• Anonym (Rörelser)

    V. 25 och fortfarande osäker på fosterrörelser

    Jag är gravid med mitt första barn och allt har gått bra hittills, förutom att jag börjat känna rörelser ovanligt sent. De flesta brukar ju börja känna i vecka 18-20, men jag har inte tyckt att jag börjat känna något förrän ungefär förra veckan. Känslan är inte sprattel, som många brukar beskriva det, utan mer som puffar/bubbel/ryck.

    Ibland känner jag mig helt säker på att det är barnets rörelser jag känner och ibland funderar jag på om det är något annat, t.ex. då jag tycker bubblet sitter för långt ner eller upp för att vara barnet. Ibland känns det lite för rytmiskt för att vara rörelser och då undrar jag om det är hicka?

    Lördag, söndag, måndag och tisdag har jag känt ganska mycket och vid ungefär samma tid varje dag. Men sen i onsdags har det varit mindre. Har känt något men inte lika tydligt och vid andra tidpunkter än annars. Var på rutinkontroll i onsdags och barnets hjärta slog fint. Barnmorskan kunde både känna och höra att barnet rörde sig.

    De säger ju att man ska söka till förlossningen om fosterrörelserna minskar, men jag känner mig så osäker. Vad räknas egentligen som "minskade fosterrörelser" när jag i princip precis börjat känna rörelser över huvud taget? Jag blir verkligen förvirrad över hur jag ska tänka och känns som att jag går och känner efter hela tiden.

    Någon annan som också börjat känna rörelser sent?

  • Svar på tråden V. 25 och fortfarande osäker på fosterrörelser
  • Anonym (Lena)

    Du ska söka vård vid förändrade fosterrörelser; alla barn har sina rörelsemönster. Jag är i slutet av vecka 24 och känner inte heller mycket. Känns ett fåtal gånger per dag som att någon petar på mig med ett finger, fast från insidan av magen.

Svar på tråden V. 25 och fortfarande osäker på fosterrörelser