ätit blodtryckssänkande under förlossningen men fått sluta med blodförtunnande (trombyl) i v. 38.

    Ts, huvudsaken är väl att du tar dem med rätt intervall, inte klockslagen. Så justera du om det passar dig bättre men fråga bm om osäker!

    Du kommer säkert bli igångsatt om inget händer men inte så tidigt som v. 38, de vill vara så nära bf som möjligt. Jag fick tex tid dagen efter bf (men drog igång av sig själv innan, hf kan ha den följden).
  • Sasu
    Litenfialotta skrev 2020-03-04 14:59:42 följande:

    Adalat är väl mig veterligen blodtryckssänkande, inte blodförtunnande? Dvs ingen ökad blödningsrisk. Jag har iaf ätit blodtryckssänkande under förlossningen men fått sluta med blodförtunnande (trombyl) i v. 38.

    Ts, huvudsaken är väl att du tar dem med rätt intervall, inte klockslagen. Så justera du om det passar dig bättre men fråga bm om osäker!

    Du kommer säkert bli igångsatt om inget händer men inte så tidigt som v. 38, de vill vara så nära bf som möjligt. Jag fick tex tid dagen efter bf (men drog igång av sig själv innan, hf kan ha den följden).


    Jo, såg nu att jag hade läst helt fel.
  • Anonymm20
    Sasu skrev 2020-03-04 14:21:09 följande:

    Sen är det ju inte bra att de ger dig blodförtunnande om de nu vill att det sätter igång naturligt. Om du får en stor blödning under förlossningen så koaguleras ju inte blodet lika snabbt. Ett kejsarsnitt är också livsfarligt med blodförtunnande i kroppen. Tycker du ska ringa och ifrågasätta vad dom håller på med.


    Adalar är dock inte blodförtunnande utan kalciumflödeshämmande.
  • Anonymm20
    Anonymm20 skrev 2020-03-04 23:39:16 följande:

    Adalar är dock inte blodförtunnande utan kalciumflödeshämmande.


    Dvs sänker blodtrycket.
Svar på tråden Någon som äter/ätit blodtrycksmedicin som gravid?