• Anonym (Trådstartaren)

Få bort avlagringar i toaletten

Har bruna avlagringar på sidorna i toaletten nere i vattnet som inte går bort med wc duck, hur får jag bort dom? Har hört att man kan använda Coca cola men har bara en öppnad avslagen hemma, fungerar det ändå? Vill helst inte använda klorin pga miljöpåverkan.

• Svar på tråden Få bort avlagringar i toaletten
  • Tow2Mater

Vad planerar du använda den öppnade och avslagna colan du har till om du inte ännu provat?

• Anonym (Anonym 666)

Gummihandske och Svinto.

• ZacksMamma01

Häll i en påse citronsyra. Låt stå över natten eller dagen utan att spola. På med gummihandskar och skura med gröna sidan av svampen. Fungerar jättebra.

• Barbro45

Om det blivit en kalkrand så är den svår att få bort med olika medel. Surt löser kalk, avslagen cola går fint, minst 1,5 liter. Häll i sakta låt stå några timmar. Sedan är det på med plasthandskar och skrubba. Använd inget som kan repa porslinet, en scotch brite svamp, gröna sidan brukar bli bra. Om inte allt går bort, upprepa. När allt är borta. Fyll en sprayflaska med 12% ättika, varje kväll, ta ett tag med toaborsten och spray ättika på alla ytor i toastolen. Då motverkar du uppkomst av ny kalkrand.

Bra tips här
    www.städguide.se/stadtips-toalett

• Anonym (Städare)

Avkalkningsmedel, t ex Citek, och skrubba med toaborste.
    Låt stå med medlet i, spola och upprepa.

Använd endast kallt vatten då medlet förångas annars och kan orsaka besvär.
    (Gäller vid all användning av starka kem.)

• Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-05 19:00:23 följande:
    Gummihandske och Svinto.

Svinto repar sönder emaljen och en liten fläck blir en stor permanent.
    *vet*
  • Anonym (K)

Ta absolut inte svinto, det blir bara värre. Jag fick bort såna fläckar med bakpulver, hällde nog i en dl och lät det stå över natten.

• Anonym (Anna)

Jag provade Cola - fungerade dåligt.

Hällde i en liten påse med citronsyra och lät stå länge. När jag kom tillbaka var det bara att spola. Blänkande vitt!!

• Anonym (Städtanten.)

Häll 1 dl ättika i toaletten, låt den sedan stå i 1 - 2 timmar, använd toaborste = rent.

• Anonym (S)

Ta bort vattnet och häll i ättika. Låt stå i alla fall ett par timmar men går att skrubba lite under tiden.

Svar på tråden Få bort avlagringar i toaletten