• Thu 5 Mar 2020 11:45
    9326 visningar
    40 svar
    40
    9326

    Hur mycket skulder har ni?

    Läser så många trådar där folk klagar över att de är skuldsatta upp till öronen och har inga pengar att betala av alla lån pga brist av medel.
    Vad har ni för skulder? Jag räknar inte in hit bolån - där är bostaden säkerhet, men allt annat från bil/båt till alla små saker. Vad har ni köpt för dessa pengar? Och vad av det som ni har köpt ni verkligen behövde/-er?

  • Svar på tråden Hur mycket skulder har ni?
  • Thu 12 Mar 2020 14:55
    #30
    Anonym (Mmm) skrev 2020-03-05 20:05:45 följande:

    Jag och min man har gemensamt ca 500 000 i skulder. Ett billån på ca 100 000, ett blancolån på 150? och en del annat smått och gott. På det har jag CSN-lån också. Vår ekonomi kommer bli bättre nu när jag börjar min nya tjänst så kommande år kommer vi betala av så mycket vi kan.

    Jag har aldrig snappat upp detta med att tänka ekonomiskt, har först lärt mig detta nu i 30-års åldern. Där konsekvenserna känns viktigare än impulsen i nuet. Väldigt många är nog i liknande sits som oss, men det är inget man talar öppet om. Vi låter inte våra skulder tynga oss, ett tag kände jag mig låg över det. Iom att så mycket månadsvis går åt att betala av men inte längre. Bara att leva och se framåt samt lära sig av sina misstag. :)


    Som du säger, rätt så många var unga och dumma och tänkte inte ekonomiskt när de tog stoa lån. Men jag undrar varför har inte föräldrarna berättat för de hur man ska och inte ska göra? Eller är det helt enkelt så att man som ung och dum inte lyssnar på sina föräldrar då?
  • Tue 24 Mar 2020 10:03
    #38
    Jamesdio skrev 2020-03-24 08:07:59 följande:

    I dagsläget så vet jag inte hur mycket jag har i skuld. Har en pågående skuldsanering som är avslutad om ett år. Har då betalat bort ca 50% av ca 1,7 miljoner som skulderna var på vid saneringens början. Efter det kvarstår det ett studielån på ca 80000 kr.

    Tog bolån, billån, lån till möbler och TV vid en separation. Då fungerade det bra. Gjorde ett dåligt beslut i samband med att jag flyttade ihop med ny man och stod plötsligt ensam på ett stort bolån, ett dåligt paniklån för att lösa en del extrakostnader som uppstod samt solidariskt ansvarig på hans lån som krävdes vid försäljning av hans hus med förlust. Tog ytterligare lån för att hjälpa en som som blev vräkt från sitt studentboende. Drog på mig fler skit- och sms-lån innan jag till sist insåg att det inte gick att komma på fötter själv. Allt kraschade till sist och här sitter jag nu. Äger absolut ingenting, men kommer gå ur det hela skuldfri (förutom CSN då) om jag klarar ett år till.


    Önskar dig lycka till med saneringen!
Svar på tråden Hur mycket skulder har ni?